
A tavalyihoz hasonlóan az idén megkérdezett félmilliárdnál nagyobb árbevételű 3200 cég kétharmada szervez jelentősebb rendezvényeket. Az idei felmérésben szereplő vállalatok 70 százaléka tavaly még nem vett részt a felmérésben. A részletes interjút is adó 2.110 vállalat több mint fele fővárosi vagy Budapest közelében található cég. Azoknak a vállalatoknak a száma, amelyek nem kívánnak rendezvényeket szervezni, idén ezer körül alakul.
A 2110 darab részletes interjúból megállapítható, hogy a válaszolók 58 százaléka rendezett tavaly valamilyen fogadást, partyt, vacsorát, 21 százalék kiállítást, bemutatót, 14 százalék ügyféltalálkozót, promóciós rendezvényt, 11 százalék kongresszust, konferenciát 10 százalék pedig különböző tréningeket, csapatépítést.
A költségeket firtató kérdésre a vállalatok 57 százaléka válaszolt. Ezekből kiderült, hogy közülük 41 százalék csak kisebb, ötszázezer forint alatti összeggel gazdálkodik. Majdnem ugyanennyi, 45 százalék tartozik a "középmezőnybe": ők ötszázezer és ötmillió forint között terveznek költeni. A vállalatok 13 százaléka tervezi azt, hogy ötmillió forintért, vagy a felett szervez bármilyen rendezvényt. Az idei tervekről szólva kétharmaduk mondta azt, hogy lesz nagyobb rendezvényük, 13 százalék válaszolt nemmel és 16 százalék még nem tudja. A rendezvények típusa és a meghívottak száma hasonló lesz, mint az előző években.
Hagyomány és csokiszökőkút
Tavaly a bűvészek és táncdalénekesek (Demjén, Fenyő, Korda, Koós) mellett a komolyzene vagy a jazz és az utóbbi évek hazai sztárjai (Cotton Club Singers, Four Fathers, Marót Viki vagy a megasztáros döntősök) arattak nagy sikert, továbbá külföldön is ismert előadóművészek (Edvin Marton). A jókedvet sokszor az elmaradhatatlan humoristák (Bagi-Nacsa, Irigy Hónaljmirigy, Fábry Sándor, Bajor Imre) biztosították. A nem hagyományos produkciók sorában említettek modern akrobatákat, kaszkadőröket, mazsorett tácosokat, vagy éppen mixer-show-t, csoki szökőkutat, középkori kocsmát, birkanyírást és a "rongyrázós" céges bulik végén persze nem maradhat el a tűzijáték.
A felmerült nehézségek közül a legtöbb válaszadó - csakúgy, mint a korábbi években - a szűkös költségvetést emelte ki, de sokan említették a helyszín kiválasztását és az időegyeztetés nehézségeit is problémaként. Gondot jelent az ügyféladatbázis elavulása, továbbá hogy a meghívottak sokszor nem jeleznek vissza, így nehéz megsaccolni, hogy mennyi ételre, italra és ajándékra lesz szükség.
Nyitott piac
A költségvetési kereteket tekintve a rendezvényt tervező cégek negyede még nem tudja pontosan az idei keretösszeg nagyságát, a válaszolók megoszlása viszont szinte ugyanolyan, mint tavaly. A cégek szervező szakemberei közül 87 százaléknak még nincskonkrét elképzelése az idei rendezvényekkel kapcsolatban, mindössze 8 százalék jelezte, hogy már pontosan tudja, mit szeretne.
Az érdemi válaszolók fele, 1088 cég közölte, hogy szívesen fogadna ajánlatot teljes körű vagy részleges tervezésre, illetve lebonyolításra rendezvényszervező cég részéről. A kutatásba bevont vállalatok több mint 93 százalékának nincs kizárólagos szerződése szakcéggel.