3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ausztria pénzügyminisztere elképzelhetőnek tartja, hogy magánkézbe kerüljön a vasúttársaság. Az ottani MÁV tartozásait ugyanakkor semmiképpen sem szeretnék állami forrásokból pótolni.

Elképzelhetőnek tartja az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) magánosítását Maria Fekter pénzügyminiszter egy osztrák lapnak adott interjúja szerint. "Az ÖBB-t könnyedén privatizálni lehet, nekem semmi kifogásom ez ellen" - fogalmazott a tárcavezető az Österreich című újságnak nyilatkozva arra a kérdésre válaszolva, hogy mely további állami vállalatokat adna magánkézbe. A miniszter hozzátette, egy "stratégiai partnerséget" tartana a legelőnyösebbnek.

Fekter megismételte korábbi álláspontját: elutasítja, hogy az ÖBB tartozásait állami forrásokból pótolják. Hozzátette, hogy az infrastrukturális fejlesztésekbe való befektetést ezzel szemben támogatja.

Fekter korábban már utalt arra, hogy helyesnek tartaná további állami cégek privatizálását. A 2000-es években több állami vállalatot magánkézbe adtak, például a később a Lufthansának eladott AUA légitársaságot. Továbbra is állami, illetve részben állami tulajdonban van például az Osztrák Posta, az OMV, a Telekom Austria, a Verbund energiatermelő vállalat, valamint a Magyarországon leányvállalata, a Rail Cargo Hungaria révén mintegy háromezer főt foglalkoztató ÖBB.

Az ÖBB tavaly kinevezett új vezérigazgatója, Christian Kern az évek óta veszteséges vállalat nyereségessé tételéhez tavaly egy belső átszervezéseket, egyszerűsítéseket, a vezetők számának csökkentését és létszámleépítéseket tartalmazó üzleti tervet ismertetett, emellett négyszáz millió eurót kért az államtól az üzleti könyvekben szereplő tartozások kiegyenlítésére.

A pénzügyminisztérium szerint az ÖBB-nél a korábbi években folytatott gazdálkodás "adósságspirálhoz" vezetett, Kern szerint viszont az az osztrák állam infrastrukturális beruházásaiból keletkeztek az ÖBB-nél feltüntetett adósságok. Mint fogalmazott, a beruházásokat az európai uniós csatlakozás nyomán a maastrichti kritériumoknak megfelelő gazdálkodás érdekében kivettek az államháztartási mérleg tételei közül. Az új európai uniós számítási szabályok miatt viszont márciusban egy százalékkal felfelé módosították a tavalyi osztrák deficitet, többek között éppen az ÖBB infrastrukturális beruházásaira évekkel korábban juttatott összegek miatt. A 2010-es osztrák hiány így a hazai össztermék 4,6 százalékát teszi ki.

Christian Kern vezérigazgató a múlt kedden egy budapesti sajtóbeszélgetésen hangsúlyozta, az ÖBB számára fontos a magyar piac. A Rail Cargo Hungaria (RCH) révén a magyar vasúti árufuvarozási piac 80 százalékát uralja a cég, és arra törekszik, hogy ezt stabilan megőrizze, sőt növelje. Az ÖBB célja Közép-, és Dél-Kelet-Európa területén piacvezető pozíciót megszerezni a vasúti árufuvarozásban és 2013-14-ben nyereségessé válni, s ehhez partnereket keres.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!