3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az mfor.hu Mesél a múlt című sorozatában ezúttal az automobil hőskorát elevenítjük fel. E „szokatlan” közlekedési eszköz első darabjait mosolyogva és idegenkedve fogadta a budapesti közönség, így az ebben az áruban utazó kereskedők igen nagy kockázatot vállaltak...

Az automobil hőskora (Illusztráció)

Amikor az első autó megjelent Budapest utcáin, az emberek mentőt, tűzoltót és rendőrt hívtak, mert attól tartottak, a szerkezet felrobban. A kiérkező hatóságok tisztes távolságból megszemlélték a "pokolgépet", majd igazoltatták annak tulajdonosát, Hatsek Bélát. Ám mivel semmiféle törvényt vagy jogszabály nem találtak, amelyet megszegett volna, kénytelenek voltak eltűrni további furikázását. Hatsek Bélát Törley József pezsgőgyáros követte, aki két Benz gyártmányú automobilt vásárolt Bécsben. A teherkocsik "szédületes", huszonkét kilométer/órás sebességgel hasítottak Budapest utcáin.

Az első üzletek

A főváros első autókereskedője Reimann Gyula volt, aki az 1909-ben alakult Magyar Automobil Kereskedők Országos Egyesületének elnöke lett. A férfi a Reáltanoda utcában nyitott üzletet. Itt elsősorban abroncsot, rugókat, izzókat, akkumulátorokat és dudákat lehetett kapni.

Őt követte Fényi József és Farkas Lajos, akik a Barcsay utca és az Erzsébet körút sarkán rendezték be boltjukat. Itt már szerkezeti elemeket, sebváltót, tengelyeket, rugókat és bőrből készült kiegészítőket is kínáltak a vevőknek. Ez a firma az első világháború előtt nem sokkal átköltözött az Aréna, azaz a mai Dózsa György útra. Őket a sorban a Rákóczi tér és a József körút sarkán található Automobile Union de Paris követte. Ezt a vállalkozást Frank József gründolta, majd Herskovics Ignác vette át tőle a stafétát, aki a magyar autózás-történet egyik legkiemelkedőbb alakja volt.

A kereskedőkhöz 1911-ben csatlakozott Csáky Róbert, aki a Gyár, azaz a mai Jókai utcában nyitotta meg műhelyét. Itt már gyors-szervizre is vállalkoztak, de voltak ülések és hozzá való huzatok is. Ebben az időben a kereskedők elsősorban a francia kocsikat részesítették előnyben, ugyanis a gallok autóipara állt az élen Európában. A menő márkák a De Dion, Peugeot és Renault voltak.

Sportruhák, sapkák, egyebek...

A Magyar Királyi Automobil Club 1906-ban kérést intézett a fővárosi rendőr-főkapitányhoz, szabályozza a kocsik közlekedését. A felelős poszton álló férfiú válaszában kifejtette, olyan kevés autó van Budapesten, hogy nem érdemes velük foglalkozni.

Közben megjelent a színen Bárdi József is, aki elsősorban ápolási cikkeket kínált, míg a Siemens és Halske gyújtótekercsekben, gyertyákban és akkumulátorokba való savakban utazott. A kínálatot színesítette Szám Géza saját készítésű triciklije, valamint Kemény és Krausz Automobilia nevű üzlete, ahol gumi-belsőket és kerekeket árultak.

(folytatjuk)

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!