[ajanlo=474][igazitas=left/]A 2012-ben megrendezésre kerülő olimpiai játékok jelentősen fellendíthetik a brit gazdaságot, a hirdetőknek azonban igencsak észnél kell lenniük, milyen nyelvezettel csalogatják a nagyérdeműt.
A "London 2012" nevű hivatalos weboldal már közölt is egy feketelistát feltűntetve azokat az olimpiához kapcsolódó kifejezéseket, melyeket csak a hivatalos szponzorok használhatnak.
A tetemes sor láttán a reklámszakemberek máris nemtetszésüket fejezték ki. A tiltások szinte lehetetlenné teszik a cégek számára, hogy a játékokat akárcsak jelzés szintjén is megemlítsék anélkül, hogy bajba sodornák magukat. A javaslat értelmében a világszerte egyértelmű szimbólumnak számító olimpiai karikák használata sem lenne megengedett.
A hirdetésben gyakorlottak szerint az új törvénytervezet annyira szélsőséges, hogy veszélybe sodorhatja azokat a kiskocsmákat is, amelyek táblákon hirdetik a játékokat. A kulturális és média osztály nem látja ilyen sötéten a helyzetet és állítások szerint számos módja lesz annak, hogy a vállalatok kivehessék részüket az olimpiai előkészületekből. Az olimpiai bizottsággal kötött szerződésben foglaltaknak - mely a bújtatott reklámok ellen indít keresztes hadjáratot - azonban eleget kívánnak tenni.
Az olimpia nem kis üzlet, a 2,25 milliárd dolláros bevételből 790 milliót tesz ki a szponzoroktól befolyó összeg. A három legnagyobb multi, mely exkluzív reklámjogot kapott az utóbbi időben a Coca-Cola, a McDonalds és a Visa volt. A londoni szervezők brit vállalatokkal köthetnek szerződéseket, melyek a működési költések akár 40 százalékát (580 millió font) is fedezhetik.
Így a bújtatott reklám az olimpia egyik nagy ellenségének tekinthető. Csak az a vállalat hajlandó nem kis összeget áldozni a szponzorációra, amely valóban meggyőződött róla, hogy ő az egyedüli a sportesemény körüli hírverésben. Botrányra akad jó néhány példa. Az 1996-os atlantai játékokon a Nike tört borsot a hivatalos szponzornak számító Adidas orra alá óriásplakátjaival, melyeket a stadionok környékén helyezett el. Ezt a bakit a londoniak már nem követik el, mivel felvásárolták az összes környékbeli hirdetési felületet a játékok idején.
Az olimpiai szervezőbizottság szóvivője szerint elengedhetetlen a jogi szabályozás. Ez védi az olimpiai márkanevet, s nem utolsó sorban ennek köszönhetően könyvelhettek el némi profitot az athéniak is.
Ugyan a törvény még nincs elfogadva, már több kereskedő is hangot adott elkeseredettségének.
Néhány a védett márkák közül:
- Az olimpia szó és annak melléknévi formája.
-
- Az olimpiai ötkarika, a brit csapat és a brit olimpiai bizottság logója.
-
- A 'London 2012' fogalom, a london2012.com.
-
- A 2012-es játékok logója és kabalája (ez utóbbi még nem készült el).
-
- Az olimpiai mottó: Citius, Altius, Fortius.
-
- Ugyancsak tiltott a következő szavak használata: játékok, medál, arany, ezüst, bronz, 2012, szponzor, nyár.
-
Menedzsment Fórum