1989, a rendszerváltás éve volt az utolsó, mikor a 18. életévüket betöltött, általános iskolát végzett fiatalok állami támogatás mellett, sorkatonai szolgálat előtt hivatásos járművezetői jogosítványt szerezhettek. Jelenleg a munkaerőpiacon 150 ezer C, E és D kategóriájú jogosítvánnyal rendelkező munkavállaló van, többségük a rendszerváltás előtt szerezte képzettségét. Az áru- és személyfuvarozásban vállalkozó munkáltatók már két éve jelezték, hogy járművezetői hiány van, illetve sok a gyakorlatlan sofőr, írja a Világgazdaság.
A Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) szerint a jelenlegi ukrán és román járművezetői export helyett a járművezetői képzés átalakítására lenne szükség. A munkáltató által különböző jogcímeken a bértömeg után befizetett adók, járulékok bizonyos százalékának visszaforgatásával, szakképzési hozzájárulás fizetésével lehetne javítani a jelenlegi helyzeten. A Nit Hungary ügyvezetője szerint ez csak az első lépés lenne, hogy a jelenlegi több tényező hatására jelentős versenyhátrányba került magyar fuvarozási vállalkozói kör elinduljon a megerősödés útján.
Emberhiány rontja a fuvarozók esélyeit
Egyik oldalról az emelkedő üzemanyagárak, másik oldalról a járművezetők hiánya miatt kerül versenyhátrányba a magyar fuvarozó az európai uniós piacon. A szakemberek szerint a képzés és továbbképzés reformja jelenthet megoldást az évek óta tartó problémákra, adta hírül a Világgazdaság