A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) eddig hivatalosan nem kapott levelet az Európai Unió közlekedési biztosától a magyar vasút liberalizációja ügyében, de a tárca informálisan tud arról, hogy figyelmeztethetik - nyilatkozta Tóth Judit, a GKM szóvivője hétfőn az MTI érdeklődésére.
A Népszabadság hétfői számában azt írta, hogy uniós vizsgálat és többmilliárdos bírság fenyegeti Magyarországot a vasúti liberalizáció elveinek megsértése miatt. A napilap szerint az EU közlekedési biztosa egyelőre levélben figyelmeztette a hatóságokat, hogy egyenlő feltételeket kell teremteni a magánvasutak és a MÁV számára a hazai pályák használatára. A GKM szóvivője hozzátette: a felvetéssel nyitott kapukat döngetnek, mert a készülő új vasúti törvény, amely heteken belül a kormány elé kerülhet, a vasút liberalizációjáról szól.
Bogdán András, a Floyd Kft. magán vasúttársaság ügyvezetője az MTI-nek elmondta, hogy egy hónappal ezelőtt azért fordultak az Európai Unióhoz, mert meglátásuk szerint Magyarországon nem érvényesülnek a vasúti liberalizációra vonatkozó európai uniós előírások. Ezt bizonyítja, hogy adminisztratív akadályok miatt meghiúsult az egyik üzletük.
Az ügyvezető elmondása szerint a tájékoztató jelleggel megkapott, GKM-nek küldött levélben az EU olyan európai direktívákra hivatkozott, amelyek a vasúti szabályozásra vonatkoznak, köztük a szabad hozzáférés biztosítása a létesítményekhez, infrastruktúrához. Az ügyvezető emlékeztetett arra, hogy ügyükkel Magyarországon a Gazdasági Versenyhivatalhoz is beadvánnyal fordultak, amely megindította az eljárást.
A MÁV Rt. közölte, hogy hivatalosan nem értesült az Európai Unió leveléről, informális csatornákon szerzett értesülése szerint az említett levél tájékozódó jellegű, információt kér a Floyd Kft. egy konkrét fuvarügyletével kapcsolatban. A MÁV Rt. értesülése szerint a panasz egy magántulajdonban lévő iparvágány használatára vonatkozik.
A vasúttársaság álláspontja szerint a piacra lépő új vasúttársaságoknak is egyenlő feltételekkel kell indulniuk a versenyben, rendelkezniük kell a jogszabályokban tételesen rögzített feltételekkel, megfelelő tőkeerővel, eszközparkkal, szakértelemmel és nyilvánosságra hozandó üzleti feltételekkel. A hazai liberalizáció még korai szakaszában van, így sok esetben - tisztelet a kivételnek - a fenti követelményeknek és céloknak csak részben vagy egyáltalán nem felelnek meg. A MÁV Rt. egyébiránt vitatja a Floyd Kft. törvényes működésének jogszerűségét, mivel nem felel meg a hatályos, vasútról szóló 1993. évi XCV. törvényben foglaltaknak, amely szerint "közforgalmú vasút csak részvénytársasági formában működhet". (MTI)
Kapcsolódó anyagok
Indul a negyedik hazai magánvasút
Kiszámíthatatlan helyzetben tartja a magánvasutat a MÁV
Egy magántársasággal keveredett összetűzésbe a MÁV
Vakvágányra futottak a Máv konkurensei
Európai szintre emelkedett a magyar vasúti cégek csatározása
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) eddig hivatalosan nem kapott levelet az Európai Unió közlekedési biztosától a magyar vasút liberalizációja ügyében, de a tárca informálisan tud arról, hogy figyelmeztethetik - nyilatkozta Tóth Judit, a GKM szóvivője.