3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) eddig hivatalosan nem kapott levelet az Európai Unió közlekedési biztosától a magyar vasút liberalizációja ügyében, de a tárca informálisan tud arról, hogy figyelmeztethetik - nyilatkozta Tóth Judit, a GKM szóvivője.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) eddig hivatalosan nem kapott levelet az Európai Unió közlekedési biztosától a magyar vasút liberalizációja ügyében, de a tárca informálisan tud arról, hogy figyelmeztethetik - nyilatkozta Tóth Judit, a GKM szóvivője hétfőn az MTI érdeklődésére.

A Népszabadság hétfői számában azt írta, hogy uniós vizsgálat és többmilliárdos bírság fenyegeti Magyarországot a vasúti liberalizáció elveinek megsértése miatt. A napilap szerint az EU közlekedési biztosa egyelőre levélben figyelmeztette a hatóságokat, hogy egyenlő feltételeket kell teremteni a magánvasutak és a MÁV számára a hazai pályák használatára. A GKM szóvivője hozzátette: a felvetéssel nyitott kapukat döngetnek, mert a készülő új vasúti törvény, amely heteken belül a kormány elé kerülhet, a vasút liberalizációjáról szól.

Bogdán András, a Floyd Kft. magán vasúttársaság ügyvezetője az MTI-nek elmondta, hogy egy hónappal ezelőtt azért fordultak az Európai Unióhoz, mert meglátásuk szerint Magyarországon nem érvényesülnek a vasúti liberalizációra vonatkozó európai uniós előírások. Ezt bizonyítja, hogy adminisztratív akadályok miatt meghiúsult az egyik üzletük.

Az ügyvezető elmondása szerint a tájékoztató jelleggel megkapott, GKM-nek küldött levélben az EU olyan európai direktívákra hivatkozott, amelyek a vasúti szabályozásra vonatkoznak, köztük a szabad hozzáférés biztosítása a létesítményekhez, infrastruktúrához. Az ügyvezető emlékeztetett arra, hogy ügyükkel Magyarországon a Gazdasági Versenyhivatalhoz is beadvánnyal fordultak, amely megindította az eljárást.

A MÁV Rt. közölte, hogy hivatalosan nem értesült az Európai Unió leveléről, informális csatornákon szerzett értesülése szerint az említett levél tájékozódó jellegű, információt kér a Floyd Kft. egy konkrét fuvarügyletével kapcsolatban. A MÁV Rt. értesülése szerint a panasz egy magántulajdonban lévő iparvágány használatára vonatkozik.

A vasúttársaság álláspontja szerint a piacra lépő új vasúttársaságoknak is egyenlő feltételekkel kell indulniuk a versenyben, rendelkezniük kell a jogszabályokban tételesen rögzített feltételekkel, megfelelő tőkeerővel, eszközparkkal, szakértelemmel és nyilvánosságra hozandó üzleti feltételekkel. A hazai liberalizáció még korai szakaszában van, így sok esetben - tisztelet a kivételnek - a fenti követelményeknek és céloknak csak részben vagy egyáltalán nem felelnek meg. A MÁV Rt. egyébiránt vitatja a Floyd Kft. törvényes működésének jogszerűségét, mivel nem felel meg a hatályos, vasútról szóló 1993. évi XCV. törvényben foglaltaknak, amely szerint "közforgalmú vasút csak részvénytársasági formában működhet". (MTI)

Kapcsolódó anyagok
Indul a negyedik hazai magánvasút
Kiszámíthatatlan helyzetben tartja a magánvasutat a MÁV
Egy magántársasággal keveredett összetűzésbe a MÁV
Vakvágányra futottak a Máv konkurensei

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!