3p

A cégek a profitmaximalizálásra törekednek, de a célok úgy is megvalósulhatnak, ha nem tévesztik szem elől a fenntartható fejlődés szempontjait, állította néhány nagyvállalat a "Cégek a fenntartható világért" című konferencián. A közönség nem mindig osztotta e véleményt. Mfor.hu tudósítás.

A dialógus formájú egynapos konferencia keretében a meghívottak olyan kérdésekre keresték a választ, mint a társadalmi felelősségvállalás, a fenntartható fejlődés, illetve hogy milyen összefüggés van a felelős vállalatok és a gazdasági siker között. A kerekasztal-beszélgetésekre egy sms falon reagálhattak a hallgatók, illetve a délután folyamán kisebb csoportokban folytatódott a téma megvitatása.

Amerikában már üzleti kérdés

Az etikus üzleti magatartásmódról olyan nagyvállalatok képviselői beszélgettek, mint a Richter Gedeon Rt., az Ericsson Magyarország vagy a Mol Rt. "Számos támadás éri az iparágat"- fogalmazott Beke Zsuzsa, a Richter Gedeon Rt. kommunikációs igazgatója. Elmondta, a társadalmi szerepvállalás már tőkepiaci értékben is mérhető, egy-egy gyógyszeripari botrány akár 100 milliárd dolláros kapitalizáció csökkenést is eredményezhet egy vállalatnál. Ezért a transzparencia jelenti a cég szerepvállalásának legfontosabb részét.

A lelkiismeret és a társadalmi felelősséget feszegető kérdésre a Pannon kommunikációs igazgatója Somlyai Dóra elmondta, a vállalatoknak is van lelkiismeretük, ám ez nem független az üzleti tervektől. "Sok jó ügyet támogat a vállalat, de igyekszik azokat úgy megválogatni, hogy az ügyfeleknek is szimpatikus legyen" - fogalmazott a vezető. Az üzlet típusú szponzoráció és a jótékonykodás már jó ideje szétvált a vállalatnál, s azért, hogy a segítség ne aprózódjon el hozták létre a Pannon-példakép alapítványt. Somlyai szerint sok jó dolog van, amiről a vállalatok társadalmi felelősségvállalása kapcsán, amiről érdemes beszélni.

Nem beszélni, tenni kell

Nem osztja ezt az álláspontot Fodor István, az Ericsson Magyarország elnöke. Szerinte a jótékonykodást művelni kell, ha beszélünk róla, akkor az már átcsúszhat a marketing területére. "Arra vagyok büszke, hogy soha nem fogom utolérni környezettudatos gondolkodásban a gyerekeimet" - tette hozzá Fodor. A beszélgetés résztvevői abban megegyeztek, hogy a vállalatok első számú vezetőinek kell jó példát mutatniuk, ami a munkavállalókra és az ügyfelekre is ösztönzőleg hathat. Számos kérdés adódott azonban, amiben a résztvevő vállalatok vezetői is szembe kerültek egymással. Ostorházi László, az Ostorházi Kft. ügyvezetője azt kérdezte Mosonyi Györgytől, a Mol Rt. vezérigazgatójától, hogy a fenntartható fejlődésért hajlandóak-e lemondani a részvényesek a profit egy részéről?

"A részvényesek azért fektették be a pénzüket, hogy több pénzt kapjanak. Össze kell hangolni a fenntartható fejlődést és a profitmaximalizálást, nem szembeállítani egymással" - válaszolt Mosonyi, aki példaként a most épülő zalai geotermikus erőmű építését hozta fel. Az sms falon folyamatosan hangot adhattak véleményüknek a hallgatók is. Többen nem "kímélték" a résztvevő vállalatokat sem: "Olajipar? Fenntartható fejlődés? Fogalmilag kizárt!" , "A cég a munkavállalóit nem a profitból tartja el! Ők termelik a profitot!", "A Pannon az alapítványa helyett inkább áruljon olyan telefonokat, amiket nem kell 1 év után eldobni. Azzal többet tenne a fenntartható fejlődésért."

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!