3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Fizetési felméréseket többen sokféleképpen készítenek, és sokan többféleképpen használják ezek eredményeit. Az, hogy a sok az mennyivel több, nem derül ki összeállításunkból, mert természetesen a fizetési statisztikákért fizetni kell. Azt viszont megtudhatják cikkünkből, hogy kik készítenek ilyen felméréseket, milyen módszerekkel dolgoznak, és a produktum hogyan hasznosítható a humánerőforrás-gazdálkodásban.

A másik oldal

"Ahhoz, hogy megfelelo kompenzációs politikát tudjunk kialakítani, ismernünk kell a munkaerőpiacot, illetve annak bizonyos részeit. Ennek ismeretében - természetesen még sok egyéb faktort is figyelembe véve - határozzuk meg hosszú távú kompenzációs stratégiánkat és az adott évre vonatkozó kompenzációs javaslatainkat" - indokolja Szabó Ildikó, a Citibank kompenzációs és HR-operációs igazgatója, miért használnak fizetési felméréseket.

A pénzintézetnél a felmérés alapján különböző elemzéseket végeznek, amelyek megmutatják, hogy létezik-e, és ha igen, mekkora a különbség a piac és a bank bérezési rendszere között. Ez általános irányelvként szolgál a béremelésre. Ezt alapul véve és további belső elemzéseket végezve (például teljesítmény) jutnak el a konkrét béremelési javaslataikhoz. Szabó Ildikó szerint a fizetési felmérések megbízhatósága, reprezentativitása a résztvevőktől függ. "Vannak megbízható és kevésbé megbízható felmérések. Fontos a metodika, a résztvevők "minősége" (száma, szektor, multinacionális vagy hazai, budapesti vagy országos stb.), a lefedett munkakörök (száma, jellege stb.), a munkakörök beazonosításának módszere, az adatfeldolgozás minősége és még sorolhatnám. Magyarországon jelenleg vannak megbízható felmérések. Természetesen mindig hasznos két-három felmérést összevetni, és a döntést erre alapozni" - véli erről a menedzser.

Véleménye szerint a jó felmérés alapja, hogy megbízható, "független" cég készítse, amelynek nincs érdekeltsége a munkaerő-kiválasztásban, és megalapozott, kidolgozott, átgondolt metodikával, jó adatfeldolgozási módszerrel, felkészült, szakmailag kompetens, az iparágak sajátosságait ismerő konzulensi gárdával rendelkezzen, akik segítséget nyújtanak a résztvevőknek a munkakörök beazonosításában és az adatlap kitöltésében. "Ez az egyik oldal, amely az alapokat adja. A riport minősége, megbízhatósága valójában a résztvevőkön múlik" - gondolkodik a másik oldal fejével is.
Fontos, hogy milyen adatokat bocsátanak a felmérést készítő cég rendelkezésére (megfelelő munkakörhöz tartozó adatok közlése, bruttó alapbérek, jutalmak és ösztönzők világos elkülönítése stb.). "Ezen a területen az elmúlt pár évben fejlődést tapasztalhattunk. Egyre nő a képzett humánerőforrás-szakemberek száma, akik ismerik és használják a felméréseket, pontos adatszolgáltatást nyújtanak. Tennivaló, mint minden területen, azért itt is akad. Fontos a megfelelő tájékoztatás, a folyamatos képzés és a kommunikáció biztosítása a két fél között. Olyan fórumok kialakítása, ahol mind a résztvevők, mind a felmérést készítők hangot adhatnak elvárásaiknak, igényeiknek" - vázolja a lehetséges továbblépés irányát Szabó Ildikó.

Csapásirányok

A fizetési felmérések magyarországi piacának törzsfejlődése analógiát mutat többek között a hazai humánerőforrás-szolgáltatások evolúciójával is. Majd minden esetben a multik kezdték el írni az első fejezeteket, de remény van rá, hogy egyre több magyar tulajdonú vállalat is felismeri a szolgáltatásban rejlő, eddig kiaknázatlan lehetőségeket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!