A másik oldal
"Ahhoz, hogy megfelelo kompenzációs politikát tudjunk kialakítani, ismernünk kell a munkaerőpiacot, illetve annak bizonyos részeit. Ennek ismeretében - természetesen még sok egyéb faktort is figyelembe véve - határozzuk meg hosszú távú kompenzációs stratégiánkat és az adott évre vonatkozó kompenzációs javaslatainkat" - indokolja Szabó Ildikó, a Citibank kompenzációs és HR-operációs igazgatója, miért használnak fizetési felméréseket.
A pénzintézetnél a felmérés alapján különböző elemzéseket végeznek, amelyek megmutatják, hogy létezik-e, és ha igen, mekkora a különbség a piac és a bank bérezési rendszere között. Ez általános irányelvként szolgál a béremelésre. Ezt alapul véve és további belső elemzéseket végezve (például teljesítmény) jutnak el a konkrét béremelési javaslataikhoz. Szabó Ildikó szerint a fizetési felmérések megbízhatósága, reprezentativitása a résztvevőktől függ. "Vannak megbízható és kevésbé megbízható felmérések. Fontos a metodika, a résztvevők "minősége" (száma, szektor, multinacionális vagy hazai, budapesti vagy országos stb.), a lefedett munkakörök (száma, jellege stb.), a munkakörök beazonosításának módszere, az adatfeldolgozás minősége és még sorolhatnám. Magyarországon jelenleg vannak megbízható felmérések. Természetesen mindig hasznos két-három felmérést összevetni, és a döntést erre alapozni" - véli erről a menedzser.
Véleménye szerint a jó felmérés alapja, hogy megbízható, "független" cég készítse, amelynek nincs érdekeltsége a munkaerő-kiválasztásban, és megalapozott, kidolgozott, átgondolt metodikával, jó adatfeldolgozási módszerrel, felkészült, szakmailag kompetens, az iparágak sajátosságait ismerő konzulensi gárdával rendelkezzen, akik segítséget nyújtanak a résztvevőknek a munkakörök beazonosításában és az adatlap kitöltésében. "Ez az egyik oldal, amely az alapokat adja. A riport minősége, megbízhatósága valójában a résztvevőkön múlik" - gondolkodik a másik oldal fejével is.
Fontos, hogy milyen adatokat bocsátanak a felmérést készítő cég rendelkezésére (megfelelő munkakörhöz tartozó adatok közlése, bruttó alapbérek, jutalmak és ösztönzők világos elkülönítése stb.). "Ezen a területen az elmúlt pár évben fejlődést tapasztalhattunk. Egyre nő a képzett humánerőforrás-szakemberek száma, akik ismerik és használják a felméréseket, pontos adatszolgáltatást nyújtanak. Tennivaló, mint minden területen, azért itt is akad. Fontos a megfelelő tájékoztatás, a folyamatos képzés és a kommunikáció biztosítása a két fél között. Olyan fórumok kialakítása, ahol mind a résztvevők, mind a felmérést készítők hangot adhatnak elvárásaiknak, igényeiknek" - vázolja a lehetséges továbblépés irányát Szabó Ildikó.
Csapásirányok
A fizetési felmérések magyarországi piacának törzsfejlődése analógiát mutat többek között a hazai humánerőforrás-szolgáltatások evolúciójával is. Majd minden esetben a multik kezdték el írni az első fejezeteket, de remény van rá, hogy egyre több magyar tulajdonú vállalat is felismeri a szolgáltatásban rejlő, eddig kiaknázatlan lehetőségeket.
Felmért fizetések
Fizetési felméréseket többen sokféleképpen készítenek, és sokan többféleképpen használják ezek eredményeit. Az, hogy a sok az mennyivel több, nem derül ki összeállításunkból, mert természetesen a fizetési statisztikákért fizetni kell. Azt viszont megtudhatják cikkünkből, hogy kik készítenek ilyen felméréseket, milyen módszerekkel dolgoznak, és a produktum hogyan hasznosítható a humánerőforrás-gazdálkodásban.