4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A helyi munkaadók, képzőintézmények, tanulók és szüleik megfelelő együttműködésére alapozva minimalizálható lenne a Gödöllői kistérségben a strukturális munkanélküliség – a többek közt ez volt a témája annak a konferenciának, amelyet a Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum rendezett 2011. május 25-én.

A rendezvény fókuszában a szakképzés, a pályaorientáció és a kompetenciafejlesztés egymással szervesen összefüggő három területe állt. A foglalkoztatás bővítésének kulcsszereplői a térség vállalatai, vállalkozásai, amelyek többek között gyakorlati helyek biztosításával, vagy iskolai pályaorientációs foglalkozások befogadásával maguk is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a jövőben megfelelően képzett munkaerőhöz jussanak.

A rendezvény keretében bemutatták a Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktumot megalapozó pályázati projekt időszakának eredményeit, valamint azokat a távlati lehetőségeket, melyeket a partnerség keretében létrejött együttműködések nyitnak a térségben. "A paktum keretei közt működő munkacsoportok januárban indultak és mára intenzíven dolgoznak” – nyilatkozta Antal Réka paktummenedzser. "A munkacsoportok három téma köré csoportosuló szakembereket tömörítik, ez a pályaorientáció – szakképzés, a vállalkozásfejlesztés valamint az esélyteremtés a hátrányos helyzetű munkavállalók számára.”

A munkaadók aktív közreműködésére van szükség

Antal Réka szerint a kistérségben a legfontosabb fejlesztendő terület a pályaorientáció és szakképzés területe. "Egy átfogó, hatékony pályaorientációs rendszer kialakításával és működtetésével minden esély megvan a strukturális munkanélküliség csökkentésére a térségben” – mondta a szakember. „A tanulók és családjaik valós képet kaphatnak a térség munkaerő-piaci igényeiről, és az egyes szakmákról. Ebben a folyamatban természetesen számítunk a térség munkaadóinak aktív közreműködésre is, hisz az igény az ő oldalukról érkezik. A munkáltatók a gyakorlati helyek, a gyárlátogatások, telephely-bemutatások biztosításával, a munkaerőigény és fejlesztési tervek közlésével közreműködhetnek a megfelelő munkavállalók kinevelésben, oktatásában.”

Podmaniczky Éva, a Kontakt Alapítvány projektvezetője, a paktumon belül működő pályaorientációs munkacsoport vezetője szerint a Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum érdeme, hogy szervezetten valósítja meg a korábban elszórt próbálkozásokkal működő pályaorientációs rendszert. "A pályaorientáció egy prevenciós eszköz a munkanélküliség elkerülésére” – nyilatkozta Podmaniczky Éva. "A rendszer egyik célja, hogy a pályaválasztók pályaismerete és önismerete bővüljön, de ugyanilyen fontos cél, hogy a munkáltatók is tudatosan álljanak ehhez a kérdéshez és tisztázódjanak a munkavállalókkal szembeni elvárásaik.”

Az uniós támogatással létrehozott Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum korábbi helyzetfelmérése szerint a foglalkoztatást jelentősen hátráltatja, hogy a képzési kínálat nem alkalmazkodik a munkaerő-piaci kereslethez a kistérségben, így a folyamatosan kibocsátott képzett munkaerő elhelyezkedése a betöltetlen munkahelyek ellenére nehézségbe ütközik.

Divatszakmák és hiányszakmák

Kocsi Tamás, a Madách Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium igazgatója elmondta, hogy pályaorientáció alatt iskolai nézőpontból olyan foglalkozásokat kell érteni, mely a – még nem kialakult és épp ezért irányítottan is formálható jövőképű – fiatalok figyelmét egy adott szakma vagy szakmacsoport felé irányítja. "A pályaorientáció jelenleg tantárgyként a szakiskola 9-10. évfolyamába van száműzve, holott a helye az általános iskola 7-8. osztályában lenne, mivel a szakma választását a szakmára való jelentkezés előtt kellene megalapozni. A szakiskolába készülő tini korosztály többségének nincs elképzelése arról, milyen foglalkozást is szeretne, a szülői kör is tájékozatlan. Így többnyire a „divatszakmákat” választják, amiből így túlképzés van, a hiányszakmák pedig továbbra is hiányszakmák maradnak. Az iskolák a fogyasztói oldal igényeinek megfelelően képzik ki a szakképzett fiatalok olyan tömegeit, akik utána nem tudnak elhelyezkedni. Tehát többségében nem a munkaerőpiac szempontjai vezérlik az iskola képzéseit, hanem a gyerekek és a szülők, inkább érzelmi, mint értelmi alapon.”

Kocsi Tamás szerint a paktum legnagyobb lehetősége, hogy a helyi rendszereket a belső erőforrások megmozdításával sikeresebben működtesse. A cél, hogy kistérség képzési rendszere a munkaerő-piaci igények kielégítésére koncentráljon elsősorban, és kellő rugalmassággal reagáljon a felmerülő igényekre.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!