"A magyar kormány ragaszkodik a ferihegyi repülőtér értékesítésekor a BAA-val megkötött szerződésben foglaltak teljesítéséhez" - mondta el az MTI-nek Pichler Ferenc. A Pénzügyminisztérium (PM)szóvivője a Budapest Airport (BA) új tulajdonosjelöltjével, a német Hochtieffel kapcsolatban csak annyit közölt, hogy a cég és a Pénzügyminisztérium képviselői "beszélő viszonyban" vannak.
Visszatáncolna a Hochtief?
Sajtóértesülések szerint a szerződés aláírását a jelenlegi (BAA) és az új tulajdonos (Hochtief) között hátráltatja, hogy a Hochtief lazítani kíván a privatizációs szerződésben meghatározott fejlesztési terveken és kötelezettségeken. Ehhez azonban a magyar kormány hozzájárulása is szükséges.
Mint ismert, 2005 decemberében a BAA összesen 465 milliárd forint tranzakciós értéken jutott a BA Zrt. 75 százalék mínusz egy szavazatához, a repülőtér 75 éves üzemeltetési jogához, továbbá a tevékenységhez szükséges állami tulajdonú eszközökhöz. A brit tulajdonos emellett vállalta, hogy a vagyonkezelés 75 éve alatt az éves bevétel 0,5 százalékát, de minimum 750 ezer eurót fizet a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak.
A tranzakciós szerződésben a BAA 260,6 millió euró fejlesztést és beruházást ígért 2011-ig, amelyek nem teljesítése esetén kötbért kell fizetnie. Erre - a vagyonkezelői szerződés szerint - 75 millió euró bankgaranciát kellett letennie.
Miután a spanyol Grupo Ferrovial által vezetett konzorcium júniusban megszerezte a BAA-t, új stratégiát dolgozott ki, amely a BAA nagy-britanniai repülőtereire összpontosít, nem pedig annnak nemzetközi érdekeltségeire. Ennek nyomán a brit repülőtér-üzemeltető még tavaly októberben bejelentette, hogy értékesíti a BA Zrt.-ben meglévő érdekeltségét. (A vevőjelölt, a német Hochtief maga is pályázott a BA 2005-ös privatizációjakor: akkor második lett, 406 milliárd forintos ajánlattal.)
Még tárgyalnak a váltásrólA BAA és a Hochtief között jelenleg is folynak a tárgyalások a tulajdonosváltás részleteiről. Az előzetes megállapodás megkötését követően a Hochtief AirPort ügyvezetője, Reinhard Kalenda elmondta: Ferihegyet Magyarország hosszú távú előnyére kívánják fejleszteni. "A privatizációs eljárásban való részvételünk során, ambiciózus terveink voltak a repülőtér növekedésére és fejlesztésére, és ezek továbbra is élnek" - tette hozzá.
Korábban Veres János pénzügyminiszter is kiemelte, hogy a BAA BA Zrt.-ben lévő érdekeltségének potenciális vevője köteles átvállalni a BAA által 2005 decemberében aláírt privatizációs szerződésben rögzített beruházásra, fejlesztésre, növekedésre és munkavállalói jogokra vonatkozó kötelezettségeket.
MTI/Menedzsment Fórum