3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Sajtóértesülések szerint Ferihegy jövőbeni tulajdonosa, a német Hochtief lazítana azokon a repülőtér-fejlesztési terveken, amelyeket még a jelenlegi tulajdonos, a brit BAA vállalt a magyar állammal kötött 2005-ös privatizációs szerződésben. A kormány már közölte, hogy nem hajlandó beleegyezni a beruházások esetleges visszafogásába.

"A magyar kormány ragaszkodik a ferihegyi repülőtér értékesítésekor a BAA-val megkötött szerződésben foglaltak teljesítéséhez" - mondta el az MTI-nek Pichler Ferenc. A Pénzügyminisztérium (PM)szóvivője a Budapest Airport (BA) új tulajdonosjelöltjével, a német Hochtieffel kapcsolatban csak annyit közölt, hogy a cég és a Pénzügyminisztérium képviselői "beszélő viszonyban" vannak.

Visszatáncolna a Hochtief?

Sajtóértesülések szerint a szerződés aláírását a jelenlegi (BAA) és az új tulajdonos (Hochtief) között hátráltatja, hogy a Hochtief lazítani kíván a privatizációs szerződésben meghatározott fejlesztési terveken és kötelezettségeken. Ehhez azonban a magyar kormány hozzájárulása is szükséges.

Mint ismert, 2005 decemberében a BAA összesen 465 milliárd forint tranzakciós értéken jutott a BA Zrt. 75 százalék mínusz egy szavazatához, a repülőtér 75 éves üzemeltetési jogához, továbbá a tevékenységhez szükséges állami tulajdonú eszközökhöz. A brit tulajdonos emellett vállalta, hogy a vagyonkezelés 75 éve alatt az éves bevétel 0,5 százalékát, de minimum 750 ezer eurót fizet a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak.

260 millió euró fejlesztés a tét

A tranzakciós szerződésben a BAA 260,6 millió euró fejlesztést és beruházást ígért 2011-ig, amelyek nem teljesítése esetén kötbért kell fizetnie. Erre - a vagyonkezelői szerződés szerint - 75 millió euró bankgaranciát kellett letennie.

Miután a spanyol Grupo Ferrovial által vezetett konzorcium júniusban megszerezte a BAA-t, új stratégiát dolgozott ki, amely a BAA nagy-britanniai repülőtereire összpontosít, nem pedig annnak nemzetközi érdekeltségeire. Ennek nyomán a brit repülőtér-üzemeltető még tavaly októberben bejelentette, hogy értékesíti a BA Zrt.-ben meglévő érdekeltségét. (A vevőjelölt, a német Hochtief maga is pályázott a BA 2005-ös privatizációjakor: akkor második lett, 406 milliárd forintos ajánlattal.)

Még tárgyalnak a váltásról

A BAA és a Hochtief között jelenleg is folynak a tárgyalások a tulajdonosváltás részleteiről. Az előzetes megállapodás megkötését követően a Hochtief AirPort ügyvezetője, Reinhard Kalenda elmondta: Ferihegyet Magyarország hosszú távú előnyére kívánják fejleszteni. "A privatizációs eljárásban való részvételünk során, ambiciózus terveink voltak a repülőtér növekedésére és fejlesztésére, és ezek továbbra is élnek" - tette hozzá.

Korábban Veres János pénzügyminiszter is kiemelte, hogy a BAA BA Zrt.-ben lévő érdekeltségének potenciális vevője köteles átvállalni a BAA által 2005 decemberében aláírt privatizációs szerződésben rögzített beruházásra, fejlesztésre, növekedésre és munkavállalói jogokra vonatkozó kötelezettségeket.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!