3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Sajtóértesülések szerint Ferihegy jövőbeni tulajdonosa, a német Hochtief lazítana azokon a repülőtér-fejlesztési terveken, amelyeket még a jelenlegi tulajdonos, a brit BAA vállalt a magyar állammal kötött 2005-ös privatizációs szerződésben. A kormány már közölte, hogy nem hajlandó beleegyezni a beruházások esetleges visszafogásába.

"A magyar kormány ragaszkodik a ferihegyi repülőtér értékesítésekor a BAA-val megkötött szerződésben foglaltak teljesítéséhez" - mondta el az MTI-nek Pichler Ferenc. A Pénzügyminisztérium (PM)szóvivője a Budapest Airport (BA) új tulajdonosjelöltjével, a német Hochtieffel kapcsolatban csak annyit közölt, hogy a cég és a Pénzügyminisztérium képviselői "beszélő viszonyban" vannak.

Visszatáncolna a Hochtief?

Sajtóértesülések szerint a szerződés aláírását a jelenlegi (BAA) és az új tulajdonos (Hochtief) között hátráltatja, hogy a Hochtief lazítani kíván a privatizációs szerződésben meghatározott fejlesztési terveken és kötelezettségeken. Ehhez azonban a magyar kormány hozzájárulása is szükséges.

Mint ismert, 2005 decemberében a BAA összesen 465 milliárd forint tranzakciós értéken jutott a BA Zrt. 75 százalék mínusz egy szavazatához, a repülőtér 75 éves üzemeltetési jogához, továbbá a tevékenységhez szükséges állami tulajdonú eszközökhöz. A brit tulajdonos emellett vállalta, hogy a vagyonkezelés 75 éve alatt az éves bevétel 0,5 százalékát, de minimum 750 ezer eurót fizet a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak.

260 millió euró fejlesztés a tét

A tranzakciós szerződésben a BAA 260,6 millió euró fejlesztést és beruházást ígért 2011-ig, amelyek nem teljesítése esetén kötbért kell fizetnie. Erre - a vagyonkezelői szerződés szerint - 75 millió euró bankgaranciát kellett letennie.

Miután a spanyol Grupo Ferrovial által vezetett konzorcium júniusban megszerezte a BAA-t, új stratégiát dolgozott ki, amely a BAA nagy-britanniai repülőtereire összpontosít, nem pedig annnak nemzetközi érdekeltségeire. Ennek nyomán a brit repülőtér-üzemeltető még tavaly októberben bejelentette, hogy értékesíti a BA Zrt.-ben meglévő érdekeltségét. (A vevőjelölt, a német Hochtief maga is pályázott a BA 2005-ös privatizációjakor: akkor második lett, 406 milliárd forintos ajánlattal.)

Még tárgyalnak a váltásról

A BAA és a Hochtief között jelenleg is folynak a tárgyalások a tulajdonosváltás részleteiről. Az előzetes megállapodás megkötését követően a Hochtief AirPort ügyvezetője, Reinhard Kalenda elmondta: Ferihegyet Magyarország hosszú távú előnyére kívánják fejleszteni. "A privatizációs eljárásban való részvételünk során, ambiciózus terveink voltak a repülőtér növekedésére és fejlesztésére, és ezek továbbra is élnek" - tette hozzá.

Korábban Veres János pénzügyminiszter is kiemelte, hogy a BAA BA Zrt.-ben lévő érdekeltségének potenciális vevője köteles átvállalni a BAA által 2005 decemberében aláírt privatizációs szerződésben rögzített beruházásra, fejlesztésre, növekedésre és munkavállalói jogokra vonatkozó kötelezettségeket.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!