3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Csütörtökön nyújtotta be a Magyar Vasúti Hivatal (MVH) a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak (GKM) azt a jelentést, amelyben komoly kritikát fogalmaz meg a MÁV-val kapcsolatban. A szervezet szerint a vasúttársaság egyes mellékvonalakra vonatkozó utasszám-adatai teljesen hibásak, ráadásul esetükben az állam által a személyszállításra adott összeg fele egyszerűen eltűnt. Mfor.hu tudósítás.

Iparvágány probléma után határforgalmi probléma

Kérdésre válaszolva hozzátette: bár a kormányhatározat szerint a MÁV személyszállítási üzletágának január elsejétől önálló cégként kellene működnie, a határidő biztosan csúszni fog. A működési engedélyt ugyanis az MVH adja ki, ám a kérelmet még be sem nyújtották. Az elnök utalt arra, hogy valószínűleg ez is szerepet játszhatott a MÁV menedzsmentjének élén nemrég történt változásban.

Áruszállítás: vevőkből vetélytársak

Ami az áruszállítási piacot illeti, az elmúlt negyedévben újabb két vállalat, a Mátrai Erőmű Zrt. és a Szentesi Vasútépítő Kft. szerzett működési engedélyt. A két társaság korábban a legnagyobb megrendelők közé tartozott, ám mivel nem kaptak megfelelő kiszolgálást, a jövőben maguk gondoskodnak a szállításról, tette hozzá az MVH elnöke. A már liberalizált áruszállítási piacon pillanatnyilag 10 szereplő van jelen, további 11 engedélyezési eljárás pedig már zajlik. Ebből kettő cég országos engedélyt kíván elnyerni, 5 esetben pedig térségi vasúti kérelemről van szó.

Antal Dániel szerint a korábbi "iparvágány probléma" helyét kezdi átvenni a "határforgalmi probléma". Előbbi esetben a harc a belföldi piac újrafelosztásáért folyt, s a küzdelem hevében a MÁV korlátozta versenytársai hozzáférését az ipari nagyfogyasztók telephelyeire vezető iparvágányokhoz. (Emiatt a Gazdasági Versenyhivatal bírságot szabott ki a társaságra.)

Piacfelügyeleti eljárás indulhat

Most viszont több jel utal arra, hogy az iparvágányokhoz hasonlóan szűk keresztmetszetet jelentő nemzetközi határforgalomban jelentkeznek hasonló zavarok: az új társaságoknak "fokozott terheket kell elviselniük". A tét itt már a tranzitforgalom, ami Románia és Bulgária uniós csatlakozásával tovább fog növekedni hazánkban. (Ennek jelei az elnök szerint már most is érzékelhetőek.)

Az MVH együttműködést kezdeményezett az ügyben két szomszédos ország hatóságával, s amennyiben nem szűnnek meg a visszásságok, piacfelügyeleti eljárást indít.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!