3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A "Magyar Fogyasztó 2008" konferencián megtudtuk, milyen a divatkövető, a gazdag és a szingli fogyasztó. A fogyasztás minden értékrend, emberi kapcsolat alapja. És ha belegondolunk, tényleg: például médiafogyasztásunk és szabadidő-fogyasztásunk mennyisége és minősége alapján egész jól meghatározható érdeklődésünk, anyagi helyzetünk, stílusunk, ez pedig meghatározza viszonyunkat a többi emberhez (fogyasztóhoz). Mfor.hu tudósítás.

Dr. Csernus most is osztott

A vásárlás nem old meg semmit (Mfor.hu-montázs)
Nyuszifej a homokban

Dr. Csernus Imre pszichiáter a fogyasztót egy homokba dugott fejű nyuszihoz hasonlította, amely nem szívesen mélyed el problémáiba, és nem tud szembenézni gyengeségeivel. Ezek a problémák azonban mindenképp utat törnek maguknak, ami sokszor a mérhetetlen fogyasztásban manifesztálódik.

Márpedig nincs az a fogyasztási mennyiség, mely a konfliktusokat meg tudná oldani, tehát egyszerűbb lenne szembenézni önmagunkkal.

Memetika - mimetika?


Szekfű Balázs és Mérő László a fogyasztói attitűdöt a matematika és a genetika oldaláról közelítette meg. A mémek olyanok, mint a gének gondolati síkon: azaz a gondolatok legkisebb, önmagában is értelmes egységei. A mémek alapján értelmezzük a világot, például a mémek felelnek azért, hogy tudjuk, hogy kezet kell rázni azzal, aki felénk nyújtja a kezét, vagy felvegyük a telefont, amikor csörög...

Ezzel együtt gátolnak is valamennyire, mert nehéz letérni az általuk meghatározott útról, és váratlan fordulatokkal szembesülni. Jó hír azonban, hogy ezek a mémek változnak, alakulnak, és erre építenek a marketingszakemberek.

Már nem az a lényeg, mi kerül a plakátra, hanem hogy mi kerül a fejekbe. Ehhez viszont nagyon kell ismerni a már meglévő gondolatokat, hogy könnyebb legyen beágyazni az újakat. Ugyanerről a fogyasztói insightról beszélt Babocsay Ádám is az mfor.hu Fókuszban a fogyasztó konferenciáján.

Ma már a fogyasztó dönti el, mit hagy eljutni magához, és mit szelektál. Azon belül is a mémek felelősek ezért a döntésért. A sikeres kampány beépül a mémek közé, és működni kezd. A mémek formálódásában pedig a véleményvezéreknek van óriási szerepük.

A UPC például annak idején a kis nézettség miatt kivette kínálatából a Mezzo-csatornát, nem sejtve, hogy ezzel pont néhány véleményvezér esti szórakozását rontotta el. Utóbbiak nem hagyták szó nélkül a dolgot, blogokon, fórumokon hangoztatták véleményüket, melyek tovább gyűrűztek, eljutva a UPC-hez, amely - elkerülve a negatív kommunikációt - visszavette a kínálatba a csatornát.

Ez a példa remekül mutatja a véleményvezérek csöppet sem lebecsülendő pozícióját, és azt, hogy érdemes odafigyelni az emberek fejében kialakuló valódi gondokra, gondolatokra, nem pedig csak a prekoncepciókra.

Mire számíthatunk?

A jövő marketingesét tehát a mémekre hatás igyekezete határozza meg, míg a jövő fogyasztója egyre tudatosabb, és a technika segítségével egyre inkább szelektál.

A hagyományos célcsoport-kommunikáció kora lejárt. Bárki lehet néha luxus-, néha diszkont-fogyasztó, szingli vagy nem szingli. A szokások megváltoznak, a határok elmosódnak, és a legfőbb határvonal a jövőben a digitálisan érett és a digitálisan éretlen fogyasztó között lesz, akiknek teljesen másképp kell majd kommunikálni.

Már nem az a kérdés, ki tud olcsóbban GRP-t venni, hanem az, ki tud olyan tartalmat létrehozni, melyet önszántukból keresnek a fogyasztók.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!