2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy év múlva már a hazai vállalakozásoknak is az Európai Unió versenypolitikáját alkalmazva kell működniük. Az új környezetnek való megfelelés óriási kihívásokat támaszt egyes szektorok elé. A csatlakozás megváltoztatja továbbá az állami szerepvállalást is.

A közbeszerzési törvény tervezett változtatása során az EU jogszabályai alapján, a közbeszerzéseknél Magyarországon is várhatóan magasabb lesz a minimális értékhatár. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ezen értékhatár alatt a beszerző közintézmény vagy állami cég azt csinál, amit akar, ott is érvényesülniük kell a közösségi elvek alapvonásainak.

Az eljárások egyértelművé tétele érdekében az új jogszabályban várhatóan definiálnak néhány, a közbeszerzésekkel kapcsolatos alapfogalmat is. Emellett az eljárások tisztaságának fokozása miatt bevezetik majd a "független közbeszerzési szakértő intézményét" - húzta alá a főosztályvezető.

Jelezte: van olyan elképzelés is, hogy a közbeszerzés során az ajánlatkérőnek éves közbeszerzési tervet kellene készítenie, egy-egy eljárás során pedig úgynevezett közbeszerzési naplót kellene vezetnie, és a folyamat végén, különösen a nagy értékű beruházásoknál ezen tervet összevetnék a ténylegesen lezajlott beszerzéssel.

Deli Betty, a Közbeszerzési Döntőbizottság elnöke aláhúzta: a döntőbizottsági tevékenységnél EU-direktíva, hogy az eljárások során gyors és hatékony jogorvoslatot kell lefolytatni. Az már most látszik, hogy egy-egy vitás kérdésben az úgynevezett jogvesztő határidők meghosszabbítása célszerű Magyarországon. Gyakran megesik ugyanis, hogy a nem nyertes fél csak igen hosszú idő után szerez érdemi információt arról, mi vezetett a közbeszerzési eljárásban az ajánlattevő cég végső döntéséhez.

Napjainkban a szerződéskötéstől számított 90. nap a jogvesztő határidő, ezt a partnerek gyakori felvetésére akár három-négyszeresére lehetne meghosszabbítani Magyarországon. Az is gond, hogy az ajánlattevő cégek, központi intézmények gyakran fontos információkat hallgatnak el a közbeszerzési eljárások során. Az új törvényben ezt is valamilyen módon orvosolni kell.

Deli Betty felvetette: a személyes felelősség kérdését növelni kell, azonban azt részletesen meg kell határozni, hogy ki és milyen módon felelős egy eljárásban a döntésért, illetve annak végrehajtásáért.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!