A GKI tanulmánya szerint a magyar termékárak emelkedését a dollár várható gyengülése tompítja, így a benzin áránál 10 százalék feletti, a gázolajénál 20 százalék körüli éves átlagos áremelkedés várható.
A földgáz magyar árváltozását az importárak, az árfolyam és a politika befolyásolja. A várható 30-40 százalék körüli importár-emelkedést a dollár gyengülése 15-25 százalékos emelkedésre mérsékli.
A GKI szerint, ha nem számolunk a teljes gázszolgáltatás költségének emelkedésével, akkor ekkora emelés szükséges ahhoz, hogy a magyar gázárak ne maradjanak el lényegesen a nemzetközi tendenciáktól. Az év eleji és az április eleji áremelés eddig mintegy 11 százalékot jelentett a gáz, és összesen 13 százalék körüli emelkedést az egész gázszolgáltatás szintjén. Így az év második felében várhatóan szükséges lesz megismételni az első féléves emelési mértékeket.
A fenti emelések a lakosság szintjén még jelentősebbek, mivel az év elején tovább szigorodott a gázártámogatási rendszer, amely a támogatottak köréből, vagy a támogatható mennyiség mértékéből kikerülőknél további áremelkedést okozott.
A gázpiac megnyitásával jelentős áremelést valószínűsít a GKI, mivel jelenleg a világpiaci költségek és a magyar fogyasztói ár között számottevő különbség van. Ezen túlmenően a kormányzatnak növekvő az adóssága a nagykereskedővel szemben, a nem teljes mértékben érvényesített áremelések miatt.
A GKI elemzése szerint a kőolaj-ár körüli bizonytalanságok tovább erősödtek és a 2008 első negyedéves hordónkénti 95 dollárra tehető átlagár az év hátralévő részében aligha csökken érdemlegesen. A 2008 áprilisi prognózisok már 105 dolláros éves átlagárakat valószínűsítenek.
Az energiahordozók 2008. évi eddigi és az év hátralévő részében várható áremelkedése tehát nemcsak közvetlenül nehezíti és lassítja a magyar infláció kívánatos mérséklését, de a termékek és szolgáltatások költségeit is növeli, közvetetten tehát erős inflációs nyomást generál. Mindezek alapján a GKI a piacra ható tényezőket és az első negyedéves árakat figyelembe véve 95-105 dolláros éves átlagos olajárat (Brent-típusú) vár erre az évre.
A GKI úgy véli, hogy 2008-ban a magyarországi motorikus célú benzinfogyasztás alig emelkedik, mivel a lakossági fogyasztás csak lassan bővül, a reálkeresetek stagnálnak és az üzemanyagárak tovább emelkednek.