Az üzemanyagárak - elsősorban a gázolaj - drasztikus emelkedésének apropóján az mfor.hu megpróbált utánajárni annak, hogy más európai országokban, hogy alakulnak az árak, valamint milyen tényezők befolyásolják az árképzést - aminek a folyamatát egyébként a Mol titokban tartja. Ami biztos, hogy a céget az árképzése miatt már kétszer is vizsgálta a Gazdasági Versenyhivatal, ám mindkét esetben megszüntette az eljárást azzal az eredménnyel, hogy nem él vissza a vállalat a monopolhelyzetével.
Tudjon meg mindent a Munka Törvénykönyvének változásáról!
Az árképzést illető esetleges felülvizsgálat és ellenőrzés módjáról a Nemzetgazdasági Minisztériumnál érdeklődtünk, akik megkeresésünkre elmondták, hogy "a kormány nem avatkozhat be az üzemanyagárak meghatározásába, mivel az nem hatósági ár. Sajnos a hazai, adók nélkül számított (nettó) üzemanyagár már évek óta a nemzetközi üzemanyag jegyzésárak szerint mozgott, a válságadóknak viszont nem mutatható ki a hatása".
Ez gyakorlatilag azt is jelenti, hogy a kormány annak ellenére, hogy néhány évvel ezelőtt még - amikor nem voltak kormányon - a jövedéki adó csökkentése mellett pártoskodott, sőt akkoriban még az üzemanyagárak befagyasztása mellett tette le a voksát, most semmit nem tud, és akar tenni az elszálló árak ellen. Az EU-tagságunk és az előírt minimum jövedéki adótartalom miatt (literenként 100 forint) ugyan kevés tere van itthon a kormánynak, lehetőség lett volna az alacsonyabb mértékű emelésre is.
Az egyik legdrágább a miénk
Megnéztük néhány más országban hogy alakul a gázolaj ára, és kiderült, hogy ha a jelenlegi 416 forintos árat vesszük összehasonlítási alapként, akkor csak Olaszországban, Svédországban és Belgiumban adják drágábban az üzemanyagot, mint hazánkban. A legtöbb országban ugyanis a kormányok igyekeznek alacsonyabban tartani az üzemanyagok árát. Jövő évtől viszont, ha itthon beépítik az árba az áfaemelést is, közel 425 forintos közelségbe ugorhat a gázolaj literenkénti ára, amivel már a belga árat is megelőzhetjük. Az eltérések azért is lehetnek érdekesek, mert gyakorlatilag máshol is a tőzsdei árjegyzéseket veszik alapul, bár az áfa egyes országonként eltérő (ugyan nem európai ország, de Amerikában például sem áfa, sem jövedéki adó nem terheli az üzemanyagárat), ami egyik alapját jelentheti a különbségeknek is.
A jövedéki adó mértéke szintén befolyással lehet a régiós országokat vizsgálva, hiszen míg itthon a benzint terhelő adó 120 forint, addig Ukrajnában 23 forintnak megfelelő összeg. Ugyan ők nem uniós államok, így esetükben nem érvényes az Unió által meghatározott minimum jövedéki adótartalom, a 2007 óta tagállam Romániában is csak 100 forint terheli az árat ilyen adónemként. Ráadásul annak ellenére, hogy tavaly náluk 19 százalékról 24-re emelték az áfát, mégis 30 forinttal olcsóbb a gázolaj literenkénti ára, mint Magyarországon.
Túlságosan összetett és bonyolult az árképzés
A gázolaj árának 41 százaléka a termelői ár, 6,8 százalék a nagykereskedelmi árrés (a gázolaj nagykereskedelmi piacnak egyébként megközelítőleg 90 százalékát a Mol uralja), 4 százalék a kiskereskedelmi árrés, és megközelítőleg 1 százalékát teszi ki a készletezési díj, ami a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség adatai szerint literenként 3,205 forintot jelent a gázolaj esetében. Az ár összetevője még természetesen a 97-ről 110 forintra emelkedő jövedéki adó és minderre jön rá az egyelőre még 25 százalékos áfa-tartalom, ami 2012. január elsejétől 27 százalékra emelkedik. A nagykereskedelmi ár alapját a mediterrán jegyzés genovai dollárban számolt termékára jelenti, amihez még hozzájön a vonaton történő szállítás költsége is.
Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Intézet ügyvezető igazgatója szerint az ár alakulása attól függ, hogy milyen bázissal dolgoznak, milyen inflációs rátákkal szoroznak, és természetesen a dollár árfolyam alakulásától is. Ami viszont biztos, hogy a földközi-tengeri kikötővárosok árjegyzését, az előző heti adatokat, valamint a következő héten várható változásokat veszik figyelembe. Emellett az ár alakulására még hatással van a Mol éppen aktuális készletmennyisége is, amiről szintén nem lehet adatokat szerezni, ahogy az árképzés metódusáról sem.
Székely Sarolta
mfor.hu