4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Világpiaci árak, a készletmennyiség és a Mol szakértőinek becslései határozzák meg az üzemanyagok hazai árát, amivel már most is Európa egyik legdrágább gázolaja lett a miénk. Mfor.hu-háttér.

Az üzemanyagárak - elsősorban a gázolaj - drasztikus emelkedésének apropóján az mfor.hu megpróbált utánajárni annak, hogy más európai országokban, hogy alakulnak az árak, valamint milyen tényezők befolyásolják az árképzést - aminek a folyamatát egyébként a Mol titokban tartja. Ami biztos, hogy a céget az árképzése miatt már kétszer is vizsgálta a Gazdasági Versenyhivatal, ám mindkét esetben megszüntette az eljárást azzal az eredménnyel, hogy nem él vissza a vállalat a monopolhelyzetével.

Tudjon meg mindent a Munka Törvénykönyvének változásáról! 

Az árképzést illető esetleges felülvizsgálat és ellenőrzés módjáról a Nemzetgazdasági Minisztériumnál érdeklődtünk, akik megkeresésünkre elmondták, hogy "a kormány nem avatkozhat be az üzemanyagárak meghatározásába, mivel az nem hatósági ár. Sajnos a hazai, adók nélkül számított (nettó) üzemanyagár már évek óta a nemzetközi üzemanyag jegyzésárak szerint mozgott, a válságadóknak viszont nem mutatható ki a hatása".

Ez gyakorlatilag azt is jelenti, hogy a kormány annak ellenére, hogy néhány évvel ezelőtt még - amikor nem voltak kormányon - a jövedéki adó csökkentése mellett pártoskodott, sőt akkoriban még az üzemanyagárak befagyasztása mellett tette le a voksát, most semmit nem tud, és akar tenni az elszálló árak ellen. Az EU-tagságunk és az előírt minimum jövedéki adótartalom miatt (literenként 100 forint) ugyan kevés tere van itthon a kormánynak, lehetőség lett volna az alacsonyabb mértékű emelésre is.

Az egyik legdrágább a miénk

Megnéztük néhány más országban hogy alakul a gázolaj ára, és kiderült, hogy ha a jelenlegi 416 forintos árat vesszük összehasonlítási alapként, akkor csak Olaszországban, Svédországban és Belgiumban adják drágábban az üzemanyagot, mint hazánkban. A legtöbb országban ugyanis a kormányok igyekeznek alacsonyabban tartani az üzemanyagok árát. Jövő évtől viszont, ha itthon beépítik az árba az áfaemelést is, közel 425 forintos közelségbe ugorhat a gázolaj literenkénti ára, amivel már a belga árat is megelőzhetjük. Az eltérések azért is lehetnek érdekesek, mert gyakorlatilag máshol is a tőzsdei árjegyzéseket veszik alapul, bár az áfa egyes országonként eltérő (ugyan nem európai ország, de Amerikában például sem áfa, sem jövedéki adó nem terheli az üzemanyagárat), ami egyik alapját jelentheti a különbségeknek is.

A jövedéki adó mértéke szintén befolyással lehet a régiós országokat vizsgálva, hiszen míg itthon a benzint terhelő adó 120 forint, addig Ukrajnában 23 forintnak megfelelő összeg. Ugyan ők nem uniós államok, így esetükben nem érvényes az Unió által meghatározott minimum jövedéki adótartalom, a 2007 óta tagállam Romániában is csak 100 forint terheli az árat ilyen adónemként. Ráadásul annak ellenére, hogy tavaly náluk 19 százalékról 24-re emelték az áfát, mégis 30 forinttal olcsóbb a gázolaj literenkénti ára, mint Magyarországon.

Túlságosan összetett és bonyolult az árképzés

A gázolaj árának 41 százaléka a termelői ár, 6,8 százalék a nagykereskedelmi árrés (a gázolaj nagykereskedelmi piacnak egyébként megközelítőleg 90 százalékát a Mol uralja), 4 százalék a kiskereskedelmi árrés, és megközelítőleg 1 százalékát teszi ki a készletezési díj, ami a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség adatai szerint literenként 3,205 forintot jelent a gázolaj esetében. Az ár összetevője még természetesen a 97-ről 110 forintra emelkedő jövedéki adó és minderre jön rá az egyelőre még 25 százalékos áfa-tartalom, ami 2012. január elsejétől 27 százalékra emelkedik. A nagykereskedelmi ár alapját a mediterrán jegyzés genovai dollárban számolt termékára jelenti, amihez még hozzájön a vonaton történő szállítás költsége is.

Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Intézet ügyvezető igazgatója szerint az ár alakulása attól függ, hogy milyen bázissal dolgoznak, milyen inflációs rátákkal szoroznak, és természetesen a dollár árfolyam alakulásától is. Ami viszont biztos, hogy a földközi-tengeri kikötővárosok árjegyzését, az előző heti adatokat, valamint a következő héten várható változásokat veszik figyelembe. Emellett az ár alakulására még hatással van a Mol éppen aktuális készletmennyisége is, amiről szintén nem lehet adatokat szerezni, ahogy az árképzés metódusáról sem.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!