3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A román hadsereg (AR) 148 éves fennállásának legnagyobb üzleti szerződése előtt áll: a légierő még mindig hadrendben található MiG 21-es repülőgépeit 2013-ig fokozatosan kivonják a légiforgalomból, és korszerű gépekkel helyettesítik őket. A kérdés, amely katonai és gazdasági szakértőket egyaránt foglalkoztat: milyenek lesznek a NATO-tag Románia új harci gépei?

A román sajtóban egymást érik a találgatások a 4,4 milliárd eurós (1113 milliárd forintos) üzlet majdani haszonélvezőjét illetően.

A kilencvenes években közel 400 millió euróért korszerűsített MiG 21-es szovjet gépek leszolgálták idejüket; a NATO kódon Lancernek nevezett 110 katonai repülőgép helyett 2013-tól már 48 darab új, minden szempontból a katonai szövetség elvárásainak is megfelelő gép fog járőrözni a román légtérben.

Három gyártó jöhet szóba

Az első - politikai - döntés már megszületett: keleti szomszédunk kizárólag új gépekben gondolkodik. A felújítottak szóba sem jöhettek, noha Bukarest ilyenre is kapott ajánlatot Izraelből és Belgiumból. Három gyártó, illetve típus maradt versenyben: az amerikai Lockheed Martin F16-os Fighting Falconja, a svéd JAS-93 Gripen és az európai kooperációban gyártott Eurofighter Typhoon. A végső győztest előreláthatóan még az idén tavasszal megnevezik. A francia Rafale már csak matematikai eséllyel rendelkezik.

Az AR légierejének vezérkara negyedik generációs, többcélú harci gépek mellett tette le a voksát. Olyan ajánlatot vár, amely a repülőgépek mellett magába foglalja a pilóták kiképzését, a műszaki háttérszemélyzet felkészítését és a logisztikai háttér megteremtését is. A repülők harminc évig maradnak hadrendben.

Miért éppen a Gripenek?

A svéd Gripen (korábban emellett döntött a magyar és a cseh légierő is) a legolcsóbb karbantartású verziót jelentené. Emellett a repült óra költsége is esetükben a legalacsonyabb: hatvan perc Gripen-üzemidő 4000 dollárba, ugyanennyi az F16-os esetében 8000 dollárba kerül, míg az Eurofighter egy órányi repülési deje akár 30 ezer dollárt is kóstálhat. Ugyancsak mellette szól a svédektől más országokban megszokott, úgynevezett offszet-ajánlat: technológiai és áru-transzferrel, illetve más befektetések kilátásba helyezésével is igyekeznek vevőt találni gépeikre.

Ezzel szemben az amerikaiak melletti érv Románia köztudottan nagy NATO-elkötelezettsége. (Svédország nem tagja a katonai szövetségnek.) Ráadásul az F16-os az egyetlen a három típus közül, amelyik már valódi harctéri körülmények között is bizonyított.

Román katonai és gazdasági szakértők most részletesen tanulmányozzák a magyar, a cseh és a lengyel harcigép-beszerzési tapasztalatokat, és igyekeznek elkerülni azokat a hibákat, amelyeket ezek az országok elkövettek a vásárlás körüli politikai és gazdasági csatározásokban.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!