A kilencvenes években közel 400 millió euróért korszerűsített MiG 21-es szovjet gépek leszolgálták idejüket; a NATO kódon Lancernek nevezett 110 katonai repülőgép helyett 2013-tól már 48 darab új, minden szempontból a katonai szövetség elvárásainak is megfelelő gép fog járőrözni a román légtérben.
Három gyártó jöhet szóba
Az első - politikai - döntés már megszületett: keleti szomszédunk kizárólag új gépekben gondolkodik. A felújítottak szóba sem jöhettek, noha Bukarest ilyenre is kapott ajánlatot Izraelből és Belgiumból. Három gyártó, illetve típus maradt versenyben: az amerikai Lockheed Martin F16-os Fighting Falconja, a svéd JAS-93 Gripen és az európai kooperációban gyártott Eurofighter Typhoon. A végső győztest előreláthatóan még az idén tavasszal megnevezik. A francia Rafale már csak matematikai eséllyel rendelkezik.
Az AR légierejének vezérkara negyedik generációs, többcélú harci gépek mellett tette le a voksát. Olyan ajánlatot vár, amely a repülőgépek mellett magába foglalja a pilóták kiképzését, a műszaki háttérszemélyzet felkészítését és a logisztikai háttér megteremtését is. A repülők harminc évig maradnak hadrendben.
Miért éppen a Gripenek?
A svéd Gripen (korábban emellett döntött a magyar és a cseh légierő is) a legolcsóbb karbantartású verziót jelentené. Emellett a repült óra költsége is esetükben a legalacsonyabb: hatvan perc Gripen-üzemidő 4000 dollárba, ugyanennyi az F16-os esetében 8000 dollárba kerül, míg az Eurofighter egy órányi repülési deje akár 30 ezer dollárt is kóstálhat. Ugyancsak mellette szól a svédektől más országokban megszokott, úgynevezett offszet-ajánlat: technológiai és áru-transzferrel, illetve más befektetések kilátásba helyezésével is igyekeznek vevőt találni gépeikre.
Ezzel szemben az amerikaiak melletti érv Románia köztudottan nagy NATO-elkötelezettsége. (Svédország nem tagja a katonai szövetségnek.) Ráadásul az F16-os az egyetlen a három típus közül, amelyik már valódi harctéri körülmények között is bizonyított.
Román katonai és gazdasági szakértők most részletesen tanulmányozzák a magyar, a cseh és a lengyel harcigép-beszerzési tapasztalatokat, és igyekeznek elkerülni azokat a hibákat, amelyeket ezek az országok elkövettek a vásárlás körüli politikai és gazdasági csatározásokban.
Menedzsment Fórum
Gripenek és F16-osok között hezitál Románia
A román hadsereg (AR) 148 éves fennállásának legnagyobb üzleti szerződése előtt áll: a légierő még mindig hadrendben található MiG 21-es repülőgépeit 2013-ig fokozatosan kivonják a légiforgalomból, és korszerű gépekkel helyettesítik őket. A kérdés, amely katonai és gazdasági szakértőket egyaránt foglalkoztat: milyenek lesznek a NATO-tag Románia új harci gépei?