A budapesti agglomerációban tavaly mintegy 2 milliárd kilométert vonatoztak az ingázók. A vasutat a legtöbben olcsóbbnak és kényelmesnek tartják az autózáshoz képest, de a szerelvények tisztaságát kifogásolják.
A Budapest területére befutó 11 vasútvonalon a főváros agglomerációjában élők tavaly 63,5 millió utazás során mintegy 2 milliárd kilométert tettek meg a MÁV adatai szerint. Az ALSTOM Transport ez év elején ötszáz ingázót kérdezett meg utazási szokásairól és a vonatközlekedés minőségéről alkotott véleményéről.
A felmérésből kiderül, hogy az utasok több mint kétharmada legalább naponta vagy hetente több alkalommal utazik vonaton. Az ilyen gyakorisággal utazók 75 százaléka 50 kilométernél rövidebb távon veszi igénybe a vonatot, mint közlekedési eszközt, ami jelzi az elővárosi vasúti közlekedés növekvő dominanciáját és fontosságát.
A megkérdezettek 65 százaléka munkába vagy iskolába jár vonattal napi rendszerességgel, 18 százalékuk pedig egyéb ügyeit intézni indul a fővárosba, amikor vonatra száll. Az utazások többsége fél óránál hosszabb: a fiatalabb korosztály többsége harminc perc és egy óra közötti időt tölt a kupékban, míg az idősebbek közel fele több mint egy órát vonatozik naponta.
A megkérdezettek egyötöde ugyan a jelenleginél gyorsabb szerelvényeken szeretne utazni, mégis az autóhoz viszonyított relatív gyorsasága miatt választják ezt a közlekedési eszközt. Az utasok további alapvető elvárása a vonatokkal szemben a kényelem, az alacsony ár és a tisztaság. A válaszadók több mint fele, 55,6 százaléka szerint viszont a szerelvények túl koszosak.
A vonatjegyek árát csak minden tizedik utas találta túl magasnak, a felsőfokú végzettségűek és a napi 50 kilométernél többet utazók számára viszont szolgáltatás ára és az ár/érték arány kétszer fontosabb, mint a többieknek. Emeletes vonatok ugyan még nem közlekednek Magyaroszágon, azok viszont, akik külföldi útjaik során már utaztak ilyen szerelvénnyel, meg voltak elégedve vele, főleg a tágas belső tér és a kényelem miatt. A megkérdezettek 94 százaléka szívesen kipróbálná az emeletes típust, 88 százaléka pedig szívesen járna rendszeresen ilyen vonatokkal.
Szakértők szerint amennyiben az utazás minősége és komfortszintjének javítása területén az elővárosi vasúti közlekedés színvonala fejlődést képes felmutatni, a vonat valóban reális alternatívája lehet a közúti közlekedésnek, tehermentesítve ezzel a városokat az autóáradattól.
Gyorsabb és tisztább vonatokat szeretnének az ingázók
A budapesti agglomerációban tavaly mintegy 2 milliárd kilométert vonatoztak az ingázók. A vasutat a legtöbben olcsóbbnak és kényelmesnek tartják az autózáshoz képest, de a szerelvények tisztaságát kifogásolják.