5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A drasztikusan visszaeső kereslet miatt negyedével-ötödével csökkent a európai autógyártók többségének árbevétele az idei első félévben, néhányuknak pedig milliárdos veszteséget kellett lenyelnie, derül ki a Concorde aktuális elemzéséből. A leginkább ellenállónak a Volkswagen és a FIAT bizonyult, mivel ez a két cég tudott legjobban profitálni az autóvásárlást ösztönző európai programokból. A gyártók szerint az első félév volt a mélypont, a következő hónapokban előrejelzéseik szerint már jobban fut majd a szekér.

Óriási mértékben csökkentek a vezető európai autógyártók eladásai az első félévben. A személyautó-értékesítéseket tekintve a legnagyobb buktát 23 százalékos mínusszal a Daimler volt kénytelen lenyelni, de nem lehet büszke eredményeire a BMW (mínusz húsz százalék), a PSA Peugeot Citroën (PSA, mínusz 17 százalék) és a Renault (mínusz 14 százalék) sem.

Az általános kereslet drasztikus visszaesése legkevésbé a FIAT (mínusz hét százalék) és a Volkswagen (mínusz három százalék) forgalmán érződött.

Eltűnt a bevétel több mint negyede

Ezzel párhuzamosan az árbevétel is meredek zuhanást mutat. A Daimlernél például több mint negyedével esett ez a mutató, de még a legjobban teljesítő Volkswagen is 12 százalékos mínuszt volt kénytelen benyelni, áll a Concorde szerdán közzétett elemzésében.



Az eladásokat tekintve a Fiat és a Volkswagen relatív jó szereplése annak köszönhető, hogy ez a két csoport volt az Európa több országában is futó, autóvásárlást ösztönző programok nyertese. A Volkswagennél a stabil eladásokat a több mint húsz százalékkal magasabb kínai értékesítés is segítette, a FIAT pedig a brazil piaci növekedésből is profitált.

A legfontosabb piacok összességében vegyes képet mutattak az első félév alapján. Míg a kormányzati stimulusok növekedéshez segítették a kínai és a brazil piacot, az európai autóértékesítés csak azért szenvedett el 11 százalékos visszaesést, mert a több országban sikeresen alkalmazott roncsautó programok jelentős előrehozott vásárlásokat generáltak. Az USA-ban júliusban indult autóvásárlást ösztönző program, ott az első félévben még 35 százalékkal csökkentek az eladások.

Általában elmondható, hogy a volumengyártók kisebb esést szenvedtek el, míg a prémium autókat előállító Daimlernél és BMW-nél a vállalati ügyfelek vásárlásainak visszaesésével és a finanszírozási lehetőségek szűkülésével komolyabb mértékben csökkentek az eladások.

A személyautó-termékmix az európai gyártóknál szinte kivétel nélkül a kisebb modellek irányába mozdult el, amelyeken csak alacsonyabb árbevételt és kisebb profitot lehet elérni.

Milliárdos veszteségek több gyártónál

A zuhanó árbevétel, a romló termékmix, az alacsony kapacitáskihasználtság, valamint a kapacitás- és létszámleépítéssel kapcsolatos egyszeri tételek hatására az autógyártók profitabilitása jelentősen csökkent, a Daimler, a PSA és a Renault pedig már operatív szinten is veszteséges lett.




A gyártók szerint ez volt a mélypont

A gyártók szerint mind árbevételben, mind operatív profitban a 2009-es első félév jelentette a mélypontot és a második félévben szekvenciálisan már jobb számokkal állnak elő. A második félévben már az eladások stabilizálódására számítanak, 2010-re vonatkozóan azonban vagy nagyon visszafogott előrejelzést adnak, vagy a piac nehéz kiszámíthatóságára hivatkozva egyáltalán nem fogalmaznak meg véleményt.

PSA

A francia autógyártó az európai személyautó-értékesítésben 12 százalékos, ezen belül a második félévben már csak 7 százalékos visszaesésre számít 2009-ben, főként a fogyasztói bizalom erősödésének és az autóvásárlási programoknak köszönhetően. 2010-ben már növekedést vár a teljes európai piacot tekintve.

Volkswagen

Annak ellenére, hogy a munkanélküliség tovább emelkedik majd, a fejlett országokban kisebb növekedés már elképzelhető a második félévben. Az év egészében Észak-Amerikában, Dél-Amerikában és Európában (ezen belül is Kelet-Európában) jelentős visszaesést lát a vállalat a személyautók piacán. A nehéz helyzetre tekintettel nem adnak előrejelzést a második féléves saját értékesítésükre, de a profit jelentősen alulmúlhatja a tavalyit.

Daimler

A globális személyautó-értékesítésben 15 százalékost visszaesést vár a vállalat az év egészében. A legnagyobb mínusz az első féléves számok alapján az USA-ban, Európában és Japánban lesz, a növekedés fő helyszínei továbbra is Kína és India lesznek.

A Mercedes személyautóknál a második félév már jobb lehet, mint az első, főként az új modelleknek köszönhetően, és a részleg "mindenképpen" pozitív operatív eredményről számol majd be. Összességében a csoport menedzsmentje 2010 elejéig nem számít jelentős értékesítés-bővülésre.

FIAT

A cég vezetősége szerint a személyautó-értékesítés már a második félévben javul majd. A teherautó- és mezőgazdasági gép gyártásban azonban az idei negyedik negyedév előtt nem várnak pluszt.

BMW

Talán a BMW menedzsmentje volt az első félév után a legpesszimistább. Szerintük elképzelhető, hogy az USA, Japán, Nagy-Britannia valamint Európa jelentős részének személyautó eladásai évekig csökkenést mutatnak majd, mielőtt egy alacsony szinten stabilizálódnának.

Renault

A francia gyártó optimista a globális személyautó értékesítés kilátásait illetően a 2009-es második félévben, így szerintük a korábban jelzett 15 százalék helyett csupán 12 százalékkal esnek a személyautó-eladások.

Vissza a profitzónába?

Az elemzői konszenzus minimális árbevétel-növekedést vár 2010-ben, ami valószínűleg nem az európai kontinensről származó bevételeknek köszönhető, hiszen itt a roncsautó-programok kifutásával jelentős visszaesés következhet az értékesítésben.

Sokkal inkább Ázsia, ezen belül is Kína és India lehet az értékesítés és az árbevétel-növekedés motorja.

Nagy Viktor, a Concorde elemzője szerint összességében az autógyártók a korábbinál valamivel hatékonyabb struktúrákat alakítottak ki, ennek köszönhetően 2009 második félévében ismét profitábilisan működhetnek.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!