Óriási mértékben csökkentek a vezető európai autógyártók eladásai az első félévben. A személyautó-értékesítéseket tekintve a legnagyobb buktát 23 százalékos mínusszal a Daimler volt kénytelen lenyelni, de nem lehet büszke eredményeire a BMW (mínusz húsz százalék), a PSA Peugeot Citroën (PSA, mínusz 17 százalék) és a Renault (mínusz 14 százalék) sem.
Az általános kereslet drasztikus visszaesése legkevésbé a FIAT (mínusz hét százalék) és a Volkswagen (mínusz három százalék) forgalmán érződött.
Eltűnt a bevétel több mint negyede
Ezzel párhuzamosan az árbevétel is meredek zuhanást mutat. A Daimlernél például több mint negyedével esett ez a mutató, de még a legjobban teljesítő Volkswagen is 12 százalékos mínuszt volt kénytelen benyelni, áll a Concorde szerdán közzétett elemzésében.
Az eladásokat tekintve a Fiat és a Volkswagen relatív jó szereplése annak köszönhető, hogy ez a két csoport volt az Európa több országában is futó, autóvásárlást ösztönző programok nyertese. A Volkswagennél a stabil eladásokat a több mint húsz százalékkal magasabb kínai értékesítés is segítette, a FIAT pedig a brazil piaci növekedésből is profitált.
A legfontosabb piacok összességében vegyes képet mutattak az első félév alapján. Míg a kormányzati stimulusok növekedéshez segítették a kínai és a brazil piacot, az európai autóértékesítés csak azért szenvedett el 11 százalékos visszaesést, mert a több országban sikeresen alkalmazott roncsautó programok jelentős előrehozott vásárlásokat generáltak. Az USA-ban júliusban indult autóvásárlást ösztönző program, ott az első félévben még 35 százalékkal csökkentek az eladások.
Általában elmondható, hogy a volumengyártók kisebb esést szenvedtek el, míg a prémium autókat előállító Daimlernél és BMW-nél a vállalati ügyfelek vásárlásainak visszaesésével és a finanszírozási lehetőségek szűkülésével komolyabb mértékben csökkentek az eladások.
A személyautó-termékmix az európai gyártóknál szinte kivétel nélkül a kisebb modellek irányába mozdult el, amelyeken csak alacsonyabb árbevételt és kisebb profitot lehet elérni.
Milliárdos veszteségek több gyártónál
A zuhanó árbevétel, a romló termékmix, az alacsony kapacitáskihasználtság, valamint a kapacitás- és létszámleépítéssel kapcsolatos egyszeri tételek hatására az autógyártók profitabilitása jelentősen csökkent, a Daimler, a PSA és a Renault pedig már operatív szinten is veszteséges lett.
A gyártók szerint ez volt a mélypont
A gyártók szerint mind árbevételben, mind operatív profitban a 2009-es első félév jelentette a mélypontot és a második félévben szekvenciálisan már jobb számokkal állnak elő. A második félévben már az eladások stabilizálódására számítanak, 2010-re vonatkozóan azonban vagy nagyon visszafogott előrejelzést adnak, vagy a piac nehéz kiszámíthatóságára hivatkozva egyáltalán nem fogalmaznak meg véleményt.
PSA
A francia autógyártó az európai személyautó-értékesítésben 12 százalékos, ezen belül a második félévben már csak 7 százalékos visszaesésre számít 2009-ben, főként a fogyasztói bizalom erősödésének és az autóvásárlási programoknak köszönhetően. 2010-ben már növekedést vár a teljes európai piacot tekintve.
Volkswagen
Annak ellenére, hogy a munkanélküliség tovább emelkedik majd, a fejlett országokban kisebb növekedés már elképzelhető a második félévben. Az év egészében Észak-Amerikában, Dél-Amerikában és Európában (ezen belül is Kelet-Európában) jelentős visszaesést lát a vállalat a személyautók piacán. A nehéz helyzetre tekintettel nem adnak előrejelzést a második féléves saját értékesítésükre, de a profit jelentősen alulmúlhatja a tavalyit.
Daimler
A globális személyautó-értékesítésben 15 százalékost visszaesést vár a vállalat az év egészében. A legnagyobb mínusz az első féléves számok alapján az USA-ban, Európában és Japánban lesz, a növekedés fő helyszínei továbbra is Kína és India lesznek.
A Mercedes személyautóknál a második félév már jobb lehet, mint az első, főként az új modelleknek köszönhetően, és a részleg "mindenképpen" pozitív operatív eredményről számol majd be. Összességében a csoport menedzsmentje 2010 elejéig nem számít jelentős értékesítés-bővülésre.
FIAT
A cég vezetősége szerint a személyautó-értékesítés már a második félévben javul majd. A teherautó- és mezőgazdasági gép gyártásban azonban az idei negyedik negyedév előtt nem várnak pluszt.
BMW
Talán a BMW menedzsmentje volt az első félév után a legpesszimistább. Szerintük elképzelhető, hogy az USA, Japán, Nagy-Britannia valamint Európa jelentős részének személyautó eladásai évekig csökkenést mutatnak majd, mielőtt egy alacsony szinten stabilizálódnának.
Renault
A francia gyártó optimista a globális személyautó értékesítés kilátásait illetően a 2009-es második félévben, így szerintük a korábban jelzett 15 százalék helyett csupán 12 százalékkal esnek a személyautó-eladások.
Vissza a profitzónába?
Az elemzői konszenzus minimális árbevétel-növekedést vár 2010-ben, ami valószínűleg nem az európai kontinensről származó bevételeknek köszönhető, hiszen itt a roncsautó-programok kifutásával jelentős visszaesés következhet az értékesítésben.
Sokkal inkább Ázsia, ezen belül is Kína és India lehet az értékesítés és az árbevétel-növekedés motorja.
Nagy Viktor, a Concorde elemzője szerint összességében az autógyártók a korábbinál valamivel hatékonyabb struktúrákat alakítottak ki, ennek köszönhetően 2009 második félévében ismét profitábilisan működhetnek.
W. B.
Menedzsment Fórum