Tíz év múlva bezárulnak a közép-kelet-európai befektetési lehetőségek, ezért az osztrák cégek számára elérkezett az utolsó pillanat a cselekvésre.
Eddig elsősorban a bútort, textíliákat, illetve az elektromos és elektronikai berendezéseket értékesítő cégek tartották magukat távol a kelet-európai piactól, jóllehet a Kika Magyarországon, és a Lutz Csehországban már megtette az első lépést. Az elektromos és textilipari kereskedelmi cégek számára most még vannak lehetőségek, áll az osztrák Contrast konzultáns cég szerdán Bécsben ismertetett elemzésében, amit a termelés és értékesítés lehetőségeit méri fel a kibővült EU-ban.
A befektetett tőke megtérülése az osztrák működő tőke számára Közép-Kelet-Európában eddig egyes országokban - Szlovákiában, Magyarországon, a balti államokban és Horvátországban - kétszámjegyű volt, jóval a nyugat-európai átlag fölött.
A következő években a közép-kelet és dél-európai országokban várható átlagosan 5-7 százalékos gazdasági növekedés folytán a térség Ázsia mellett a legdinamikusabban növekvő piac lesz.
Mindamellett ezek az országok eltérő megítélés alá esnek az értékesítési, illetve a termelő beruházások vonzereje szempontjából. A kutatók 21 ismérv, többek között az import, a kockázatok, a munkabérköltség, a korrupció megítélése alapján állították össze az értékesítés, illetve a termelő beruházások terén egyaránt vonzó országok listáját.
A jövőben mindkét tekintetben központi szerepet játszik Csehország, Lengyelország és Szlovákia. Magyarország, Szlovénia és Horvátország hagyományosan mint piac jön szóba, míg Ukrajna, Bulgária és Románia a termelő beruházások szempontjából vonzó ország.
(MTI)
Kapcsolódó anyagok:
Hazánk taszítja a külföldi K+F befektetéseket
Magyar befektetési lehetőségeket keresnek az ázsiai telekom cégek
Lesből támadja le a magyar piacot a Lidl
Hazánk inkább piac, semmint kiszervezési célpont az osztrák cégeknek
Tíz év múlva bezárulnak a közép-kelet-európai befektetési lehetőségek, ezért az osztrák cégek számára elérkezett az utolsó pillanat a cselekvésre.