A stuttgarti ügyészség és a Baden-Württemberg tartományi bűnügyi hivatal közös közleménye szerint 230 rendőr és 23 ügyész részvételével országszerte 11 helyszínen tartottak házkutatást. Az eljárást dízelüzemű autók károsanyag-kibocsátásával kapcsolatos manipuláció és jogsértő reklám gyanúja miatt indították a Daimlernél dolgozó "ismert és ismeretlen" személyek ellen.
A közleményben kiemelték, hogy az eljárás érdekeire tekintettel nem közölhetnek további részleteket. A Daimler sem hozott nyilvánosságra részleteket az ügyről, a stuttgarti központú társaság csupán annyit közölt, hogy teljes mértékben együttműködnek a hatóságokkal.
A Stuttgarter Zeitung című lap felidézte, hogy a szövetségi közlekedési hivatal (KBA) vizsgálatai feltűnően magas nitrogén-oxid-kibocsátást mutattak ki egyes Mercedes-modelleknél, amelyekben egy szerkezet a külső hőmérséklet függvényében - hideg időben - csökkentheti a kipufogógáz tisztítását végző berendezés teljesítményét.
A Daimler indoklása szerint ez a megoldás a motor károsodásának elkerülését szolgálja. Az ügy végül megegyezéssel zárult, a gyártó abban állapodott meg a KBA-val, hogy önként visszahív 274 ezer autót, és módosítja a károsanyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait.
A motor károsanyag-kibocsátását befolyásoló technológia az Egyesült Államokban is gondokat okozhat a Daimlernek. A társaság a 2016-os és a 2017 első negyedévi üzleti beszámolójában jelezte, hogy hátrányosan befolyásolhatja pénzügyi helyzetét, ha az illetékes amerikai hatóságok esetleg szabályellenesnek minősítik a technológiát. Vizsgálatot ugyan nem folytatnak a cég ellen, de a Fiat-Chrysler csoport ellen már zajlik eljárás egy hasonló megoldással kapcsolatban, és nem lehet kizárni, hogy a Mercedes dízelautókban alkalmazott technológia is sorra kerül.
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) elsőként VW-gyártmányoknál mutatott ki rendellenességet, 2015 szeptemberében megvádolta a német vállalatcsoportot - a legnagyobb európai autógyártót -, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.
MTI