3p

Házkutatást tartottak kedden a Daimler német autógyártó társaság több németországi telephelyén a Volkswagen csoport (VW) dízelbotrányában leleplezett csaláshoz hasonló jogsértés gyanúja miatt.

A stuttgarti ügyészség és a Baden-Württemberg tartományi bűnügyi hivatal közös közleménye szerint 230 rendőr és 23 ügyész részvételével országszerte 11 helyszínen tartottak házkutatást. Az eljárást dízelüzemű autók károsanyag-kibocsátásával kapcsolatos manipuláció és jogsértő reklám gyanúja miatt indították a Daimlernél dolgozó "ismert és ismeretlen" személyek ellen.

A közleményben kiemelték, hogy az eljárás érdekeire tekintettel nem közölhetnek további részleteket. A Daimler sem hozott nyilvánosságra részleteket az ügyről, a stuttgarti központú társaság csupán annyit közölt, hogy teljes mértékben együttműködnek a hatóságokkal.

A Stuttgarter Zeitung című lap felidézte, hogy a szövetségi közlekedési hivatal (KBA) vizsgálatai feltűnően magas nitrogén-oxid-kibocsátást mutattak ki egyes Mercedes-modelleknél, amelyekben egy szerkezet a külső hőmérséklet függvényében - hideg időben - csökkentheti a kipufogógáz tisztítását végző berendezés teljesítményét.

A Daimler indoklása szerint ez a megoldás a motor károsodásának elkerülését szolgálja. Az ügy végül megegyezéssel zárult, a gyártó abban állapodott meg a KBA-val, hogy önként visszahív 274 ezer autót, és módosítja a károsanyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait.

A motor károsanyag-kibocsátását befolyásoló technológia az Egyesült Államokban is gondokat okozhat a Daimlernek. A társaság a 2016-os és a 2017 első negyedévi üzleti beszámolójában jelezte, hogy  hátrányosan befolyásolhatja pénzügyi helyzetét, ha az illetékes amerikai hatóságok esetleg szabályellenesnek minősítik a technológiát. Vizsgálatot ugyan nem folytatnak a cég ellen, de a Fiat-Chrysler csoport ellen már zajlik eljárás egy hasonló megoldással kapcsolatban, és nem lehet kizárni, hogy a Mercedes dízelautókban alkalmazott technológia is sorra kerül.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) elsőként VW-gyártmányoknál mutatott ki rendellenességet, 2015 szeptemberében megvádolta a német vállalatcsoportot - a legnagyobb európai autógyártót -, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!