Mi lesz a MÁV-val? Kényszerű üzemszünet is lehet.
Igaz, a vasúti közlekedést még kevés sztrájkoló vasutas is képes ellehetetleníteni vagy legalábbis kiszámíthatatlanná tenni. Mint Heinczinger elmondta, kocsivizsgálat, jegykezelő vagy a forgalmista engedélye nélkül egyetlen vonat sem indulhat útnak, márpedig az elmúlt napokban éppen ezek a vasutasok szüntették be elsősorban a munkát.
Lesz-e elégséges szolgáltatás?
Amennyiben a sztrájk folytatódik, akkor két eshetőség lehetséges. Az egyik, hogy a feleknek legalább az elégséges szolgáltatásokról sikerül megegyezniük – a MÁV erről az egy kérdésről hajlandó tárgyalni. Heinczinger megjegyezte: mivel a munkába, iskolába járás biztosítása elsődleges szempont, ezért reggel hat és kilenc óra, illetve délután öt és nyolc óra között lenne elsősorban szükség a vonatokra, a VDSZSZ viszont - a MÁV vezérigazgatója szerint - csak reggel nyolc és tíz óra között, illetve este lett volna hajlandó egy-egy vonatpár közlekedéséhez hozzájárulni.
Gaskó István ezzel kapcsolatban azt állította, hogy a vasúttársaság szándékosan nem volt hajlandó megállapodni az elégséges szolgáltatásokról; ezzel az volt a célja, hogy – mint mondta - a közvéleményt a szakszervezet ellen hangolja. Heinczinger ezt cáfolta, és hozzátette: miközben a VDSZSZ 300-350 vonat közlekedését ajánlotta fel, addig szerdán a MÁV a sztrájk ellenére is mintegy négyszer ennyit volt képes közlekedtetni.
MÁV-pénz a Volánoknak?
Amennyiben az elégséges szolgáltatásokról sem sikerül megállapodni és az esetlegesen újrakezdődő sztrájk elhúzódik, akkor – Kákosy Csaba szerint - azokat a közszolgáltatási feladatokat, amelyeket a vasúttársaság az akció idején nem képes ellátni, a Volán-társaságokra hárítják át - a szükséges finanszírozási források átcsoportosításával. (A gazdasági és közlekedési miniszter korábban úgy vélekedett, hogy a munkabeszüntetés március 9-ig, a Fidesz kezdeményezte népszavazásig eltarthat - szerinte ugyanis politikai indítékok húzódnak meg az akció hátterében. A VDSZSZ elnöke ezt az állítást visszautasította.)
A miniszter a TV2 Mokka című műsorában csütörtökön úgy nyilatkozott, hogy – ha folytatódott volna a sztrájk – minderről már jövő héten elkezdték volna a tárgyalásokat a Volánokkal. „Átcsoportosítandó forrás van elég: a vasútnak éves szinten több mint százmilliárd forint áll rendelkezésére” – tette hozzá.
Ideiglenesen akár be is zárhat a vasút
Heinczinger szerint ez a veszély - amennyiben folytatódik és elhúzódik a sztrájk - továbbra is fennáll. Az úgynevezett kényszerű üzemszünetről - azaz a vasút működésének szüneteltetéséről - egyébként a tulajdonos, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium dönthet.
Ha mindez valósággá válna, az beláthatatlan következményekkel járna a MÁV-ra nézve, tette hozzá a vezérigazgató. A forrásmegvonás ugyanis komoly elbocsátásokhoz vezetne mind a menedzsment, mind a dolgozók körében. "Ezt most ne vegyék fenyegetésnek, de ez is reális veszély" – figyelmeztetett végül a MÁV vezérigazgatója.
Bár a fenti forgatókönyv első hallásra kissé vadnak tűnik, azt egyelőre valóban nem lehet látni, hová fajulnak a történések abban az esetben, ha Heinczingerék reményei nem válnak valóra, és az eddig sztrájkoló vasutasok kitartanak a VDSZSZ vezetése mellett.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum