3p

A reformokkal kapcsolatos problémák nem kommunikációs eredetűek, a reformok és a megszorítások sikeres kommunikációjához megtervezett stratégia szükséges, de ez hiányzott a kormány elképzeléseiből. Így értékelték a Gyurcsány-kormány egy évét a kommunikáció szempontjából az MTI által megkérdezett szakértők.

Németh Erzsébet, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola (BKF) főiskolai tanára szerint a reformok előkészítése alatt a kormánynak intenzíven kellett volna kommunikálni a társadalommal, utána pedig tájékoztatni a lakosságot az intézkedésekről.

Jankó Bálint, a Weber Shandwick ügyfélkapcsolati igazgatója úgy látja, a reformok kommunikációjához mindenekelőtt tartalom lett volna szükséges, ám ez "menet közben" alakult ki, így a kormány nem irányította a kommunikációt, hanem igazodott az eseményekhez, és megpróbálta hárítani a támadásokat.

Jankó Bálint ehhez kapcsolódva elmondta, hogy mivel stratégia híján megfelelő eszközöket sem rendeltek a kommunikációhoz, hiányzott a kommunikációs stratégiai tervezés. Nem elég, ha egy miniszter vagy a miniszterelnök beül egy tévéműsorba és elmondja a kormány terveit. Ez csupán egyetlen eszköz, amellyel nem érhető el az összes célcsoport - mondta a Weber Shandwick vezető tanácsadója.

Németh Erzsébet a Gyurcsány-kormány kommunikációját összegezve kiemelte: három irányt látott a kabinet kommunikációjában. A kormány a választások előtt bevált módszereket, illetve az úgynevezett véglegesség pszichológiáját alkalmazta, továbbá az igazságos világba vetett hit jelenségét, amikor is az emberek hajlamosak azt hinni, hogyha valaki valamit elszenved, akkor megérdemelte a veszteséget.

Személyes kommunikáció

A kormányfő személyes kommunikációjáról, valamint médiabeli megjelenéséről szólva mindkét szakember kiemelte: a miniszterelnök Szembenézés című tanulmányának, illetve a Gyurcsány Ferenccel az év elején az ATV-n sugárzott interjúsorozatnak a célja volt, hogy a politikust a baloldali szavazók előtt elfogadhatóvá tegye. Jankó Bálint utalt arra, hogy a Szembenézés és az interjúk kapcsán is érezni lehetett, a miniszterelnöknek van víziója és ezt szeretné elmondani. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy egy harmincoldalas tanulmány ugyan a politikai elemzők számára érdekes, de a választók többsége nem olvassa el. Rövidebb üzenetek és egyéb csatornák is kellenek - tette hozzá a kommunikációs szakember.

Ide kapcsolódva a Weber Shandwick ügyfélkapcsolati igazgatója megemlítette, hogy történt próbálkozás a kormány részéről az őszödi beszéd pozitívvá értelmezésére: azt pozícionálták, hogy a rendszerváltás óta ez volt az első őszinte politikusi beszéd. Jankó Bálint hozzátette: a kormány népszerűsége nem az őszödi beszéd nyilvánosságra kerülése következtében csökkent, hanem a megszorítások miatt.

Gyurcsány Ferenc személyes kommunikációja vonatkozásában Németh Erzsébet a miniszterelnök blogjáról is beszélt. Mint mondta, a blog a bulvárosodó kommunikáció része, olyan csatorna, amelyen keresztül a személyes imázst lehet építeni. Hozzáfűzte, hogy a szavazatmaximálás szempontjából fontos az olyan kommunikációs csatornák használata, amelyeket bizonyos társadalmi csoportok igénybe vesznek.

Végezetül mindkét szakértő kiemelte: zavart, problémát okoz a kormányzati kommunikációban, hogy a kabinetnek hónapok óta nincs szóvivője.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!