4p

A gazdasági kilábalás egyik legnagyobb nyertese eddig a logisztikai szektor, amelynek forgalma – a légi és a tengeri szállítást tekintve - rohamszerűen nőtt az első félévben a tavalyi hatalmas zuhanás után. Igaz, ehhez a korábbinál jóval kisebb árrések társultak - a szektor nyereségességi mutatói még messze vannak a válság előtti szinttől. Az év hátralévő részében kicsit szelídülhet a növekedés üteme, így a logisztikai cégek is óvatosabban terveznek. Mfor.hu háttér.

A tavalyi tragikus év után az idei első félévben igencsak erőre kapott a a logisztikai szektor - legalábbis erre utalnak az eddig napvilágot látott statisztikák.

Ázsia, Amerika: méretes pluszok

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint a légi teherszállítás - árutonna-kilométerben mérve - több mint negyedével (27,5 százalékkal) emelkedett idén január és július között a tavalyi hasonló időszakhoz képest. A legnagyobb pluszt Latin-Amerika (44,3 százalék), Afrika (42,5 százalék), valamint Ázsia és Észak-Amerika (33,2-33,2 százalék) könyvelhette el,  míg Európa relatív kisebb mértékben (12,5 százalék) vehette ki részét a fellendülésből. 

Szintén pozitív trend bontakozott ki a hajóstársaságoknál: a tengeri fuvarozás - a szállított árutömeget tekintve - 13 százalékos bővülést ért el az első félévben 2009 hasonló időszakához képest, derül ki a londoni Transport Intelligence piackutató cég felméréséből.

Megcsappant a profit

A tekintélyes pluszok elsősorban a világgazdaság újbóli fellendülésének köszönhetők. A nagy ipari cégek temékei iránti kereslet ismét növekedett, fel kellett tölteni a készleteket is, ami újabb és újabb megbízásokat jelentett a szállító cégeknek. 

Igaz, szakértők szerint a pozitív összképet némiképp rontja - legalábbis a logisztikai cégek szempontjából -, hogy ez egyelőre nem társul a válság előtti profitabiltási szinttel. „Az árrések valóban csökkentek, mind a légi,  mind a tengeri szállításban“ - kommentálta a híreket az mfor.hu-nak Pál Attila, a DHL Global Forwarding kereskedelmi igazgatója.

Ennek oka, hogy a költségek - pélldául a tengeri fuvardíjak megugrása miatt - jelentősen nőttek, amit a logisztikai cégek nem hárítottak át azonnal és teljes mértékben a vevőkre - igaz, áraik még így is 30-40 százalékkal emelkedtek. 

Lassulhat a növekedés - de legalább kitart

A jövőt illetően az első félévi látványos fellendülés ellenére is óvatosság tapasztalható a szektorban. A Financial Times Deutschland augusztusi elemzése szerint a szállított árutömeg a következő hónapokban ismét csökkenhet az első félévhez képest - a válság elmélyülése után beindított nagy konjunktúra ösztönző programok ugyanis lassan kifutnak, ami ismét visszaveti a keresletet és így a temelést és a szállítást is.

Szintén a piac növekedési mutatóinak csökkenését prognosztizálja a második félévre a Transport Intelligence - mind a légi, mind a  tengeri szállításban. A londoni elemzők a további okok között említik, hogy a raktárkészleteket már sikerült az első félévben feltölteni. A kutatóintézet középtávon sem túl optimista - szerintük a piac csak 2013-ban éri majd el a válság előtti, 2008-as szintet a vízen, illetve légi úton szállított árutömeg tekintetében. 

Az elsőnél gyengébb második félévet vár az IATA is, amely ezt szintén a gazdasági kilábalás nehézségeivel, az európai és észak-amerikai fogyasztói bizalom gyengeségével indokolta. A légi szállítási szövetség egyúttal figyelmeztetett arra, hogy a logisztikai szektor pénzügyi helyzet továbbra is „törékeny“ marad.

Pál Attila úgy véli, az első félévhez hasonló megugrásokra valóban nem lehet már számítani – főleg a tengeri szállításban -, összességében azonban így is erős utolsó negyedév lesz az iparágban a jelenlegi megrendelések alapján. „A növekedés év végéig kitart, és 2011-ben is bővülő piaccal számolunk“ – mondta végezetül a szakember.

Wéber Balázs

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!