Magyarországon az idén 17 akkreditált felsőoktatási intézménybe 4600 főt vesznek fel informatikai képzésre. Ez egy óriási szám, de mégis megjelenik a tudáshiány, s az intézmények képzési színvonala között nagy a különbség. A megváltozott piacon ugyanis ma már kevés, ha valaki csak programozni tud. "Ahhoz, hogy képes legyen beilleszkedni egy vállalati vagy akár államigazgatási szervezetbe, át kell látnia az ottani üzleti és munkafolyamatokat, illetve az IBM-technológiákat is" - vélekedett Rehus Péter. Ezért fontos, hogy már az egyetemi, főiskolai évek alatt megoldjanak gyakorlati problémákat, s lehetőség szerint bekapcsolódjanak valódi fejlesztésekbe is. Akik ezekkel az ismeretekkel felvértezve lépnek ki a piacra 3-5 éves előnyre tesznek szert a többiekkel szemben.
A bankvilágban jellemzően nagygépeken (mainframe) futnak a rendszerek, s teljes rendelkezésre állás kell a hét minden napján, s a nap minden percében. A nagyvállalatok általános vállalatirányítási (ERP), ügyfélkezelési (CRM) vagy adatbányászati problémákat akarnak megoldani méghozzá a biztonsági szempontok érvényesítésével, a telekommunikációs cégek legnagyobb gondja a pontos, zökkenőmentes számlázás biztosítása, a kormányzati munkában egyedi speciális rendszereket kell működtetni. Mindezek miatt a felsőoktatásnak olyan szakembereket kell képezni, akik e különféle területeken is képesek megállni a helyüket. Ehhez ismerni kell a szoftver- és hardvertechnológiákat, ráadásul nem elegendőek az általános egyetemi ismeretek, mielőbbi specializációra is szükség van. E folyamat támogatása érdekében az IBM minősített oktatóközpontokat kíván az oktatási intézményekhez kihelyezni.
Kiss Enikő, az IBM hr-igazgatója arról beszélt, hogy miközben a globálisan integrált vállalatok világa már ránk köszöntött, az egyetemi állásbörzéken hozzájuk benyújtott önéletrajzok nem tükrözik az ehhez való alkalmazkodást, a CV-k jentős része ugyanis igen gyenge minőségű. Közben a munkaadók elvárásai is megváltoztak, s másfajta attitűdöt tartanak elfogadhatónak, mint korábban. Aki túl gyakran, egy-két évente vált munkát, az leértékeli magát. Az említett specializáció miatt ugyanis a vállatok kénytelenek szakembereik kiképzésébe jelentős befektetéseket tenni. Ezek az emberek nagyon felértékelődnek a piacon, s szívesen alkalmaznák őket más cégek is. Aki azonban anyagi előnyök miatt túl gyakran vált állást, azzal szemben bizalmatlanná válnak, áll a társaság közleményében.