7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2014-ig 300 ezer, 2015-ig pedig 400 ezer új munkahellyel számol a kormány - derül ki a csütörtökön nyilvánosságra hozott Nemzeti Munka Tervből. Az első években a közmunkák és a fehéredés vihetik a prímet, utána viszont a tervek szerint fokozatosan születhetnek új munkahelyek a versenyszférában is, 2015-ben már kiegyenlítődik a kettő. Mfor.hu-háttér.

Csütörtökön hozta nyilvánosságra a kormány a hónapok óta várt Nemzeti Munka Tervet, melyből kiderül, milyen ütemezésben képzelik el az egymillió új munkahely létrehozását, illetve hogyan teljesülhetnek az ambiciózus célok. A kormány azt már a terv elején megemlíti, hogy a magyar gazdaság egyik legfontosabb problémája hosszú ideje a foglalkoztatás nemzetközi viszonylatban kirívóan alacsony szintje.

"A kormány programjában elkötelezte magát az iránt, hogy ezt a társadalom egészét érintő és a gazdaság növekedési lehetőségeit is döntően befolyásoló helyzetet döntően megváltoztassa olyan intézkedésekkel, amelyek 10 év alatt 1 millió új adózó munkahely létrehozását eredményezik. Ehhez számos olyan strukturális intézkedésre van szükség, amelyektől rövidtávon nem várhatók látványos eredmények, de középtávon megalapozhatják a foglalkoztatás tartós és jelentős bővülését" - szögezi le a Nemzeti Munka Terv.

Így lesz ebből több százezer új munkahely

Összességében a foglalkoztatási célú támogatásoknak egy három pillérre épülő rendszere jön létre. Az első és legfontosabb pillér a nyílt munkaerő-piaci elhelyezkedés ösztönzése és támogatása többek között célzott bér- és járuléktámogatásokkal, kiemelt figyelmet fordítva a mikro-, kis és középvállalatokra. A második pillért a szociális gazdaság jelenti, ami a helyi lehetőségekre építve szervezi meg a munkanélküliek foglalkoztatását részben állami támogatásból, részben pedig saját bevételekből. Ez egy átmeneti foglalkoztatási forma, amelynek célja hosszabb távon, hogy átvezessen a nyílt munkaerő-piaci foglalkoztatásba. A harmadik pillér a közfoglalkoztatás, amely szorosan összefügg a szociális segélyezés rendszerének munkára ösztönző átalakításával és amelynek keretében az állam maga szervezi meg azoknak az átmeneti foglalkoztatását, akiknek az első két pillér jelenleg nem kínál reálisan munkalehetőséget - vázolja fel a kormány.

Az alappálya, azaz a pesszimista forgatókönyv szerint 2011 és 2014 között a teljes nemzetgazdaságban nagyságrendileg 231 ezer új munkahely jön létre, míg a 2011 és 2015 közötti időszakban mintegy 292 ezer új álláshely létesül. A táblázat következő része az alap és normatív, vagyis optimista pálya által közrevett átlagpályát mutatja, amely a 2011-2014 közötti időszakra hozzávetőlegesen 289 ezer, míg a 2015-ig tartó periódusban 377 ezer új munkahely létrejöttét prognosztizálja. Az átlag-pálya által meghatározott új munkahelyek száma esik legközelebb a kormány által vállalt 300 illetve 400 ezer új munkahely megteremtéséhez 2014, illetve 2015-ig. Az alsó sor a normatív pálya szerint realizálódó új munkahelyek számát mutatja, mely szerint 2014-ig nagyságrendileg 347 ezer, míg 2015-ig 462 ezer új álláshely jön létre. Azaz ideális esetben a kormány szerint 347 ezer új munkahely is születhet a következő három évben, de az is lehet, hogy csak 231 ezren térhetnek vissza a munka világába.

A következő diagram mutatja a 2011-2015 közötti időszakban a versenyszféra, illetve a közmunka és fehéredés által létrejött új munkahelyek arányát. A diagramon jelzett arányok azon a feltevésen alapulnak, miszerint 2011-ben az új munkahelyek nagyobb részben (60 százalék) a versenyszférában jönnek létre, majd a 2012. január 1-én a – Széll Kálmán Terv keretein belül bejelentett – munkanélküli segély folyósítás időtartamának 90 napra való redukálása miatt a közmunka, illetve fehéredés által teremtett új munkahelyek aránya lényegesen megugrik. Ezt követően, a magasabb GDP növekedés miatt, egyre több munkahely létesül a versenyszférában, így annak aránya folyamatosan növekedik, majd 2015-ben az arányok kiegyenlítődnek a kormány tervei szerint.


Jövőre szinte csak közmunka lesz

A táblázat szerint az alappályán a 2011-2014 közötti időszakban nagyságrendileg 76 ezer, míg 2015-ig 106 ezer új munkahely jön létre a versenyszférában. Az átlagpálya szerint 2014-ig közel 96 ezer, míg 2015-ig megközelítőleg 140 ezer új álláshely létesül, míg a normatív pályán meghatározott növekedés szerint 2014-ig a 115 ezer, míg 2015-ig nagyságrendileg 172 ezer új munkahely jön létre a versenyszférában.

A fentiekből az látszik, hogy az idén még több új munkahely születik a versenyszférában, mint a közmunka és a fehéredés hatása, jövőre azonban az alappálya mentén már négyszer annyi közmunka teremtődik, mint amennyit a cégek hoznak létre. 2015-re azonban már kiegyenlítődik a kettő hatása, ugyanannyi új munkahely várható a közfoglalkoztatásban, mint a versenyszférában. A táblázatból az is látszik, hogy idén 10 ezer, jövőre pedig további 60 ezer ember készülhet közmunkára, ez a réteg valószínűleg elsősorban a rokkantnyugdíjak felülvizsgálatával és a munkanélküli ellátás idejének rövidítésével teremtődhet meg.

A kormány szerint "olyan közfoglalkoztatási programok megvalósítására van szükség, amelyek értéket teremtenek, kézenfekvők, folyamatos munkavégzést tesznek lehetővé, az ország minden területén megvalósíthatók és több célcsoportot is elérnek". A közfoglalkoztatásban résztvevők foglalkoztatása – a közmunka program körében gazdálkodó szervhez kikölcsönzött személyek kivételével – sajátos jogviszonyban, a közfoglalkoztatási jogviszonyban történik, amellyel egyenértékű a munkaerő-piaci programokban és a képzésekben való részvétel.

"A közfoglalkoztatási bér figyelemmel a fokozott állami szerepvállalásra, a jogviszony foglalkoztató részéről történő megszüntetésének korlátaira, illetőleg a lakóhelytől távol végzett munkával kapcsolatos juttatásokra – alacsonyabb, mint a minimálbér" - szögezi le a terv. A garantált közfoglalkoztatotti minimálbér megállapítása megfelelően elismeri a magasabb kvalifikáltságot igénylő munkakörökben dolgozókat. E megoldással nem sérül az egyenlő munkáért egyenlő bér elve sem.

"Figyelemmel arra, hogy a közfoglalkoztatási rendszer átalakítása részben a szociális ellátó rendszerben nyújtható segélyezést hivatott kiváltani és a rendszeres szociális segély átlaga 2010-ben 26 300 forint volt (az adható maximum 60 600 forint), a bérpótló juttatás pedig 28 500 forint, a közfoglalkoztatási minimálbér említett összegben történő meghatározása várhatóan egyik oldalról a közfoglalkoztatás vállalásának hajlandóságát, más oldalról az elhelyezkedési hajlandóságot fogja előmozdítani" - teszi hozzá a dokumentum. A fentiek szerint tehát a szűk 30 ezer forintos szociális segély és a 78 500 forintos minimálbér között lesz valahol a közmunkabér. 

A kormány a tervek szerint megteremti annak lehetőségét a közfoglalkoztatottakat közhasznú kölcsönzők munkavégzésére kikölcsönözzék. Közhasznú kölcsönző lehet és nyilvántartásba vetethetik magát: civil szervezet, egyház, helyi vagy kisebbségi önkormányzat, illetve ezek társulása által alapított alapítvány, közalapítvány, nonprofit gazdasági társaság, valamint közhasznú szervezet. A közhasznú kölcsönzésnél a piaci alapú munkaerő kölcsönzésnél szigorúbb feltételek érvényesülnek. A közhasznú kölcsönzőnek vállalnia kell a munkaügyi központ által kiközvetített álláskeresők foglalkoztatását saját közcélú feladataikban, emellett képzést és mentori szolgáltatást is biztosítanak. Ehhez támogatást igényelhetnek a közfoglalkoztatási minimálbér arányában. A közhasznú kölcsönzőknek lehetőségük van piaci vállalkozásoknak kölcsönbe adni a közfoglalkoztatottat.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!