A Kálvin tér két éven át lezárt terület lesz: pár hónapig még átmehet rajta egy pótlóbusz, a tűzijáték után azonban ennek is vége lesz. Akkor ugyanis a Szabadság hidat is lezárja a főváros. A 111 éves hidat ugyanis teljes körűen felújítják. A rekonstrukció persze már évek óta időszerű, ám a városvezetés össze kívánta kapcsolni ezt a munkát a négyes metró építésével.
Vagyis mire a fúrópajzsok elérnek a pesti oldalra, addigra lesz időszerű a híd lezárása is. Ez a tervek szerint augusztus 21-én következik majd be. A híd teljes felújítása, ebben a műemléki rekonstrukció és a díszvilágítás is benne van, 2,19 milliárd forintba fog kerülni.
Felújítás Pató Pál stílusában
Szerettük volna megtudni, ki nyerte meg a híd felújítására kiírt közbeszerzési tendert, de kérdésünkre a fővárosi önkormányzat "lapzártáig" nem válaszolt. Azt tudni mindössze, hogy a kiírás még egyértelműen arról szólt: a híd felújítását 2006 októberében kell elkezdeni, s 2007 végéig tarthat.
A fővárosnál a másik, igencsak sürgető hídfelújítással kapcsolatban azt mondták: a Margit híd teljes felújítása azt követően kezdődhet el, hogy elkészül az M0-s körgyűrű és annak északi hídja, valamint természetesen újra járható lesz a Szabadság híd. Az M0-s keleti szektora - vélhetően erre utalt az önkormányzat, s nem a teljes gyűrűre, ami legalább tíz évig még nem zárul be - az idén év végére készül el tetemes uniós támogatásból. A Megyerinek keresztelt északi híd a becslések szerint 2008 nyarán lesz kész.
Hidat újítani drága és saját feladat
A fővárosi hidak felújítása persze nem csak közlekedéspolitikai szempontból problémás. A hidak ugyanis nem állami, hanem önkormányzati fenntartásúak, vagyis a rekonstrukcióról és annak költségeiről is az önkormányzatnak kell gondoskodnia. Ezek a munkák nem finanszírozhatók az útpénztárból. Ráadásul a hídfelújítás nem olcsó mulatság.
Egyetlen példát említve: a Városligetben lévő gyalogos hidat a közelmúltban százmillió forintért újították fel. Ez a híd 45 méter hosszú és 150 négyzetméter felületű. Ehhez képest a Szabadság híd - amely egyébként a legrövidebb, legkeskenyebb budapesti közúti híd - 335 méter hosszú és 5622 négyzetméter felületű.
Az utolsó feltúrt nyár
Az idei év nagy útfelújításaival kapcsolatban várhatóan az elkövetkező napokban hirdet eredményt a fővárosi önkormányzat. A 2007-re tervezett felújítások négy szakaszra vannak bontva, közülük kettőnél már januárban eldőlt, ki épít. A mostani két tenderen 23 plusz 34 útszakasz felújításáról határoznak.
A két csomagra összesen több mint 2,5 milliárd forint értékben tervez költeni a főváros. A felújítandó útszakaszok jelentős hányadánál a tervek szerint nem csak szimpla aszfaltozásról lesz szó, hanem a kivitelezőnek bicikliutakat is ki kell alakítania - vagyis ez ideális esetben nem azt jelenti, hogy sárga festékkel leválasztják az út egy darabját. A munkálatokat május első hetében kell elkezdeni és a tervek szerint október végére kell befejezni.
A Podmaniczky Programon belül a hároméves gigászi útfelújítás harmadik és egyben utolsó szakaszában összesen mintegy száz kilométeren újulnak meg az utak idén. Mint azt már korábban reklámozta a főváros, a hároméves felújítási hadjárattal a város fenntartása alá tartozó utak negyven százaléka kap majd új burkolatot.
F. Sz. E.Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok: Épülhet-e S-Bahn Budapesten? Jól vizsgázott a BKV elektromos vakondja Kiválasztották a 4-es metró állomásainak építőit