A luxus hajóutak manapság egyre népszerűbbek: bárok, diszkók, úszómedencék, teniszpályák, élményfürdők csábítják az utasokat a fedélzetre. Hamarosan azonban jönnek a fiatalabbaknak és szűkebb pénztárcával rendelkezőknek szervezett "fapados" hajóutak is.
A 200 millió fontért megépített Auróra luxushajó - gyomrában tizenkét bárral, egy kaszinóval és három táncteremmel - lágyan ringatózik a southamptoni kikötőben, várva a pillanatot, amikor kifuthat a nyílt tengerre. 103 napos világ körüli útját hajtómű-problémák miatt kellett elhalasztani; a javítás 26 millió fontba került amerikai tulajdonosának, a Carnival Corporationnek. A cég tőzsdei értékét 21,1 milliárd fontra (körülbelül 40 milliárd dollárra) becsülik, számol be a BBC.
[ajanlo=101][igazitas=left/]A Carnival Corporation jogelődje a Carnival Cruise Lines volt, amely 1972-ben indult egy Carnival nevű használt orosz hajóval. A vállalkozás később újabb egységekkel bővítette flottáját, amelyek sokkal ambiciózusabb neveket viseltek: Ecstasy, Sensation és Inspiration. A Carnival mára a történelem legnagyobb és legdrágább utasszállító hajójának, a 151 ezer tonna súlyú, 530 millió font értékű Queen Mary 2-nek a büszke birtokosa.
A cég szóvivője, Carly Perkins szerint a luxushajó-ipar az elmúlt évtizedben robbanásszerűen fejlődött, és ez minden bizonnyal a jövőben is folytatódni fog. "Egyre több ember érdeklődik luxus hajóutak után" - mondta el a BBC-nek. "Azok például, akik Floridában töltik a szabadságukat, a nyaralásuk második hetére gyakran befizetnek egy ilyen utazásra. Korábban inkább az idősebb korosztály volt fogékony a pihenésnek erre a formájára, de mostanában egyre több fiatal és család jelentkezik útjainkra."
Brian Major, a Luxushajók Nemzetközi Szövetségének elnöke elmondta, utasaik száma 1980 óta évente átlagosan nyolc százalékkal nőtt; a népszerűség emelkedése olyan szolgáltatások bevezetésének is köszönhető, mint az internetelérés biztosítása vagy a gyógyfürdők. Major elmondása szerint 2000 és 2004 között 68 tengerjáró hajó épült, és idén újabb hármat bocsátanak majd vízre. "A hajóutak gyakorlatilag minden igényt kielégítő szolgáltatást nyújtanak, így nincs, aki ne lenne megelégedve velük" - tette hozzá.
A hajóutak piacán új és merész kezdeményezésnek számít Stelios Haji-Ioannounak, az EasyJet alapítójának "fapados flottája", amely a jövő hónapban kezd utasokat szállítani. A koncepció lényege, hogy a hajón a kabinokon és egy-két báron, kávézón kívül nincsen szórakozási lehetőség; a hajók minden estét más-más kikötőben töltenek, az utasok pedig a helyi szórakozóhelyeken, kaszinókban mulathatják ki magukat.
Ez a típusú hajóút elsősorban a fiatalokat vonzza majd; Haji-Ioannou elmondása szerint az előzetes helyfoglalások "ígéretesek", az utasok átlagéletkora 37 év. "Bízom benne, hogy van értelme szolgáltatást indítani azoknak is, akik csak rövidebb időre akarnak kiruccanni, hogy élvezzék a francia vagy olasz kikötők sajátos hangulatát. A szolgáltatással új piacot teremtek, de ez nem feltétlenül fogja elhódítani a luxus hajóutak utasait" - nyilatkozta az üzletember.
Menedzsment Fórum
Indul a luxushajózás fapados változata
A luxus hajóutak manapság egyre népszerűbbek: bárok, diszkók, úszómedencék, teniszpályák, élményfürdők csábítják az utasokat a fedélzetre. Hamarosan azonban jönnek a fiatalabbaknak és szűkebb pénztárcával rendelkezőknek szervezett "fapados" utazások is.