2p

A néhány száz tesztelő után hamarosan kinyílik, azaz mindenki számára használhatóvá válik a Joost, a Skype fejlesztőinek ingyenes webes televíziója. A szolgáltatás az IP tévékhez hasonlóan működik majd, azaz mi magunk választhatjuk ki, mit szeretnénk megnézni. Az olyan videómegosztó oldalakhoz képest, mint például a YouTube sokkal jobb lesz a képminőség, az adásokat pedig reklámblokkok szakítják majd meg.

A jó minőségű webes tévéadások élvezetéhez, és saját csatornák összeállításához a felhasználóknak le kell tölteniük egy kis méretű alkalmazást számítógépükre. A Joost egyelőre meghívásos rendszerben működik majd, azaz - csakúgy mint az Iwiw-en és más közösségépítő szájtokon - az új felhasználók egy régebbi tag invitálása után léphetnek be a rendszerbe.

A hálózat tagjai ezután az online sugárzott tévéműsorokat (internetes nyelven stream-ek) egy fájlcserélő rendszer (peer-to-peer) segítségével tekinthetik meg - tudta meg a BBC. Az ingyen televíziózás persze nem valósulhatna meg reklámok nélkül: a Joost-nak 32 kereskedelmi partnere van, többek között a Nike, Intel és a Coca-Cola. A műsorokat ezeknek a cégeknek a reklámblokkjai szakítják majd meg.

A nagy médiacégek pedig úgy tűnik nem akarnak lemaradni a lehetőségről. A Viacom mellett a CNN már ebben a hónapban szintén sugároz adást a hálózaton, a Sony pedig "retróműsorral" jelentkezik. A Joost honlapján egyébként a rajzfilmcsatornától kezdve a National Geographic természetfilmjeiig már most is sok minden elérhető.

Bár a Joost nem klasszikus "webkettes vállalkozás", azaz nem a felhasználók által előállított tartalmat közvetíti - mint jó esetben a YouTube - a szolgáltatás megalkotói igyekeztek hangsúlyozni, hogy a kisebb médiacégeknek is jó esélyük van arra, hogy saját műsorral jelenjenek meg a világszerte fogható webtévén.

A technológia elemzők szerint is nagy szerepet tölthet be a televíziózási szokások megváltoztatásában. Az egymás közötti ingyenes nettelefon-beszélgetések területén úttörő Skype feltalálói, Niklas Zennstroem és Janus Friis azt mondják legújabb alkotásukról, hogy a Joost azért lehet gyümölcsöző üzleti vállalkozás, mert összehozza, és egy közösségbe szervezi a televíziózás szereplőit: a nézőket, a reklámozókat és a műsorkészítőket.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!