2p

A rosszul menő bevásárlóközpontokat a befektetők a jövőben irodaházzá, fitness centrummá, kulturális központtá, vagy akár szexcentrumá alakíthatják majd, írja a Népszabadság.

A rosszul menő bevásárlóközpontokat a befektetők a jövőben irodaházzá, fitness centrummá, kulturális központtá vagy akár szexcentrumá alakíthatják majd, írja a Népszabadság.

Nagyjából tíz év telt el azóta, hogy az első ilyen kereskedelmi egység, a budapesti Duna Plaza megnyitotta kapuit. Márpedig a bevásárlóközpontok építői átlagosan 7-10 évet várnak arra, hogy kiderüljön: megéri-e változatlan formában tovább működtetni a létesítményt. Mivel több fővárosi és vidéki pláza is kong az ürességtől, mostanában megszaporodtak az egyes központok profilváltásáról szóló hírek.

A jelenleg Magyarországon működő 54 bevásárlóközpontnak legalább a tíz százaléka gondokkal küszködik: sok kiadatlan üzlethelyisége van, vagy bérlői túl gyorsan cserélődnek. A legnehezebb helyzetben a vidéki bevásárlóközpontok vannak, mert a Budapestnél kisebb városok vásárlói a jelenlegi számban nem lesznek képesek eltartani nagy alapterületű üzleteket. A pangás oka többnyire az, hogy olyan helyre is felhúztak bevásárlóközpontokat, ahol alacsony a vásárlóerő, illetve nem mérték fel megfelelően a piacot, nem megfelelő az üzletpolitika.

Attól azonban, hogy egy pláza bajban van, még nem biztos, hogy menthetetlen. Ha az üzemeltető folyamatosan figyelemmel kíséri a betérő vevők igényeit, és kedvező feltételeket, például alacsony bérleti díjakat vagy magas színvonalú szolgáltatásokat kínálva képes a vásárlókat csábító szolgáltatókat a központba csalogatni, akkor újból fellendülhet a forgalom. Persze van olyan, amikor már ez sem segít. Ilyenkor marad a profilváltás: szolgáltató-, fitnesz- vagy kulturális központtá alakítják az épületet.

Mindazonáltal bevásárlóközpontot építeni és működtetni még mindig jó üzlet. Tavaly év végén 54 központ működött Magyarországon, amelyek bruttó alapterülete 1,7 millió négyzetméter volt. A bevásárlóközpontok és hipermarketek részesedése a kiskereskedelmi forgalomból az 1998-ban mért nyolc százalékról 2003-ra 19 százalékra ugrott. A szakértők úgy számolnak: az elkövetkező három évben 10-13 bevásárlóközpont épül még Magyarországon, ezek közül öt vidéken, derül ki a Népszabadság cikkéből.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!