2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A rosszul menő bevásárlóközpontokat a befektetők a jövőben irodaházzá, fitness centrummá, kulturális központtá, vagy akár szexcentrumá alakíthatják majd, írja a Népszabadság.

A rosszul menő bevásárlóközpontokat a befektetők a jövőben irodaházzá, fitness centrummá, kulturális központtá vagy akár szexcentrumá alakíthatják majd, írja a Népszabadság.

Nagyjából tíz év telt el azóta, hogy az első ilyen kereskedelmi egység, a budapesti Duna Plaza megnyitotta kapuit. Márpedig a bevásárlóközpontok építői átlagosan 7-10 évet várnak arra, hogy kiderüljön: megéri-e változatlan formában tovább működtetni a létesítményt. Mivel több fővárosi és vidéki pláza is kong az ürességtől, mostanában megszaporodtak az egyes központok profilváltásáról szóló hírek.

A jelenleg Magyarországon működő 54 bevásárlóközpontnak legalább a tíz százaléka gondokkal küszködik: sok kiadatlan üzlethelyisége van, vagy bérlői túl gyorsan cserélődnek. A legnehezebb helyzetben a vidéki bevásárlóközpontok vannak, mert a Budapestnél kisebb városok vásárlói a jelenlegi számban nem lesznek képesek eltartani nagy alapterületű üzleteket. A pangás oka többnyire az, hogy olyan helyre is felhúztak bevásárlóközpontokat, ahol alacsony a vásárlóerő, illetve nem mérték fel megfelelően a piacot, nem megfelelő az üzletpolitika.

Attól azonban, hogy egy pláza bajban van, még nem biztos, hogy menthetetlen. Ha az üzemeltető folyamatosan figyelemmel kíséri a betérő vevők igényeit, és kedvező feltételeket, például alacsony bérleti díjakat vagy magas színvonalú szolgáltatásokat kínálva képes a vásárlókat csábító szolgáltatókat a központba csalogatni, akkor újból fellendülhet a forgalom. Persze van olyan, amikor már ez sem segít. Ilyenkor marad a profilváltás: szolgáltató-, fitnesz- vagy kulturális központtá alakítják az épületet.

Mindazonáltal bevásárlóközpontot építeni és működtetni még mindig jó üzlet. Tavaly év végén 54 központ működött Magyarországon, amelyek bruttó alapterülete 1,7 millió négyzetméter volt. A bevásárlóközpontok és hipermarketek részesedése a kiskereskedelmi forgalomból az 1998-ban mért nyolc százalékról 2003-ra 19 százalékra ugrott. A szakértők úgy számolnak: az elkövetkező három évben 10-13 bevásárlóközpont épül még Magyarországon, ezek közül öt vidéken, derül ki a Népszabadság cikkéből.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!