5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Tavaly már egyszer panaszt tett az Európai Bizottságnál a Wizz Air a Malév állami támogatása miatt, a fapados légitársaság most azt fontolgatja, hogy újabb panaszt nyújt be, mivel szerintük a jelenlegi rendszer versenykorlátozó, burkolt állami támogatást kap a nemzeti légitársaság - hangzott el a Wizz Air hétfői sajtóbeszélgetésén. A 2011-es évvel kapcsolatban óvatosan optimisták a társaság szakemberei, a tavalyihoz hasonló 20 százalék körüli növekedésre számítanak. Mfor.hu-háttér.

"Jelenleg úgy tűnik, hogy mi finanszírozzuk a saját versenytársunkat. Hiába nemzeti légitársaság a Malév, számunkra elsősorban versenytárs" - emelte ki a sajtóbeszélgetésen Váradi József. A Wizz Air vezérigazgatója hozzátette: jelenleg van egy olyan működési gyakorlat a Malév részéről, ami csak veszteséget eredményezhet, ennek köszönhető, hogy mostanra évente 15-20 milliárdos állami pénzt kell betolni a vállalatba.

Ismét Brüsszelben panaszkodnának

2010-ben a Wizz Air már megtámadta az Európai Bizottságnál a Malév állami támogatását, úgy tűnik, hogy a brüsszeli tisztségviselők mostanra jutottak el oda, hogy konkrét eljárást indítsanak. A Bizottság néhány hete közleményben jelentette be, hogy vizsgálja a magyar légicég állami támogatását. "Szerintem olyan működés van a Malévnél, ami csak veszteséget tud okozni. Nyilvánvalóan életképtelen a jelenlegi működés, közben viszont a társaság tovább terjeszkedik ahelyett, hogy visszafogná kiadásait" - emelte ki Váradi József.

A Wizz Air vezérigazgatója hozzátette: 2010 év eleje óta további összegeket tolt az állam a nemzeti légitársaságba, ezért most azt fontolgatják, hogy újabb panaszt nyújtanak be az Európai Bizottsághoz. "Nem tudom megjósolni, mekkora a siker esélye ezen a téren, de azt gondolom, hogy piaci szereplőként jeleznünk kell azt, ha nem megfelelő működést tapasztalunk" - emelte ki Váradi.

A szakember az mfor.hu kérdésére hozzátette: ha a Bizottság el is marasztalja a magyar államot, a támogatások visszafizetése valószínűleg akkor sem lesz kivitelezhető. Ugyanakkor azt el lehetne érni, hogy az eddigi gyakorlat megszűnjön, a reális várakozás a további burkolt állami támogatások megállítása. Szerinte a tízmilliós magyar piacon nagyon nehéz a nemzeti légitársaságnak klasszikus versenyfeltételek mellett életben maradnia.

Az iparágat az ág is húzza

A sajtóbeszélgetésen Váradi József kiemelte: 2010 nem volt drámaian jó év sem a Wizz Air, sem az iparág számára, sok rendkívüli hatás volt, melyek negatívan érintették a piaci feltételeket. Ezek közül a szakember kiemelte a februári izlandi vulkánkitörést, majd év közben az európai repterek sorozatos sztrájkjait, illetve karácsony előtt a szokásos hóhelyzetet. "Az év végére elért 9,6 milliós utasszám normális működési feltételek mellett 10 millió felett lehetett volna" - véli a fapados légitársaság vezérigazgatója.

Mindezek mellett a makrokörnyezet sem volt kedvező a légitársaságok számára, hiszen az olajár emelkedett, egyre inkább úgy tűnik, hogy ez egy strukturális probléma lesz, tartósan be kell rendelkezni a 70-80 dolláros hordónkénti árfolyamra. A másik nehezítő tényező a gyenge euró a dollárral szemben, hiszen a kiadások jelentős része dollárban realizálódik.

"Az előzetesen megfogalmazott profitvárakozásokat nem tudtuk teljesíteni, viszont forgalomban és árbevételben 23 százalékos növekedést értünk el. Emellett megőriztük a korábbi cash-pozíciónkat, továbbra is 100 millió euró körüli készpénzzel rendelkezik a társaság" - foglalta össze a Wizz Air 2010-es évét Váradi József.

Óvatosan optimista várakozások

2011 talán valamivel prosperálóbb lehet, de csak mérsékelten, az nem valószínű, hogy kiemelkedően jó év lenne - véli Váradi. A szakember kiemelte, hogy a makrokörnyezet továbbra is képlékeny, még mindig inog az eurózóna, további országokkal kapcsolatban is vannak komoly aggályok. Amerikában most elindult a pénznyomtatás (QE2), ami a dollárra is hatással kellene, hogy legyen, de az eurózóna problémái miatt ez egyelőre nem jelenik meg.

A légiiparban Váradi szerint az lehet a nagy kérdés, hogy a gyenge makrokörülmények mit jelentenek az iparág konszolidációjával kapcsolatban. Hozzátette: az látszik, hogy 2009 előtt volt egy nagyobb hullám, amikor jópár légicég csődbe ment vagy beolvadt, ezen a téren azonban 2010-ben nem történt új dolog. "Arra nem lehet számítani, hogy a külső környezet drámaian javítja majd az eredményeket, fontosabb lesz, hogy a cégen belül mit tudunk majd tenni" - véli Váradi József.

A Wizz Air vezére szerint számukra idén is a költséghatékonyság lesz a legfontosabb. 2011-ben nagyjából 20 százalékos növekedésre számít a cég globálisan és a magyar piacon is. A tervek szerint első körben a gépek napi kihasználtságát visszaállítják 13 órára, majd még az idén három géppel nőhet a flotta mérete.

A tavalyi évben egyébként a 9,6 millió utasból 4,1 milliót Lengyelországban teljesített a fapados cég, a román piacon pedig 2,1 millió volt az éves utasszámuk. A magyar piac 1,2 millió utasa a teljes szám 12,5 százaléka volt, emellett Bulgáriában, Csehországban és Ukrajnában ért el félmillió feletti számot a cég.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!