A felmérés adatait Magyarországon, Csehországban és Szlovákiában vették fel, eredményeit készítői kedden Budapesten sajtótájékoztatón mutatták be.
A három országban hatvan olyan céget kerestek meg, ahol tapasztalatok vannak a roma munkavállalók foglalkoztatásában. Az anyagi lehetőségek alapján végül közülük választották ki azt a 14 vállalkozást, ahol vizsgálódtak. Ezek közül hat magyar, három cseh és öt szlovák cég. A magyar cégek között található például a Magyar Posta, az Electrolux, a Gundel Étterem, valamint a Gyomaendrődi Halász Szövetkezet.
A cégek arra a kérdésre, hogy miért nem alkalmaznak nagyobb arányban romákat, elsősorban a képzettség, a gyakorlat hiányát hozták fel indokul, amin változtatni kellene. Indokként szerepelt még, hogy a romák sok esetben nehezen szokják meg a munkaidő-beosztást, a szabályokat, a rendszeres, meghatározott ideig tartó munkát, előfordulnak hiányzások. De ezeken a problémákon is lehet változtatni.
Sok múlik az oktatáson
A felmérésben résztvevők felhívták a figyelmet arra is, hogy a roma munkavállalók álláshoz jutása nem csak saját maguk és családjuk helyzetét javítja, hanem azzal, hogy segélyezettből fogyasztóvá válnak, az egész gazdaság mobilizálásához is hozzájárulnak. A felmérésben résztvevők figyelmeztetnek arra is, hogy a változás nagyban múlik az oktatás, képzés sikerén.
Több cég például olyan programokat indított, amelybe bevonták a helyi oktatási és képzőintézményeket, valamint a roma szervezeteket. Ennek eredményeként a vállalatok támogatásáért cserébe az oktatási és képzőintézmények, civil szervezetek segítettek a megfelelő szakképzettség garantálásában, a lehetséges munkatársak kiválasztásában.
A felmérés rámutat: a cégek jelentős szerepet játszhatnak az előítéletek leküzdésében azzal, ha a képzett romákat vezető pozícióba léptetik elő, vagy például a hirdetésekben fogyasztóként is feltűnnek a sikeres roma emberek.