"Így a közlekedésfejlesztési, a környezetvédelmi és a gazdaságfejlesztési operatív programokban találhatnak az autóbuszos magánvállalkozások számukra is hasznosítható támogatandó célokat" - tette hozzá.
Lerobbant buszok, nagy zsúfoltság
Felsmann Balázs emlékeztetett arra, hogy a magyarországi nagyvárosokban a személyi és a közösségi közlekedés aránya 60:40 százalék, ami ugyan kedvezőbb, mint az EU 15-ök országaiban, ám éppen az alacsonyabb jövedelmi viszonyok miatt kevesen engedhetik meg, hogy az agglomerációból személyautóval járjanak naponta, így a többségében lerobbant tömegközlekedési járműveken nagy a zsúfoltság.
Példaként említette, hogy jelenleg Budapesten naponta mintegy 230 ezren használják a tömegközlekedést, míg négyszázezren a személygépjárműveket, ám ha a jelenlegi feltételek és trendek nem változnak, akkor 2015-re a közösségi közlekedés nem esik vissza a jelenlegi szintről, míg a főváros útjain már mintegy ötven százalékkal több, összesen hatszázezer személyautó közlekedik majd.
Több villamost és vasutat
A szakállamtitkár utalt arra, hogy az EU egyértelműen a kötöttpályás közösségi elővárosi, villamos és vasúti közlekedési ág elterjedését támogatja a közúttal szemben. Ezen belül olyan csomópontok, autóbusz-pályaudvarok, vasútállomások fejlesztését helyezi előtérbe, ahol az autóbuszokról át lehet szállni a vasútra.
"Ez konkrét példán azt jelentheti, hogy a Széna téri volánbusz-állomás akár Budaörsre, vagy Érdre is kitelepülhet, ahonnan vasúttal elérhető a belváros, ami hatékonyabbá, költségtakarékosabbá teszi a közlekedést" - mondta az államtitkár.
A szolgáltatókat nyilvános tenderen választják ki
Kérdésre válaszolva Felsmann Balázs kifejtette: a március 4-én megszüntetett 14 vasúti mellékvonalat az idő szűkössége miatt adták át a volántársaságoknak, mivel a múlt év decemberi kormánydöntés után a két hónap kevés volt ahhoz, hogy egy közbeszerzési tendert kiírjanak. Azonban kilátásba helyezte, hogy az ehhez hasonló szolgáltató váltásoknál a jövőben nyilvános tenderen választják ki az autóbuszos szolgáltatókat. Az államtitkár azt is fontosnak tartja, hogy ez évtől átalakítják, és összehangolják az autóbuszos és vasúti menetrendeket.
Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára elmondta: a múlt év végén Magyarországon összesen 1824 autóbuszos vállalkozás mintegy 14 300 járművet működtetett.