3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A magyar kormány a szabályozási keretfeltételek kialakításával, és az Európai Unió közvetett pénzügyi támogatásával próbálja segíteni az autóbuszos személyszállító vállalkozásokat a 2012-es uniós piacnyitásra - mondta Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szakállamtitkára.

"Bár e vállalkozói réteg közvetett módon, címzetten nincs nevesítve a 2007-2013 közötti operatív programokban, közvetve a közösségi és agglomerációs közlekedés fejlesztésére, a környezetbarát járművek beszerzésének támogatására a hét év alatt mintegy ötszázmilliárd forintnak megfelelő összeg áll rendelkezésre" - közölte Felsmann Balázs szakállamtitkár a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) által rendezett konferencián.

"Így a közlekedésfejlesztési, a környezetvédelmi és a gazdaságfejlesztési operatív programokban találhatnak az autóbuszos magánvállalkozások számukra is hasznosítható támogatandó célokat" - tette hozzá.

Lerobbant buszok, nagy zsúfoltság

Felsmann Balázs emlékeztetett arra, hogy a magyarországi nagyvárosokban a személyi és a közösségi közlekedés aránya 60:40 százalék, ami ugyan kedvezőbb, mint az EU 15-ök országaiban, ám éppen az alacsonyabb jövedelmi viszonyok miatt kevesen engedhetik meg, hogy az agglomerációból személyautóval járjanak naponta, így a többségében lerobbant tömegközlekedési járműveken nagy a zsúfoltság.

Példaként említette, hogy jelenleg Budapesten naponta mintegy 230 ezren használják a tömegközlekedést, míg négyszázezren a személygépjárműveket, ám ha a jelenlegi feltételek és trendek nem változnak, akkor 2015-re a közösségi közlekedés nem esik vissza a jelenlegi szintről, míg a főváros útjain már mintegy ötven százalékkal több, összesen hatszázezer személyautó közlekedik majd.

Több villamost és vasutat

A szakállamtitkár utalt arra, hogy az EU egyértelműen a kötöttpályás közösségi elővárosi, villamos és vasúti közlekedési ág elterjedését támogatja a közúttal szemben. Ezen belül olyan csomópontok, autóbusz-pályaudvarok, vasútállomások fejlesztését helyezi előtérbe, ahol az autóbuszokról át lehet szállni a vasútra.

"Ez konkrét példán azt jelentheti, hogy a Széna téri volánbusz-állomás akár Budaörsre, vagy Érdre is kitelepülhet, ahonnan vasúttal elérhető a belváros, ami hatékonyabbá, költségtakarékosabbá teszi a közlekedést" - mondta az államtitkár.

A szolgáltatókat nyilvános tenderen választják ki

Kérdésre válaszolva Felsmann Balázs kifejtette: a március 4-én megszüntetett 14 vasúti mellékvonalat az idő szűkössége miatt adták át a volántársaságoknak, mivel a múlt év decemberi kormánydöntés után a két hónap kevés volt ahhoz, hogy egy közbeszerzési tendert kiírjanak. Azonban kilátásba helyezte, hogy az ehhez hasonló szolgáltató váltásoknál a jövőben nyilvános tenderen választják ki az autóbuszos szolgáltatókat. Az államtitkár azt is fontosnak tartja, hogy ez évtől átalakítják, és összehangolják az autóbuszos és vasúti menetrendeket.

Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára elmondta: a múlt év végén Magyarországon összesen 1824 autóbuszos vállalkozás mintegy 14 300 járművet működtetett.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!