Az indiai információtechnológiai ágazat, valamint az üzleti folyamatok kihelyezésével foglalkozó iparág, amely úgynevezett back office szolgáltatásokat kínál, és telefonos ügyfélszolgálatokat működtet, 12,5 milliárd dollárt érő export forgalmat bonyolított a 2003-2004-es pénzügyi évben. Ennek mintegy 25 százalékát a három legnagyobb vállalat, a Tata Consultancy Services, az Infosys Technologies és a Wipro adta, amelyek együttesen 800 ezer dolgozót foglalkoztatnak.
Az export növekedési aránya pedig a jelenlegi pénzügyi év végéig, azaz 2005 márciusáig akár 30 százalékkal is növekedhet, nyilatkozta Kiran Karnik, a szoftveres és szolgáltató cégek országos szervezetének (NASSCOM) elnöke a sajtónak.
[ajanlo=73][igazitas=left/]
Történik mindez annak ellenére, hogy az Egyesült Államok piaca a hazai fehérgalléros állások védelme miatt erősen ellenzi a tevékenység kihelyezésének (outsourcing) gyakorlatát. Az outsourcing kulcsfontosságú eleme az amerikai elnökválasztási kampánynak is, jelen formájában pedig Indiára nézve egy protekcionista, a szolgáltatások kereskedelmét akadályozó politikát jelenthet.
Karnik, aki egy szoftverkonferencián fejtette ki nézeteit a kérdésről, úgy tudja, szerte az USA-ban 120 különböző törvény próbálta már közvetlenül vagy közvetetten szabályozni az outsourcingot, ugyanakkor a munkanélküliségi adatok azt mutatják, nincs okuk megkondítani a vészharangot.
Ugyanakkor kétségtelen, vélte Karnik, hogy mivel az igény a szolgáltatások kihelyezésére óriási, India hamarosan nagy erővel robban be a világ szoftverpiacára. Az iparág szereplői pedig nem hagyhatják figyelmen kívül, hogy a költségcsökkentő kihelyezések valóban hatással lehetnek a nyugati országok munkaerő-piacaira, az ottani munkahelyek drasztikus számban való megszűnésére.
(Menedzsment Fórum)
Jövőre robbanhat az indiai szoftverbomba
India sínen van, legalábbis ami a szoftverexportot illeti, hiszen az amerikaiak nemtetszése ellenére az ázsiai országban fejlesztett szoftverek már jövőre eláraszthatják a piacot.