3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A megtett úttal arányos útdíjfizetési rendszer megvalósításának közbeszerzési eljárását várhatóan júniusban írja ki a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) - mondta Kovács László, az e-útdíjfizetési rendszer bevezetéséért felelős miniszteri megbízott.

A rendszer bevezetését előkészítő előterjesztés előbb az Államreform Bizottság elé kerül, majd várhatóan két-három hét múlva a kormány is megtárgyalja, és a GKM szándéka szerint még a nyári szünet előtt az Országgyűlés elé kerülhet jóváhagyásra - mondta Kovács László. A hirdetmény közzétételével induló nemzetközi, kétfordulós tárgyalásos közbeszerzési eljárást csak ezek után hirdetik meg.

Kovács László kiemelte: a rendszerüzemeltetővel ötéves szerződést köt a KKK, amely a jelenlegi kalkuláció szerint összesen legfeljebb 69 milliárd forintot fizet havi ütemezésben rendelkezési állási díjként. Útdíjakból öt év alatt mintegy 320-330 milliárd bruttó bevétellel számolnak, aminek nagysága függ a később kialakuló díjpolitikai stratégia kilométerdíjaitól. Kovács László kiemelte, hogy a formai előminősítés után a 3-4 legjobb ajánlatot kérik fel konkrét műszaki és árajánlat megtételére.

Optimális esetben még ez év vége előtt szerződést köthetnek a rendszerszállítóval, így 2008 második felében vagy 2009 januárjában bevezethetik a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó gépjárművek számára a megtett úttal arányos, elektronikus úton működő díjszedési rendszert. A pályázaton nyertes cég finanszírozza, építi és működteti a technológiát és a teljes rendszert.

A hazai úthálózat jellemzőit, a díjpolitika sajátosságait és a közbeszerzési eljárás jogi környezetét bemutató konferencián a leendő pályázók is lehetőséget kaptak az általuk használni kívánt technológiák ismertetésére. A konferencián részt vett 40 cég 200 képviselője, többek között a legjelentősebb rendszerszállítók, a német Siemens és a T-Systems, az osztrák Kapsch, a francia Sanef és az Eurotoll, valamint a svéd Q-free.

A rendszer működőképes megvalósításáig a nyertes társaság nem kap díjazást, így a megvalósítási kockázat egy az egyben a vállalkozót terheli. A működés során folyamatosan, havonta rendelkezésre állási díjat fizet majd az állam. Az öt év letelte után az e-útdíjfizetési rendszer infrastruktúrája az államé lesz.

hirdetés

A nemzetközi tapasztalatok alapján három különböző főbb technológia - a mikrohullámú, a műholdas és a GSM - áll jelenleg rendelkezésre, amelyek kombinálva is használhatóak vegyes rendszerként.

Csepi Lajos, a KKK főigazgatója közölte: a magyar állam az öt év alatt 320-330 milliárd forint bruttó bevételre számíthat a rendszer beüzemelése után. Ha ebből levonják a kifizetni tervezett 69 milliárdos rendelkezésre állási díjat és a mintegy 20 milliárd forintos ellenőrzési költségeket, akkor a nettó állami bevétel az időszak alatt mintegy 235 milliárd forintot tesz ki, ami éves szinten átlagosan 47 milliárd forintot jelent, ami 10-12 milliárddal több, mint a 2007-re kalkulált matricadíj-bevétel.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!