7p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mivel akár március elejéig is elhúzódhat a VDSZSZ sztrájkja a MÁV-nál, a minisztérium felkészül arra, hogy addig a Volán-társaságok többletterhelésével tartsa fenn az országban a helyközi közlekedést, jelentette ki hétfőn Kákosy Csaba. A gazdasági és közlekedési miniszter szerint politikai zsarolás áll a háttérben, a szakszervezet követeléseinek teljesíthetőségével kapcsolatban pedig az mfor.hu kérdésére úgy nyilatkozott, hogy "az idei évre megállapított 6,9 százalékos bérfejlesztésnél nagyobb emelés nincs benne a rendszerben". A MÁV Zrt. és a szakszervezet tárgyalásai hétfőn sem vezettek eredményre, így a hajnalban megkezdett munkabeszüntetés folytatódik.

Kákosy vs. Gaskó: egyikük hazudik - vagy rosszul emlékszik  (Mfor-montázs)

Politikai zsarolásnak minősítette a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) hétfőn folytatódó sztrájkját Kákosy Csaba.

A Volánokban bízik a miniszter


A gazdasági és közlekedési miniszter úgy véli: az időszakos munkabeszüntetések akár március 9-ig, a Fidesz által kezdeményezett népszavazás kezdetéig elhúzódhatnak. Emiatt a minisztériumnak fel kell készülnie arra, hogy azokat a közszolgáltatási feladatokat, amelyeket a vasúttársaság az akció idején nem képes ellátni, a Volán-társaságokra hárítsa át - a szükséges finanszírozási források átcsoportosításával.

A maratoni sztrájk lehetőségére utal, hogy Gaskó István, a VDSZSZ elnöke úgy nyilatkozott: sokáig képesek folytatni az akciót, és a sztrájksegélyt is ki tudják fizetni. Hozzátette: olyan technikához nyúlnak - sztrájk, felfüggesztés, sztrájk -, amelyet szerinte a nyugati demokráciákban évtizedek óta alkalmaznak.

Mint ismert, a VDSZSZ – a múlt pénteki, félnapos munkabeszüntetés után - hétfő hajnal három órától ismét határozatlan idejű sztrájkot hirdetett, aminek következtében hétfő délelőtt az ország nagy részén kiszámíthatatlanná vált a vasúti közlekedés, a menetrend szerinti vonatoknak alig több mint az ötöde járt.

A szakszervezet azt követeli a munkáltatóktól, hogy a sztrájkban érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV-START Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve – az idei évre már megajánlott 6,9 százalék felett - további tíz százalékos, azaz összesen 16,9 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV-START Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak.

Kákosy: nincs lehetőség további béremelésre


A vasúttársaság - a minisztériummal egyetértésben - továbbra is kitart amellett, hogy ezeknek a követeléseknek sem jogi, sem szakmai, sem gazdasági alapjuk nincs. „Azt is figyelembe véve, hogy tavaly a MÁV dolgozói négy százalékos reálbér-növekedést könyvelhettek el, miközben országosan 5-6 százalékos csökkenés volt, az idei évre megállapított 6,9 százalékos keresetemelés fair és tisztességes megállapodásnak tekinthető. Ennél több nincs benne a rendszerben” – felelte a miniszter az mfor.hu azon kérdésére, milyen követelést tartana a minisztérium reálisnak, illetve milyen kompromisszumokra hajlandó ebben a kérdésben.

Az idei évre szóló bérmegállapodást a VDSZSZ-en kívül a MÁV Zrt. mind a négy reprezentatív szakszervezete (VSZ, MOSZ, PVDSZ, MTSZSZ) aláírta. Eszerint  a vasútnál a keresetek idén januártól 6,9 százalékkal nőnek, s a vasutasok már február elején az emelt fizetést kapják.

Összehasonlításul: az Országos Érdekegyeztetõ Tanács 2008-ra 5-7,5 százalékos bérfejlesztést ajánlott, miközben az infláció várhatóan 5-5,5 százalék körül alakul majd. A nemrég szintén sztrájkot kilátásba helyező, ám attól végül elálló Volán-társaságoknál átlagban hét százalékos keresetemelésről sikerült megállapodni 2008-ra.

Jár-e a negyedmillió minden vasutasnak?

A munkáltató a szakszervezet másik követelését – részesedés a MÁV Cargo privatizációs bevételéből – sem tartja reálisnak. A MÁV közleményében emlékeztet arra: a privatizációt megelőzően a reprezentatív szakszervezeteknek, így a VDSZSZ Szolidaritásnak is lehetősége volt véleménye kialakítására. A 2007 májusában lezajlott konzultáció során azonban a VDSZSZ nem jelezte igényét arra, hogy - a Cargo munkavállalóinak járó öt százalékon kívül - bármely MÁV-dolgozónak bármi is jusson a privatizációs bevételből, állítja a MÁV jegyzőkönyvekre és aláírt dokumentumokra hivatkozva.

A vasúttársaság szerint a VDSZSZ mostani követelését tavaly novemberben, a 2008. évi bértárgyalások során fogalmazta meg először. Akkor még 2,5 havi bér kifizetését szerette volna elérni, ez az igény azonban végül 250 ezer forint egyszeri természetbeni juttatásra módosult.

A MÁV emellett kiemeli: az állami vagyonról szóló törvény, a privatizációról szóló törvény és többek között a Btk. is lehetetlenné teszi, hogy az állami vagyon különböző részeire - így a privatizációból származó bevételre - tetszés szerint nyújtsák be igényüket a magyar állampolgárok. (A vasúttársaság itt arra utal, hogy VDSZSZ nem a már privatizált MÁV Cargo, hanem más cégek, így a MÁV Zrt., a MÁV-START Zrt. és a MÁV Gépészeti Zrt. dolgozói részére követeli a 250 ezer forintos juttatást.) 

Ami a 3170 Cargo-dolgozót illeti, ők összesen öt százalék erejéig vásárolhattak tulajdont cégükben. Kóka János, korábbi gazdasági és közlekedési miniszter november végi ígérete szerint a munkavállalók a piaci ár feléért szerezhették meg a részvényeket, amiket a győztes konzorcium köteles tőlük teljes áron átvenni. Így - Kóka szerint - "minden egyes dolgozó többszázezer forintos privatizációs prémiumhoz jut.”

Kákosy egyébként tagadta Gaskó István azon állítását, hogy Kóka korábban – Kákosy jelenlétében – szóbeli ígéretet tett a szakszervezeteknek: a MÁV Cargo privatizációs bevételéből is részesülnek a dolgozók. "Gaskó István szándékosan téved” - tette hozzá némi éllel a jelenlegi miniszter. A VDSZSZ elnöke szerint viszont Kákosy nem mond igazat.       

Privatizációs jutalom: volt is, meg nem is

Arra egyébként már magyar cégek esetében is volt példa, hogy a privatizáció előtt a tulajdonosok kedvezményes részvényjuttatási programot hirdetnek dolgozóiknak, vagy prémiumot ígérnek nekik sikeres magánosítás esetén. Az egykori Matáv, a Mol és az OTP munkavállalói például kedvezménnyel jegyezhették a vállalat részvényeit, amiket később magasabb áron értékesíthettek.

Arra is akad azonban példa, hogy elmarad a privatizációs jutalom: a Budapest Airport (BA) 2005 végi magánosításakor a dolgozók végül nem kapták meg az ÁPV Zrt. által előzetesen meglebegtetett, mintegy két-három havi bérüknek megfelelő összeget. Igaz, miután a céget 2007 tavaszán a brit BAA továbbadta a német Hochtiefnek, az azévi bértárgyalások elhúzódása és az újabb tulajdonosváltás miatti bizonytalanság miatt minden dolgozó 170 ezer forint egyszeri jutalomban részesült, mondta el kérdésünkre Szollár Domokos, a BA Zrt. szóvivője.              

Folytatódik a sztrájk

A MÁV és a VDSZSZ közötti tárgyalások hétfőn is folytatódtak, azonban ezúttal sem vezettek eredményre. Mint azt Gaskó István az MTI-nek elmondta, a munkáltató egyik kérdésben sem hajlandó előrehaladni; a MÁV fenntartja azt a jelszót, hogy "nincs alku".

 A sztrájkbizottság a MÁV-START Zrt.-nél hétfőn délután négy órakor kezdődő egyeztetés után ülésezik, és dönt a további lépésekről, a MÁV Zrt.-vel pedig kedden 11 órakor folytatja az egyeztetést.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!