4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tovább folytatja a hétfő hajnalban megkezdett sztrájkot a VDSZSZ, miután a keddi tárgyaláson sem sikerült megállapodnia a MÁV Zrt.-vel. A Vasutasok Szakszervezete nem támogatja követeléseiket, mivel szerintük annak teljesítése a vasutas társadalmon belül is feszültséget keltene. Kedd délelőtt már némileg több vonat közlekedett, mint egy nappal korábban, és kis mértékben a sztrájkolók száma is csökkent. Ezzel együtt a vonatközlekedés továbbra is kiszámíthatatlan. Mfor.hu tudósítás.

Egyre többen veszik fel a munkát (MTI)

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) sztrájkbizottsága legközelebb szerdán ülésezik, és akkor dönt - az addigi tárgyalások eredményének függvényében - a munkabeszüntetés további folytatásáról, mondta Gaskó István, a szakszervezet elnöke. A MÁV Zrt.-vel szerda délelőtt tárgyalnak legközelebb, azaz addig biztosan nem függesztik fel a sztrájkot.

A VDSZSZ kedden sem változtatott követelésein, azaz azt szeretné elérni, hogy a sztrájkban érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve - az idei évre már megajánlott 6,9 százalék felett - további tíz százalékos, azaz összesen 16,9 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV-START Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak. A másik fél sem engedett álláspontjából: a vasúttársaság a követeléseket sem jogilag, sem gazdaságilag nem tartja megalapozottnak.

VSZ: feszültséghez vezetne a plusz tíz százalék   

Szintén túlzónak tartja a VDSZSZ 16,9 százalékos igényét a Vasutasok Szakszervezete (VSZ). Utóbbi szervezet a MÁV-nál 6,9, a MÁV Cargónál 4,5, a MÁV egyéb gazdasági társaságainál  pedig nulla és három százalék közötti bérfejlesztésről állapodott meg az idei évre; ezt figyelembe véve ha a VDSZSZ keresztül tudná vinni a 16,9 százalékot, az a vasutas társadalmon belül is feszültségekhez vezetne, mondta el keddi sajtótájékoztatóján Simon Dezső.

A VSZ elnöke a VDSZSZ privatizációs bevétellel kapcsolatos követeléséről úgy nyilatkozott: egyelőre nincs mit felosztani. Ezzel arra utalt, hogy a MÁV Cargo privatizációját még a magyar és az osztrák versenyhivatal is vizsgálja, és legkorábban márciusban engedélyezheti, hogy a tenderen győztes konzorcium 102,5 milliárd forintért megvásárolja az áruszállító céget. Szerinte tehát egyelőre nincs miről beszélni.       

Simon nem emlékszik Kóka-ígéretre

Simon Dezső Gaskó István azon állításával kapcsolatban, miszerint Kóka János korábbi közlekedési és gazdasági miniszter - utóda, Kákosy Csaba jelenlétében – szóbeli ígéretet tett a szakszervezeteknek: minden vasutasnak részesedés jár a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, annyit mondott: konkrét ígéretre nem emlékszik. (Kákosy és Gaskó ebben a kérdésben korábban kölcsönösen hazugsággal vádolta meg egymást, Kóka pedig cáfolta, hogy ilyen ígéret elhangzott volna.)

A VSZ elnöke hozzátette: a vasúttársaság és a szakszervezetek közötti tárgyalásokon arról volt szó, hogy a MÁV Cargo munkavállalói tulajdont szerezhetnek cégükben. Erre egyébként - igaz, csak nekik, nem pedig a többi MÁV-dolgozónak - valóban lehetőségük nyílik, mintegy öt százalék erejéig.

Kedd: több vonat, kevesebb sztrájkoló

Ami a vasúti közlekedést illeti, kedden délig az 1.450 személyszállító vonatból 347, a kijelölt vonatok mintegy 24 százaléka és 121 teherszállító vonat közlekedett. Ez az arány némileg jobb a hétfő délelőttinél, amikor a menetrend szerinti vonatoknak alig több mint ötöde (1561-ből 332, 21 százalék) járt.     

Ezzel párhuzamosan – még ha csak kis mértékben is – a sztrájkolók száma is apad, legalábbis a MÁV statisztikái szerint. Míg hétfő nappal a 2.698 forgalmi területre vezényelt munkavállalóból 2.592 jelent meg munkahelyén, ebből 271 sztrájkolt, azaz a munkabeszüntetésben részt vevők aránya akkor még több mint tíz százalék volt, kedden ez az arány  7,8 százalékra csökkent: a 2819 nappalis dolgozó közül 213 fő nem vette fel a munkát.

A MÁV-Start Zrt.-nél kedden az 1.838 munkára vezényelt dolgozó (jegyvizsgálók, kocsivizsgálók) közül 466 fő, 25 százalék sztrájkol.

Mint ismert, a VDSZSZ - a múlt pénteki, félnapos munkabeszüntetés után - hétfő hajnal három órától ismét határozatlan idejű sztrájkot hirdetett, amely azóta is tart. A vasúti közlekedés többnyire továbbra is kiszámíthatatlan.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!