A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) sztrájkbizottsága legközelebb szerdán ülésezik, és akkor dönt - az addigi tárgyalások eredményének függvényében - a munkabeszüntetés további folytatásáról, mondta Gaskó István, a szakszervezet elnöke. A MÁV Zrt.-vel szerda délelőtt tárgyalnak legközelebb, azaz addig biztosan nem függesztik fel a sztrájkot.
A VDSZSZ kedden sem változtatott követelésein, azaz azt szeretné elérni, hogy a sztrájkban érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve - az idei évre már megajánlott 6,9 százalék felett - további tíz százalékos, azaz összesen 16,9 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV-START Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak. A másik fél sem engedett álláspontjából: a vasúttársaság a követeléseket sem jogilag, sem gazdaságilag nem tartja megalapozottnak.
VSZ: feszültséghez vezetne a plusz tíz százalék
Szintén túlzónak tartja a VDSZSZ 16,9 százalékos igényét a Vasutasok Szakszervezete (VSZ). Utóbbi szervezet a MÁV-nál 6,9, a MÁV Cargónál 4,5, a MÁV egyéb gazdasági társaságainál pedig nulla és három százalék közötti bérfejlesztésről állapodott meg az idei évre; ezt figyelembe véve ha a VDSZSZ keresztül tudná vinni a 16,9 százalékot, az a vasutas társadalmon belül is feszültségekhez vezetne, mondta el keddi sajtótájékoztatóján Simon Dezső.
A VSZ elnöke a VDSZSZ privatizációs bevétellel kapcsolatos követeléséről úgy nyilatkozott: egyelőre nincs mit felosztani. Ezzel arra utalt, hogy a MÁV Cargo privatizációját még a magyar és az osztrák versenyhivatal is vizsgálja, és legkorábban márciusban engedélyezheti, hogy a tenderen győztes konzorcium 102,5 milliárd forintért megvásárolja az áruszállító céget. Szerinte tehát egyelőre nincs miről beszélni.
Simon nem emlékszik Kóka-ígéretre
Simon Dezső Gaskó István azon állításával kapcsolatban, miszerint Kóka János korábbi közlekedési és gazdasági miniszter - utóda, Kákosy Csaba jelenlétében – szóbeli ígéretet tett a szakszervezeteknek: minden vasutasnak részesedés jár a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, annyit mondott: konkrét ígéretre nem emlékszik. (Kákosy és Gaskó ebben a kérdésben korábban kölcsönösen hazugsággal vádolta meg egymást, Kóka pedig cáfolta, hogy ilyen ígéret elhangzott volna.)
A VSZ elnöke hozzátette: a vasúttársaság és a szakszervezetek közötti tárgyalásokon arról volt szó, hogy a MÁV Cargo munkavállalói tulajdont szerezhetnek cégükben. Erre egyébként - igaz, csak nekik, nem pedig a többi MÁV-dolgozónak - valóban lehetőségük nyílik, mintegy öt százalék erejéig.
Kedd: több vonat, kevesebb sztrájkoló
Ami a vasúti közlekedést illeti, kedden délig az 1.450 személyszállító vonatból 347, a kijelölt vonatok mintegy 24 százaléka és 121 teherszállító vonat közlekedett. Ez az arány némileg jobb a hétfő délelőttinél, amikor a menetrend szerinti vonatoknak alig több mint ötöde (1561-ből 332, 21 százalék) járt.
Ezzel párhuzamosan – még ha csak kis mértékben is – a sztrájkolók száma is apad, legalábbis a MÁV statisztikái szerint. Míg hétfő nappal a 2.698 forgalmi területre vezényelt munkavállalóból 2.592 jelent meg munkahelyén, ebből 271 sztrájkolt, azaz a munkabeszüntetésben részt vevők aránya akkor még több mint tíz százalék volt, kedden ez az arány 7,8 százalékra csökkent: a 2819 nappalis dolgozó közül 213 fő nem vette fel a munkát.
A MÁV-Start Zrt.-nél kedden az 1.838 munkára vezényelt dolgozó (jegyvizsgálók, kocsivizsgálók) közül 466 fő, 25 százalék sztrájkol.
Mint ismert, a VDSZSZ - a múlt pénteki, félnapos munkabeszüntetés után - hétfő hajnal három órától ismét határozatlan idejű sztrájkot hirdetett, amely azóta is tart. A vasúti közlekedés többnyire továbbra is kiszámíthatatlan.
W. B.
Menedzsment Fórum