
2005-ben a vásárló háztartások 57 százaléka vásárolt legalább egyfélét a felmérésben szereplő nem vényköteles (úgynevezett OTC) termékek közül, s egy átlagos vásárló háztartás mintegy 4500 forintot költött OTC termékekre. 2006 első félévében némiképp zsugorodott a fogyasztói piac, hiszen 10 százalékkal kevesebb háztartás vett nem vényköteles terméket. A vásárlói hatókör zsugorodását azonban az árnövekedés ellensúlyozta, s a forgalmazott érték végeredményben így is 6 százalékkal nőtt.
Az értékbeli forgalomnak több mint a felét (53 százalék) vitaminkészítmények vonzották, 18 százalékkal részesedtek a megfázás elleni szerek és 29 százalékkal a fájdalomcsillapító szerek, áll a lapunkhoz eljuttatott sajtóközleményben.
A lakosság a vásárolt OTC termékek értékének mintegy háromötödét (58 százalék) tabletta, 12 százalékot kapszulás kiszerelésre, 5 százalékot pezsgőtablettákra, 8 százalékot por formában, további 6 százalékot pedig oldat illetve szirup formában fogyasztható szerekre költötte.
A budapesti háztartások a számarányukhoz képest többet, míg a kis településen élők kevesebbet költenek OTC termékekre. E mellett a 3-4 fős háztartások, valamint az olyan családok sorolhatók az OTC termékek intenzívebb vásárlói közé, melyekben 14 évesnél fiatalabb gyermek is él, illetve a közepesnél magasabb jövedelemmel rendelkeznek. Külön említést érdemel a 60 évesnél idősebb korosztályt, mely napi fogyasztási cikkekre számarányához viszonyítva kevesebbet költ, ám a nem vényköteles gyógyszerekre kiadott összegek tekintetében számbeli súlyának megfelelő helyet foglal el.