2p

A vasút továbbra is versenyhátrányban van a közúttal szemben, ami elsősorban az infrastruktúra-hozzáférés költségeiben érhető tetten - mondta Berényi János, a Magyar Vasúti Egyesülés (MVE) elnök-vezérigazgatója egy háttérbeszélgetésen.

Míg a vasút a teljes pályahálózaton fizet használati díjat, addig közúton - a 2007. április eleje utáni változást követően is - mindössze az úthálózat 2,3 százalékán kell úthasználati díjat fizetni - mondta Berényi János.

Hozzátette: nehezíti a magyar vasút helyzetét az is, hogy a magyar vasúti pályán a használat díj jelentősen az Európai Unió átlaga felett van. Számításuk szerint tonnakilométerre vetítve 2005-ben 3,5 forintba került vasúton az infrastruktúra-hozzáférési díj, ugyanez a költség a közúti árufuvarozásban 20 fillér volt.

Az egyesülés elnök-vezérigazgatója szerint a 2007 és 2013 közötti évekre a Közlekedési Operatív Programban szereplő 1700 milliárd forint uniós közlekedési fejlesztésekben a magyar vasút forrásaránya 35 százalékra tehető, ellentétben az unió által ajánlott 50 százalékkal.

Berényi János felhívta a figyelmet arra, hogy az Európai Unió nem tekinti vasútfejlesztésnek a városi közlekedés olyan beruházásait, mint a metró- illetve a villamosépítés. Az elnök-vezérigazgató szerint a városi közlekedési projektekben kiemelt szerepet kellene kapniuk az elővárosi vasutak fejlesztésének.

A Magyar Vasúti Egyesülés 2006-ban alakult, jelenleg a MÁV Zrt., a GySEV Zrt., a MÁV Cargo Zrt., a Train Hungary Kft., a Central European Railway Zrt., a Magyar Magánvasút Zrt., a Mátrai Erőmű Zrt. és a MÁV Hajdú Kft. a tagja.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!