Hogyan is zajlik egy multinacionális cégnél egy átlagos megbeszélés? A német kollégák a tréning megkezdése előtt pár perccel már fegyelmezetten ülnek a helyükön, mégpedig a szenioritás elve alapján: az első sorban a főnökök, hátrább az ifjabbak. Az amerikaiak időben, ám sokkal lazábban jelennek meg, s mindenkivel azonnal igyekeznek barátságosan kontaktust teremteni. A magyarok az utolsó pillanatban, többen késve érkeznek, és látszik rajtuk, hogy egyszerre sokfelé figyelnek, feszültek, és hosszú ideig nehezen találják a helyüket abban a közegben, amelyben az ő szaktudásuk amúgy nélkülözhetetlen és elismert.
A hatékony munkavégzéshez, az együttműködéshez ebben az esetben (is) elengedhetetlen, hogy a kollégák tisztában legyenek a saját és a másik fél nemzeti, üzleti, egyéni vonásaival, valamint tekintetbe vegyék a kulturális sajátosságokat és abból fakadó magatartásformákat, derül ki a lapunkhoz eljuttatott tanulmányból.
"Személyes meggyőződésem, hogy a kulturális különbségekről megszerezhető tudás napjaink egyik legjobban konvertálható ismeretanyaga" - mondta el dr. Findrik Mária, a Közép Európai Egyetem (CEU) Business School Vezetőképző Programjainak igazgatója. "Ez nem valamiféle szociológiai hókuszpókusz, hanem az egyik legfontosabb termelékenységet befolyásoló tényezők egyike, amelyet - talán a jelenség relatív újszerűsége miatt - a cégek még nem ismertek fel eléggé. Egyetemünkön már több mint egy évtizede tantárgy, illetve államilag akkreditált program a kultúrák közti kommunikáció, és az ilyen jellegű vezetői készség - és képességfejlesztés" - tette hozzá.
Menedzsment Fórum
Kezelhető a munkahelyi kulturális sokszínűség
Ma már itthon is egyre gyakrabban fordul elő, hogy egy-egy munkahelyen különböző nemzetiségű embereknek kell együtt dolgozniuk. A különbségek azonban a jószándék ellenére is ellenségeskedés forrásává válhatnak, ha nem tudjuk kezelni őket.