Idén immár hatodik éve összesíti a hazai médiapiac legbefolyásosabb személyiségeit a Marketing & Média kommunikációs szaklap. Az első tíz helyezettnek járó díjakat május 14-én, kedden este adták át a Media Hungary konferencián. "A hazai médiában gyorsuló változásokat mutatja, hogy évről évre növekszik a lista átalakulásának mértéke. Idén tizennyolc új szereplő került a legbefolyásosabbak közé, ami a Marketing & Média listájának történetében eddig a legnagyobb változás" - mondta el Simon Krisztián, a Marketing&Média főszerkesztője.
Az elmúlt 6 évben kicserélődött a teljes médiaelit kétharmada. Ha ezt az időszakot nézzük, az összeállítás legstabilabb szereplői a kereskedelmi televíziók valamint a nagy kiadóvállalatok vezetői voltak. A legnagyobb vesztesek a piackutatók, akiknek a jelenléte évek óta csökkent a listán, és úgy tűnik az ügynökségek befolyása is visszaesett, a listán szereplő ügynökségi vezetők közül többen is hátrébb sorolódtak.
Ebben az évben is a médiavállalatok vezetői adják a lista szereplőinek többségét, mintegy 58 százalékát. Az online média növekvő befolyását jelzi, hogy 2013-ban három internetes hírportál főszerkesztője is új szereplőként került a listára. Az idei évben csökkent a média- és reklámügynökségek vezetőinek száma, a tavalyi 24 százalék helyett jelenleg az összeállításban 20 százalék az e területen dolgozók aránya. Az 2013-as év egyik újdonsága, hogy soha nem látott mértékben kerültek a befolyásosak közé a telekommunikációs cégek vezetői, arányuk a tavalyi évhez képest megduplázódott. A Marketing&Média aktuális összeállításának legnagyobb vesztesei a piackutató intézetek: idén egyetlen szakember sem került be a válogatásba ebből a szektorból.
Az első tíz
Az idei "Top 50 – A legbefolyásosabb emberek a magyar médiaiparban" lista összetétele ugyan több mint harmadával változott, az élboly ugyanakkor viszonylag stabil maradt. A korábbi évekhez hasonlóan megőrizte vezető helyét Dirk Gerkens, az RTL Klub vezére. A szintén a cégcsoportnál dolgozó Vidus Gabriella egy helyezést javítva idén a negyedik lett, Kolosi Péter pedig a 10. helyre került. Simon Zsolt, a TV2 első embere megőrizte korábbi második pozícióját, míg a képzeletbeli dobogón új szereplő Simicska Lajos, aki a Mahir, NEO-MET és EuroPublicity érdekeltségein keresztül a harmadik legmeghatározóbb személyiség a médiaiparban, a tavalyi hetedik helyről erősödve egészen idáig.
A sajtópiacon helycsere történt, az Axel Springert irányító Bayer Józsefet megelőzte Mihók Attila, a Ringier ügyvezetője. Szabó György, a Sanoma Media Budapest vezetője tavalyhoz képest két helyezést lépett előre, idén a hetedik. Érdemes kiemelni az első tízből új szereplőként Christopher Mattheisent, a Magyar Telekom vezérigazgatóját, aki idén a kilencedik helyet foglalja el, valamint Fonyó Károlyt (Metropol, Euro AWK), aki a zsűri döntése alapján a nyolcadik legbefolyásosabb szereplő a hazai médiaiparban.
Nemek harca
A Marketing&Média összeállításának 2008-as indulása óta nem szerepelt hölgy olyan előkelő helyen, mint Vidus Gabriella, az R-Time ügyvezető igazgatója, az RTL Klub kereskedelmi igazgatója, aki mindössze kevéssel maradt csak le a dobogóról, s így a negyedik helyet szerezte meg. Bár a hölgyek idén nyolcan képviseltetik magukat az összeállításban, közülük hárman új szereplőként jelentek meg a rangsorban. 2008 óta minden évben szerepel a legbefolyásosabb hazai médiások között a K&H kommunikációs ügyvezető igazgatója, Horváth Magyary Nóra (35.), valamint Kázmér Judit (39.), a Pannon Lapok Társasága ügyvezetője, míg új szereplőként rögtön a 26. helyen debütált Iglódi Csató Judit, a Tesco kommunikációs igazgatója. Miközben az online erősödését a hírportálok főszerkesztőinek listára kerülése mutatja, az internet legerősebb embere a helyezések alapján Heal Edina, a Google magyarországi igazgatója.
mfor.hu