Az Oroszországon és Ukrajnán át érkező tesztjellegű szerelvényen tizenkét konténer árut szállítanak. A kínai szállítmányozó cégek folyamatosan nyomon követhetik a rakomány útját. Amennyiben kedvezőek lesznek a tapasztalatok, februártól hetente egy, a nyár közepétől pedig már öt konténervonat érkezik Záhonyba - mondta Szekeres István.
Hozzátette: a szabolcsi pályaudvarnak jelentős fellendülést hozhat a kínai szárazföldi tranzitútvonalba történő bekerülés, hiszen az érkezők áruk százszázalékosan leköthetik a kapacitását. Megjegyezte, hogy így természetesen jelentősen nőhet a MÁV Zrt. normál kocsi állományának és pályahasználatának szállítási teljesítménye is.
Szekeres István tájékoztatása szerint Kínából eddig döntően hajón érkeztek ipari és kereskedelmi áruk Európába, ennek egy részét váltaná ki a vasúti szállítás. A termékeket ugyanis nem gazdaságos a kontinensnyi nagyságú Kínán át az ottani tengeri kikötőkbe szállítani, hajóra rakni és több hónapon át utaztatni az európai kikötőkbe.
Nyártól hetente 300-400 konténert fogadna a záhonyi MÁV-átrakó, amelynek területén ezer konténer tárolására adott a lehetőség, s mód van irányvonatok közlekedtetésére is Magyarország és Kína között. Záhony környékén - az európai normál és a FÁK-országokbeli széles nyomtávú vasútvonalak találkozásánál - az 1980-as évek közepén épült ki a jelentős átrakási kapacitás. Jelenleg évente 5800-7900 konténer érkezik az állomásra. Ez a kapacitás növekedhetne több, mint húszezer konténer kínai áruval 2009-től.