Nem kell mindenhol ott lenni. A sört is tudni kell eladni.
Nem kell mindenhol ott lenni, ahol a többiek. Sokkal eredményesebb, ha megpróbálunk egy-két eszközt kisajátítani, és abban felerősíteni a jelenlétünket. Emellett nézzük meg, hogy más iparágak milyen eszközöket használnak. Próbálkozzunk, hiszen ha a konkurencia látja a sikereket, akkor úgyis elkezdi az utánzást. De akkorra mi már egy új felé kacsintgatunk...
Ha valaki a saját területén piacot szeretne nyerni, meg kell találni a kitörési pontokat: mivel tűnhet ki a versenytársak masszájából. Ha nyerni akarsz, akkor úgy is kell viselkedni! Ne feledjük, hogy a marketing az érzetek csatája, és az emberek szeretnek a nyertes félhez tartozni.
Dobozba öltöztetett sörök
Sok évvel ezelőtt a Borsodi Sörgyárnál erre építettük marketingstratégiánkat, amikor a piac sokadik szereplőjéből piacvezetőkké szerettünk volna válni. Elkezdtünk a söriparban még nem használt marketingeszközöket bevezetni. Új megoldásokat használtunk a reklámoknál, a csomagolásnál és a vendéglátóhelyeknél is.
Elsőként öltöztettünk dobozba egy hazai világos sört (ez addig csak a külföldi sörök kiváltsága volt), elsőként hirdettünk karácsonyi időszakban, elsőként készítettünk hazai sörhöz hatos promóciós csomagolást. És a piac jól vette az üzeneteket...
Előfordulhat azonban, hogy konkurensünknek nagyon elkötelezett fogyasztói vannak. Ebben az esetben vessük be az apró lépések politikáját. Ez lehet egy kis promóció (nem árkedvezmény!), kóstolás, mintaküldés vagy egy olyan kisebb, de nem konkurens termék vásárlására való ösztönzés, ami nem sérti az elkötelezett vevő érzéseit. Ilyen lehet takarítócég esetében egy kedvező csomag-ajánlat takarítószerekre, számítástechnikai cég esetében egyedi IT-tanácsadás, vagy ha egy árnyékolástechnikával foglalkozó cég karbantartást ajánl fel... első lépésben. És ha a lábunkat sikerült már betenni az ajtón, akkor csak rajtunk múlik, hogyan jutunk beljebb.
A következő részben azt nézzük meg, melyek a leggyakrabban előforduló marketingköltési hibák, és hogyan kerülhetjük el őket.
Keszte Jolán
www.marketingpraktikak.hu