4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az mfor.hu kis- és középvállalkozásoknak szóló sorozatában szakértőnk ezúttal azt mutatja meg, miért van szükség a fogyasztói trendek és a versenytársak megismerésére egy cég fejlődéséhez. Kiderül az is, hogyan döntötte romba egy dohánygyár hazai marketingosztályának terveit egy fax, amely a konkurenciához tévedt...

Mi a trend? A konkurenciához tévedt fax.

Nézzünk néhány példát a fogyasztói trendek változására! Sok embert érint az elmúlt hónapok energia áremelése. Ez változást fog okozni a fűtési rendszereknél, az épületek hőszigetelésénél, sőt a lakások kereslete is a korszerűbb kialakításúak felé tolódhat el. A változásra fel kell készülnie mind a gyártóknak, forgalmazóknak és kivitelezőknek, mind az építőipar és ingatlanos szakma képviselőinek.

Hasonló trendváltozás figyelhető meg a környezet- és egészségtudatosság területén, a fényképezési szokásokban, a számítógép használatban, az internetes kapcsolattartások és egyéb ügyintézések bővülésében, az autók üzemanyag fajtáinak felhasználásában. Az internetes szolgáltatások elterjedésével ráadásul a világ is kinyílik. Növekszik azoknak a szolgáltatásoknak a száma és fajtája, melyeket bárhonnan beszerezhetünk a világhálón keresztül. Ugyanilyen trend lehet a hagyományos értékrendhez való visszatérés, a régi ízek és szokások megőrzése.

A célfogyasztóink szokásaiban megjelenő trendek megismerésének legjobb módja a piackutatás. Ennek segítségével meg lehet határozni a termékfejlesztés irányát és a piaci megjelenés időzítését.

Az nyer, aki gyorsan kapcsol

Azok tudnak majd igazán sikeresek lenni, akik már az elején felveszik a kesztyűt, és élére állnak a megjelenő trendeknek. A késlekedés veszélyeztetheti üzletünket, és lehetőséget ad az új konkurenseknek.

Korábban például Svájc volt az órák hazája. Eljött azonban egy időszak, amikor az óra napi divatcikké kezdett válni, és egy jelentős célcsoport számára fontosabb volt annak divatjellege, mint hoszútávú megbízhatósága. Ezt észlelve Japán lerohanta a világot az olcsó, ezerféle dizájnú digitális divatórákkal.

A svájci óraipar ebbe majdnem belerokkant, s évek múlva tért csak magához. De közben a japán órák is megerősödtek, s most már sok minőségi márkájuk is létezik.

Egy lépéssel a konkurencia előtt

Minden cég konkurensek között dolgozik, így a sikert befolyásolhatja azok viselkedése és az ezekre való reagálás. Mindenesetre nagy előnyt jelenthet, ha felméri a versenytársak erősségeit, gyengeségeit, marketingköltését és eszközhasználatát.

Ha egy adott területen piacvezetők vagyunk, akkor számítani kell arra, hogy a konkurencia utánozni fog minket. Ezért előnyünket is csak akkor tudjuk megőrizni, ha módszerekkel próbálkozunk, és mindig előttük járunk egy lépéssel.

Ha ismerjük konkurenseink marketingszokásait, könnyebben alakíthatjuk ki saját, megkülönböztető stratégiánkat. Ha másra nincs mód, akkor legalább a nyilvános piaci információkat elemezzük. Milyen a weboldaluk? Mit mondanak magukról? Mikor, hol hirdetnek? Mit üzennek a reklámok? Változik-e a kommunikáció? Milyenek az áraik? Hogyan reagálnak a vevők megkeresésére? Ezek alapján kiértékelhetjük tevékenységüket, majd előrevetíthetjük feltételezett piaci taktikájukat.

Amikor a konkurenciánál landol a terv...

Néha a szerencse is besegít. Soha nem felejtem el, hogyan befolyásolta - még dohánygyárosként - a konkurencia elképzeléseinek megismerése az egyik, még ma is sikeres termékünk piaci startját. Miközben nagy erőkkel készültünk egy új cigaretta bevezetésére, egyszer csak kaptunk a konkurenciától egy olyan faxot, amely új, hasonló jellegű termékük bevezetésének teljes menetrendjét tartalmazta. Ennek alapján két héttel megelőzték volna a mi termékünk piacra dobását (ez pedig számunkra a kudarcot jelentette volna). Azonnal felgyorsítottunk mindent, és előrehoztuk a termékbevezetést. Végül versenytársaink elhalasztották saját termékük piacra dobását.

Nem tudom, megtudták-e valaha, hogy egy eltévedt fax volt az oka mindennek. Valaki az automata gyorshívó gombnál tévedett, s ennek az lett a következménye, hogy saját kereskedelmi osztálya helyett a konkurenciánál landolt a stratégiai terv. A hasonló eseteket megelőzendő, a cég akkor az összes faxából törölte az automata gyorshívásokat...

A következő részben azt nézzük meg, miért van szüksége a cégeknek marketingtervre, és milyen részekből álljon az össze.

Keszténé Kiss Jolán

www.marketingpraktikak.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!