4p

Az mfor.hu által megkérdezett modellvasút üzletek és a kevés gyártó kerek-perec elutasította, hogy nevével vállalva bocsássa rendelkezésünkre pénzügyi adatait. A forgalomról szóló információkat pedig szinte szó szerint harapófogóval kellett kihúzni az érintettekből...

Ez már nem gyerekjáték... (Mfor montázs)

A modellvasút-rajongók kiszolgálása remek üzlet. Még annak ellenére is, hogy az árak jórészt az egekben járnak, s csak egy szűk kör tudja megfizetni az igényesen berendezett terepasztal építéshez szükséges kellékeket. Az egyik belvárosi bolt tulajdonosa kérdésünkre, mi szerint tizenöt évvel ezelőtt még emberi összegekért kínáltak egy-egy mozdonyt vagy vagont a Triál üzleteiben, azt felelte, be kellene végre látni, hogy ez már rég nem a gyerekek vagy a kamaszok hobbija.

"Mi a tehetős középpolgárságot céloztuk meg. Ma nagyon kevés család engedheti meg magának, hogy húsz-ötvenezer forintot fizessen egy hazai gyártású, kis szériás mozdonyért. S ekkor még csak egy elem van meg, s szót sem ejtettünk a sínekről, váltókról, szemaforokról, vagonokról és egyéb síndöcögényekről. A kispénzű, ünnepi vásárlókból képtelenség megélni, fizetni a rezsit, a négy alkalmazott bérét, a különböző számlákat és az adókat" - tette hozzá a férfi.

Azt is megtudtuk tőle, hogy az utóbbi években egyre több hazai gyártó jelent meg a piacon. E kisvállalkozók elsősorban az apró kiegészítőkben erősek. Nem mellékesen: a több mint egy évtizede működő bolt forgalma állítólag megközelíti, jobb esztendőkben túl is szárnyalja a százhúszmillió forintot.

Ütközőbak, rakomány, ólomemberke

"Jaj, kérem, mi csak egy aprócska bolt vagyunk, nincs nekünk statisztikánk, hogy miből mennyi megy el havonta vagy évente" - próbálták meg leszerelni az mfor.hu kutakodását egy külvárosi bérház bejárata mellett megbúvó üzletben. Az eladó hölgy, aki egyben tulajdonos is, végül hosszas unszolásra annyit mondott, nincs oka panaszra; férjével szépen eléldegélnek a főként délután nyitva tartó üzlet bevételeiből.

Visszakanyarodva a boltra: a kis helyiségben sokféle nyugati cég terméke közül csemegézhet a betérő, ám találhat itt gazdagon hazai gyártóktól kikerült cikkeket is. Így például egy magyar kisiparos által készített ütközőbak hétszáz, egy rakomány fa ötszáz, öt ólom-emberke hatszáz, egy szemafor a fényjelzők számától függően ezer-ezerötszáz forintot kóstál. De eladó itt a "helyben" készült mozdony- és kocsikerék, fa, bokor, valamint távírópózna is. Természetesen ma már itthon is készítenek személy- és tehervagonokat, házakat, hidakat és pályaalapokat. Az árak annak függvényében változnak, hogy melyik modell-méretre van szükségünk.

Összességében a szuterén tiszta jövedelme évi három millió forint körül jár, azaz elvileg havonta negyedmillió marad a családnak. De ez csak a látszat: mert hiába jó mondjuk az április vagy a december, ha januárban és februárban szinte teljesen elapad a bevétel, ugyanakkor a járulékokat akkor is fizetni kell(ene) valamiből. A hölgy ennek ellenére bizakodó: mint mondta, mindig félretesznek annyit, hogy átvészeljék a nehéz hónapokat.


A modellek világában. A kiegészítők egy vagyonba kerülhetnek.

"Ha kell, vagont is csinálok"

"Mi, magyarok a nagy, nyugati modellgyártókkal nem tudunk konkurálni" - mondta az mfor-nak az egyik legismertebb hazai gyártó. A kiváló kézügyességű férfi hozzátette, épp ezért állt rá vagy tíz esztendeje a kiegészítőkre, melyet a vékonyabb pénztárcájú vásárlók is meg tudtak fizetni. Kezdetben emelkedőket és különböző terepelemeket gyártott, s az üzlet olyan jól beindult, hogy rövidesen bővítenie kellett műhelyét. "Ha kell, vagont is csinálok, de a mozdonyépítéstől sem riadok vissza" - mondta. Szavaiból egyben az is kiderült, ő ilyen esetben egy-egy, a kereskedelemben sehol nem kapható mozdonyért kétszáz-kétszázötvenezer forintot kér.

Vannak igen jó nevű ügyfelei is. "Ők olykor amolyan négernek használnak. A múltkor például egy legendás 424-est és egy 360-ast kellett összeraknom egy bankvezérnek, aki maga is lelkes modellező, de nincs ideje ezzel foglalkozni" - mesélte. Fizetésnél kikötötte, a vállalkozó nem adhatja ki soha a nevét, mert barátainak azt fogja mondani, maga eszkábálta a gőzösöket.

A nevének elhallgatását kérő szemérmes gyártó adózás utáni éves bevétele saját bevallása szerint hat-hétmillió forint között mozog. Ebből egy-másfél millió megy el a saját, közel százhúsz négyzetméteres terepasztala fejlesztésére, folyamatos csinosítására.

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!