Tíz évvel ezelőtt tíz alapító tagvállalat hozta létre a Piackutatók Magyarországi Szövetségét. 1997-ben az addig sokszor erőtlen, szerteágazó szándék tíz alapító egységes akaratává vált, és megalakult a PMSZ, amely azóta folyamatosan erősödött, és a ma már 23 tagszervezet a közel 15 milliárdos hazai piac jó 90 százalékát mondhatja magáénak. Az elmúlt évtized komoly tanulási folyamatot is jelentett a szakma számára, így a jubileumi konferencia az előretekintés mellett az elmúlt évekre is visszatekint.
A konferencián öt szekcióban kerülnek megrendezésre az előadások, amelyek tervezett hossza a szokásos 20 perc. A konferencia kreatív koncepciója televíziós indíttatású: a konferencia helyszíne tévéstúdió, az öt szekció öt műsor, a szekcióvezetők főszerkesztő-műsorvezetők, az egyes előadások műsorszámok.
Az öt szekció a következő:
1. Politikai közvélemény-kutatás. Kérdésfelvetések:
- Miben különbözik és miben hasonlít egymásra az üzleti és a politikai piackutatás?
- Milyen módszereket használnak az utóbbiak?
- A kutatók mennyire válnak tanácsadóvá és így közvetve a közvélemény alakítóivá is?
- Hogyan egyeztethető össze a bizalmas kutatások végzése a nyilvánosság számára készült felmérésekkel?
- A közvélemény-kutatók szerencséje és szerencsétlensége is egyben, hogy a felméréseiket a választások alkalmával össze lehet vetni a valósággal.
- Mennyire tekinthetőek sikeresnek a közvélemény-kutatások ebből a szempontból?
Szekcióvezető: Hann Endre (Medián)
2. Vásárlási és fogyasztási szokások. Témakörök:
- A fogyasztási szerkezet változása, különös tekintettel benchmark-országok összehasonlító adatain alapuló elemzésekre;
- Markáns fogyasztói trendek (megatrendek) megnyilvánulásai és leképződése a legújabbkori magyar fogyasztói társadalomban;
- Életstílus-jellemzők és értékek a mai magyar mentalitás-térképen;
- A diszkontosodás - mint átfogó társadalmi jelenség - vizsgálata (nemcsak az élelmiszer-disztribúció területén, hanem több gazdasági ágazatban, mint például az autóbérlés, a légi közlekedés, az idegenforgalom).
Szekcióvezető: Kozák Ákos (GfK)
3. bRand a lelke mindennek! - A márkák jövője Magyarországon. Feldolgozásra váró kérdések:
- Hol tartanak a Magyarországon árusított márkák nemzetközi összehasonlításban? Mennyire széles a kapható márkák köre?
- Hol állunk a Global - Local - Glocal sztrádán? Hogyan tekintenek a fogyasztók a márkákra: mennyire érzik őket hozzájuk, magyar fogyasztókhoz szólónak? Egyáltalán mit is értünk magyar fogyasztón?
- Mi a sorsa a régi, hagyományos magyar márkáknak? Mi a túlélés receptje?
- Hogy fér meg együtt a fogyasztónak a háztartásában a saját márkás, legfeljebb "VFM" termék és a luxus kategória? Nem arról van esetleg szó, hogy a marketingesek a saját széküket, amikor a márkázás mindenhatóságáról szónokolnak?
- Kiktől tanulhatunk igazán, ha márkázásról van szó? Hogyan tudott a kutatás segítséget nyújtani márkák megmentésében, helyrehozásában, fejlődésében?
- Miben segítheti a márkakutatás a márkák fejlődését? Milyen kérdésekre nincs megfelelő válasza a marketingeseknek? Mennyire használják ki a nagylélegzetű márkatrackingek lehetőségeit?
Szekcióvezető: dr. Hoffmann Márta (HRI)
4. Digitális horizont - Reklám- és médiakutatás
A digitális világ sok szempontból meg fogja változtatni az emberek mindennapjait, napirendjét, szabadidő-eltöltését, életmódját, életstílusát, vásárlási szokásait.
De meg fogja változtatni az emberek direkt és indirekt reklámmal történő elérésének formáit, lehetőségeit is. A kutatóknak tudni és ismerni kell, hogy ezekre a változásokra milyen válaszai lesznek a hirdetőknek, a média- és reklámszakmának.
Ki kell találni, hogy hol és hogyan lehet jobban, pontosabban elérni a fogyasztót a digitális világban, a jelenlegi kutatási megközelítések közül mi marad életképes, mi változik és hogyan. A média- és reklámkutatóknak meg kell érteni - és értetni - a várható változások mozgató rugóit, és így hatásukat a reklám- és médiafogyasztásra.
Olyan előadás témákat és megközelítéseket vár a szekció, amelyek ezeket a kérdéseket járják körül.
Szekcióvezető: Sterk Péter (Szonda)
5. A jövő telekommunikációja - Innováció, kommunikáció, internet. Témakörök:
- A technológiák adaptációja. Áttekintő rész az eljövendő technológiák elterjedésének sikertényezőiről. Hogyan segíthet a piackutatás a téma jobb megértésében?
- "Network society". Hogyan alakulnak át az interperszonális kapcsolatok ? Milyen szerepe lesz a termékválasztásra a könnyen és gyorsan, sok forrásból elérhető információnak? Hogyan alakítja át a marketingtevékenységet a "smart consumer" megjelenése? Hogyan tudja a kutatási szakma az online megközelítéseket a lehető leghatékonyabban felhasználni? Hitek és tévhitek az online kutatásról.
Szekcióvezetők: Duránszkai Gábor (TNS) és Klenovszki János (NRC)