Siim Kallas közlekedési biztos közleményében arra hívta fel a figyelmet, hogy a tervezett irányelv lehetővé teszi a közlekedési szabályokat külföldön megsértők azonosítását. Ma a hazájukon kívül autózók 5 százalékos arányt képviselnek a forgalomban, de a szabálysértők 15 százaléka közülük kerül ki. Azonosításukat viszont nehezíti, hogy a hatóságok között nem biztosított a részletes információáramlás az autósokról.
A mostani megállapodásnak köszönhetően ez a helyzet megváltozhat, és azok a hatóságok, amelyeknek illetékességi területén a szabálysértést elkövették, könnyebben hozzájuthatnak a szükséges adatokhoz, hogy felelősségre vonják az elkövetőket. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára az MTI-nek a témában nyilatkozva a jogalap megtalálását tartotta a legfontosabb előrelépésnek.
A jogszabály tárgyalása ugyanis korábban emiatt akadt el a tagországok között. A tavaly hatályba lépett Lisszaboni Szerződés alapján az EU-t jelenleg elnöklő Belgium talált olyan jogalapot, amely a tagállamok számára lehetővé tette a megegyezést. Völner Pál azt is megerősítette, hogy a téma folytatása az EU élén a következő félévben betöltendő magyar elnökség feladata lesz. Uniós források emlékeztetnek arra, hogy a mostani tervezetben nincs szó a szabálysértési vétségek vagy a büntetések összehangolásáról.
A szabályozás vonatkozik a halálos közúti balesetek négy fő okozójára, azaz a sebességtúllépésre, az ittas vezetésre, a biztonsági öv használatának mellőzésére és a közlekedési lámpa figyelmen kívül hagyására, emellett kitér olyan szabálysértésekre, mint a kábítószer hatása alatti vezetés, a leállósáv szabálytalan használata, a vezetés közbeni szabálytalan mobiltelefonálás.
A megállapodást még véglegesíteni kell a tagországok kormányközi tanácsában, és az Európai Parlamentnek is jóvá kell hagynia. Az új szabályozás legkorábban 2013-ban léphet életbe.
MTI