Figyelmeztető jelként is értékelhető viszont, hogy a forgalmi bevételeket tekintve az American Arlines elvesztette vezető helyét: az eddigi negyedik Lufthansa-csoport lépett az első helyre 18,1 milliárd dolláros éves bevétellel, az American Airlines-csoport pedig 17,4 milliárd dollárral a harmadik helyre esett vissza.
Mindazonáltal az amerikai fapados légitársaságok sem érezhetik magukat biztonságban, mint azt az USA tizedik legnagyobb iparági szereplőjének, az ATA-nak az aktuális példája mutatja. A diszkont légitársaság múlt hét kedden jelentette be: csődeljárást kezdeményez maga ellen, hogy ily módon kerülje el az összeomlást. A cég emellett 90 millió dollárért eladja felszállási, illetve leszállási jogainak egy részét a konkurens Air Tran légitársaságnak, és elbocsátja 300 dolgozóját.
A cél, mint minden esetben, ezúttal is a költségcsökkentés: a vállalat az évi 70 millió dolláros megtakarítástól reméli, hogy a várható piaci konszolidáció nyomán nem ő lesz az a szereplő, amelynek a téli szezon beköszönte egyben a véget is jelenti.
Wéber Balázs
(Menedzsment Fórum)
Korszakváltás előtt az amerikai légiipar
Míg az USA-ban a fapadosok virágkorukat élik, a hagyományos légitársaságok a túlélésért küzdenek. Szakértők szerint az Egyesült Államok légi közlekedése történelmi átalakulás előtt áll.