Mit hoz a jövő? A XXI. század marketing praktikái!

- A médiahasználati szokások jelentős változáson estek át az utóbbi tíz évben, s a java még úgy tűnik, hátra van. A vállalatok már nemcsak a televízión és a rádión keresztül próbálják elérni célcsoportjukat, de egyéb eszközöket (mobiltelefon, internet) is használnak. Hogyan látja a jövőt, milyen eszközök lesznek a leginkább kedveltek az elkövetkezendő években? Milyen szerephez jutnak az olyan megoldások, mint amilyen a szóbeszéd (word of mouth)?
- Régen a reklám volt az egyetlen megoldás arra, hogy márkát építsünk. De a nagy reklámkampányok kora lejárt, és az emberek ahelyett, hogy a reklámokat bámulnák, más elfoglaltságot keresnek. Meg kell tehát találni azokat a csatornákat, ahol elérhetjük őket: ez lehet egy internetes oldal, egy szakkiállítás, valamilyen sportrendezvény, vagy a napjainkban hódító blogok és a podcast-eszközök. Olyan kétirányú rendszert kell kiépíteni, amiben nemcsak mi érjük el a fogyasztót, de ő is kérdezhet tőlünk, panaszkodhat vagy javaslatokkal állhat elő. Jó példa erre, hogy statisztikák bizonyítják, azok a telefonközpontok, ahol egy géppel kell kommunikálnunk potenciális ügyfelektől esnek el. A vállalatoknak nyomon kell követniük a műszaki fejlődést, és ki kell aknázniuk a bennük rejlő lehetőségeket, hogy megszólítsák a vásárlót, illetve párbeszédet folytassanak vele.
A szóbeszéddel gyakoroljuk a legerősebb befolyást egy ember magatartására, s néhány kutató új módszereket talált arra, hogy ne csak a negatív, de a pozitív szóbeszédet is ösztönözni tudjuk.
- A világgazdaságban Kína szerepe egyre inkább felértékelődik. A növekvő fogyasztással a marketing is nagyobb hangsúlyt kap. Mennyiben befolyásolja a Kína, Európa és az Egyesült Államok közti kulturális különbség a marketing tevékenységek metodikáját a Távol-Keleten?
- Kína valóban meghatározó szereplővé válik a gazdaság számára, de jelen pillanatban még főként az olcsó termékek kategóriájában rúg labdába. Ettől függetlenül nem szabad lebecsülni az ázsiaiakat, ezek az országok nagyon tanulékonyak és gyorsan felépítik a saját márkáikat, így a prémium kategóriában is dominánssá válnak. A háztartási gépgyártó Haiernek már több helyen is vannak gyárai és lerakatai és híres a minőségről. De említhetném a számítástechnikából ismert Lenovót, a kínai mobiltelefongyártó TCL-t vagy a kínai sört, a Tsingtao-t is. Ezek a márkák mind-mind egyre elismertebbek lesznek a világpiacon.
- A kommunikáció a marketing egyik fontos része. Milyen szerep jut az újságíróknak ebben a játszmában?
- Már régóta tanácsolom a vállalatoknak, hogy erősítsék a kapcsolatot a médiával, a kommunikációs mix részeként. Olyan történetekkel kell szolgálni, amik jó fényben tűntethetik fel a vállalatot, és viszonylagos gyakorisággal megjelennek a médiában, amit a célcsoport olvas vagy néz. De ezeknek a híreknek mindig érdekesnek és igaznak kell lenniük, máskülönben a vállalat elveszti a média bizalmát.
Philip Kotler május 24-én az IIR Magyarország szervezésében tart egynapos előadást "A versenyképesség kulcsa: Új marketing és értékesítési stratégiák és taktikák" címmel.
Istvánko Viktória