3p

Májusban ismét Magyarországra látogat a marketingguru, Philip Kotler, akit a XXI. század marketing taktikái mellett Kína jövőbeli dominanciájáról is faggatott az mfor.hu.

Mit hoz a jövő? A XXI. század marketing praktikái!

- A médiahasználati szokások jelentős változáson estek át az utóbbi tíz évben, s a java még úgy tűnik, hátra van. A vállalatok már nemcsak a televízión és a rádión keresztül próbálják elérni célcsoportjukat, de egyéb eszközöket (mobiltelefon, internet) is használnak. Hogyan látja a jövőt, milyen eszközök lesznek a leginkább kedveltek az elkövetkezendő években? Milyen szerephez jutnak az olyan megoldások, mint amilyen a szóbeszéd (word of mouth)?

- Régen a reklám volt az egyetlen megoldás arra, hogy márkát építsünk. De a nagy reklámkampányok kora lejárt, és az emberek ahelyett, hogy a reklámokat bámulnák, más elfoglaltságot keresnek. Meg kell tehát találni azokat a csatornákat, ahol elérhetjük őket: ez lehet egy internetes oldal, egy szakkiállítás, valamilyen sportrendezvény, vagy a napjainkban hódító blogok és a podcast-eszközök. Olyan kétirányú rendszert kell kiépíteni, amiben nemcsak mi érjük el a fogyasztót, de ő is kérdezhet tőlünk, panaszkodhat vagy javaslatokkal állhat elő. Jó példa erre, hogy statisztikák bizonyítják, azok a telefonközpontok, ahol egy géppel kell kommunikálnunk potenciális ügyfelektől esnek el. A vállalatoknak nyomon kell követniük a műszaki fejlődést, és ki kell aknázniuk a bennük rejlő lehetőségeket, hogy megszólítsák a vásárlót, illetve párbeszédet folytassanak vele.

A szóbeszéddel gyakoroljuk a legerősebb befolyást egy ember magatartására, s néhány kutató új módszereket talált arra, hogy ne csak a negatív, de a pozitív szóbeszédet is ösztönözni tudjuk.

- A világgazdaságban Kína szerepe egyre inkább felértékelődik. A növekvő fogyasztással a marketing is nagyobb hangsúlyt kap. Mennyiben befolyásolja a Kína, Európa és az Egyesült Államok közti kulturális különbség a marketing tevékenységek metodikáját a Távol-Keleten?

- Kína valóban meghatározó szereplővé válik a gazdaság számára, de jelen pillanatban még főként az olcsó termékek kategóriájában rúg labdába. Ettől függetlenül nem szabad lebecsülni az ázsiaiakat, ezek az országok nagyon tanulékonyak és gyorsan felépítik a saját márkáikat, így a prémium kategóriában is dominánssá válnak. A háztartási gépgyártó Haiernek már több helyen is vannak gyárai és lerakatai és híres a minőségről. De említhetném a számítástechnikából ismert Lenovót, a kínai mobiltelefongyártó TCL-t vagy a kínai sört, a Tsingtao-t is. Ezek a márkák mind-mind egyre elismertebbek lesznek a világpiacon.

- A kommunikáció a marketing egyik fontos része. Milyen szerep jut az újságíróknak ebben a játszmában?

- Már régóta tanácsolom a vállalatoknak, hogy erősítsék a kapcsolatot a médiával, a kommunikációs mix részeként. Olyan történetekkel kell szolgálni, amik jó fényben tűntethetik fel a vállalatot, és viszonylagos gyakorisággal megjelennek a médiában, amit a célcsoport olvas vagy néz. De ezeknek a híreknek mindig érdekesnek és igaznak kell lenniük, máskülönben a vállalat elveszti a média bizalmát.

Philip Kotler május 24-én az IIR Magyarország szervezésében tart egynapos előadást "A versenyképesség kulcsa: Új marketing és értékesítési stratégiák és taktikák" címmel.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!