Magyar újságírókkal Brüsszelben beszélgetve az észt biztos emlékeztetett arra, hogy most kell kitűzni a hálózat fejlesztésének a 2014 utáni időszakra vonatkozó alapelveit. Hozzátette: a tagországok között nagyon érzékeny tárgyalási témáról van szó, mert az EU-ban némi túlzással "mindenki azt szeretné, hogy az ő faluján is menjen keresztül egy folyosó". A magyar elnökségnek fontos szerepe lesz a tagállami álláspontok egymáshoz közelítésében - tette hozzá.
Siim Kallas hangoztatta azt is: nem lehet számítani az e célra jutó uniós költségvetés sokszoros emelkedésére. Jelezte, reményei szerint a 2014 utáni hét évben nagyobb összeg jut e célra a mostani periódusban rendelkezésre álló 8,1 milliárd eurónál, de az kizárt, hogy csak uniós pénzből minden igényt ki lehessen elégíteni. A központi forrásból elsősorban a határok menti összeköttetéseket kívánják finanszírozni, már csak azért is, mert azok valamelyik érintett tagországnál szinte minden esetben nem élveznek elsőbbséget.
A többi prioritás között a biztos megemlítette a 2011-2020. évi közlekedéspolitikai jogszabályi javaslatgyűjtemény (fehér könyv) tárgyalásának folytatását, a légi irányításban és ellenőrzésben reformokat hozó Egységes Európai Égbolt program haladását, az uniós vasúti piac kiteljesítését elősegítő jogalkotás továbbvitelét, és a tehergépjárművek úthasználati díjairól szóló (Eurovignette) irányelv módosítását is. Utóbbi már az utolsó jóváhagyási fázisoknál tart - tette hozzá.
Az egységes égbolttal kapcsolatban Kallas elmondta: a téma támogatására, intenzív tárgyalására külön kérte magyar partnereit. A februári informális közlekedési EU-miniszteri találkozónak, amelyet Gödöllőn rendeznek, ez lesz az egyik témája - tette hozzá. Előbbre kívánnak lépni az úgynevezett repülőtéri csomag esetében is. Ehhez a közelmúltbeli problémák miatt új témaként adódott a téli felkészülés, amellyel kapcsolatban Kallas szerint egységes minimumszabályokat lehetne megállapítani.
Emlékeztetett a biztos arra is, hogy a miniszteri tanácsban nemrégiben elvi megállapodásra jutottak arról az uniós jogszabályról, amelynek célja, hogy a külföldön vétő autósokról könnyebb legyen az információcsere a tagállamok között. Az ezzel kapcsolatos munkát szintén folytatni fogják a magyar elnökség alatt - hangoztatta.
MTI