"Egyes állásokban munkaerőhiány van. A szomszédos országokban is hirdetjük a magasabb képzettséget igénylő munkahelyeinket" - mondta a dél-koreai Kia Motors zsolnai (Zilina) gyárának szóvivője a Reuters hírügynökségnek.
A francia PSA Peugeot Citroen nagyszombati (Trnava) gyára lakást és vállalati karriert is ígér a fizetés mellé, és még így is megéri a cégnek áthelyezni a gyártást a nagy-britanniai Coventryből, ahol az idén bezárja üzemét. A francia gyár igyekszik együttműködési megállapodásokat kötni a szlovák technikumokkal, műszaki főiskolákkal, a munkaerő hosszú távú biztosítása végett.
A Volkswagen pozsonyi (Bratislava) gyára saját buszokkal utaztatja dolgozóit: az alkalmazottaknak a 17 százaléka 150 kilométernél messzebb lakik az üzemtől. A Volkswagennél szintén arra gondolnak, hogy külföldről is kell majd dolgozókat toborozni, amikor - az évtized végén - a szlovák autóipar már teljes gőzzel üzemel.
Az amerikai Ford és a német GETRAG alkatrészgyártó vegyesvállalata máris inkább Szlovákia keleti részébe települ, nem csak az ukrán és az orosz piac reményében, hanem számítva az onnan érkező dolgozókra is.
Szlovákiában 2012-ben már 840 700 autót gyártanak a mostani tervek szerint, ezzel az ország az egy lakosra jutó autógyártásban világelső lesz. Az autóipari munkahelyek száma, a beszállítókkal együtt, két-három éven belül megkétszereződik.